قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / استطاعت و قرض داشتن

استطاعت و قرض داشتن

کسى که با دریافت وام منزل مسکونى ساخته و یا سایر لوازم زندگى را بصورت قسطى تهیه کرده است، آیا در صورت فراهم بودن شرایط استطاعت باید حجه الاسلام بجا آورد؟

سوال:کسى که با دریافت وام منزل مسکونى ساخته و یا سایر لوازم زندگى را بصورت قسطى تهیه کرده است، آیا در صورت فراهم بودن شرایط استطاعت باید حجه الاسلام بجا آورد؟

جواب:اگر مطمئن است که در زمان پرداخت اقساط وام مى‏تواند آنها را ادا کند و سایر شرایط استطاعت را نیز دارد حج بر او واجب است. (آیت‌الله خامنه‌ای)

سوال:آیا کسى که مقروض است، جایز است که به حج برود یا صدقه بدهد؟ یا باید قرض خود را باز پس دهد؟

جواب:اگر قرض مدت دار باشد و مدت آن سر نرسیده و یا طلبکار فعلاً مطالبه طلب خود نکند، مانع ندارد که حج برود یا صدقه بدهد. (آیت‌الله خامنه‌ای)

سوال:شخصى که مخارج حج را دارد، امّا در برگشت از سفر حج براى دادن ولیمه یا مخارج زندگى مقروض مى شود و یا به وجوه شرعى مانند خمس وزکات نیازمند است، آیا چنین شخصى مستطیع است؟

جواب:چنانچه براى مخارج زندگى مقروض مى شود مستطیع نیست ولى چنانچه بعد از برگشت از وجوه شرعیه تأمین مى شود، مستطیع است. (آیت‌الله فاضل لنکرانی)

سوال:شخصی مدیون است و زمان پرداخت دین رسیده و قادر بر ادای آن می‌باشد و دائن جداً دین خود را مطالبه می‌نماید و به هیچ وجه راضی به تأخیر نیست؛ آیا جایز است چنین شخصی قبل از ادای دین به حج مشرف شود یا نه؟ و حج واجب و یا مستحب از او صحیح است یا نه؟

جواب:درصورتی‌که شخص مدیون ثروتمند باشد، ادای دین و بجا آوردن حج هر دو بر او واجب است و اگر عصیاناً ادای دین نکرده مکّه برود، گناه کرده، ولی حج او صحیح است. بلی، اگر قبلاً مستطیع نبوده و فعلاً هم اگر دین را ادا کند، نمی‌تواند به مکّه برود و حج بر او واجب نیست، زیرا مستطیع نیست، لیکن مع ذلک اگر معصیت کند و حج برود، حج او صحیح است، ولی کفایت از حَجّه الإسلام نمی‌کند و پس از حصول استطاعت، واجب است دوباره مکّه برود و در صحت حج، فرقی بین حج واجب و مستحب نیست. (آیت الله صافی گلپایگانی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics