قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ثوره العشرین دیگری در عراق
ثورة العشرین دیگری در عراق

گزارش تحلیلی؛

ثوره العشرین دیگری در عراق

شبکه اجتهاد: مشکل انقلاب اسلامی در مقطع حساس کنونی همانند گذشته نیست که در خلق قدرت ضعیف باشد؛ مشکل امروز در روایت قدرت است که باید قدرت خلق شده توسط انقلاب و قدرت بالقوه مذهب شیعه در جهان به بهترین نحو روایت شود که سردمدار این روایت، مراجع تقلید هستند.

در سال ۲۰۱۱ در کنفرانس هرتزلیا، موضوعی که نصف روز بدان پرداخته شده است، مرجعیت شیعه و متدولوژی اجتهاد رهبران شیعه یعنی آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای و آیت‌الله سیدعلی سیستانی بود. در آن نشست به دنبال مرجع تقلید اعلم بودند و به آیت‌الله سیستانی رسیدند. حال سؤال این است که صهیونیست‌های بین‌الملل در هرتزلیا، سبک مرجعیت آیت‌الله سیستانی را بهتر دانستند و می‌خواهند از آن تقلید کنند؟ مسلم است که موضوع اصلی هرتزلیا، فهم منطق حکمرانی یک روحانی برجسته شیعه، آن هم در عرصه‌های سیاسی است

حال باتوجه به گذشت ۱۰ سال از آن نشست و بررسی رفتار سیاسی آیت‌الله سیستانی، آمریکا و رژیم صهیونیستی نابودی کامل خود را در عراق نزدیک می‌بینند و حاضراند برای ابقاء خود دست به هرکاری بزنند.

داگلاس سلیمان، رئیس‌فعلی مرکز پژوهش‌های کشورهای عربی خلیج‌فارس طی مقاله‌ای که فقط یک روز در پایگاه خبری «CHANGE.ORG» موجود بود و سپس برداشته شد، برای دولت بایدن استراتژی طراحی کرده که در آن تأکید شده «یکی از استراتژی‌های اصلی آمریکا در عراق باید حذف افکار و شخصیت (آیت‌الله) سید علی سیستانی از محاسبات سیاسی و اجتماعی عراق باشد».

ناگفته نماند که برخی سایت‌های دولتی و اعتدالی در ایران در تلاش‌اند اصل این مقاله را تکذیب کنند و آن را یک فریب بزرگ برای تضعیف رسانه‌های مقاومت بخوانند. سؤالی که آنها مطرح می‌کنند این است که: نشر نوشتار منتسب به سفیر سابق آمریکا در عراق، پاتک آمریکایی‌ها در واکنش به اقدام سابق رسانه‌های جریان‌های مقاومت، برای به سرقت بردن بخشی از اطلاعات آنها بوده یا اینکه انگیزه‌های دیگری پشت آن نهفته است؟

البته این تحلیل هم دور از ذهن نیست که دشمن این خبر را تولید کرده باشد، تنها با این نیت که برد و تأثیر رسانه‌های مقاومت را در بین مردم عراق بسنجد؛ این نکته را نیز باید مد نظر داشت که این خبر هنوز از سوی مقامات آمریکایی و یا خود سلیمان، تکذیب نشده است. ولی با این وجود تأثیری که تاکنون این خبر در بین مردم عراق داشته، تأثیری مثبت در راستای حذف آمریکایی‌ها از منطقه بوده است.

به نظر می‌رسد که داگلاس سلیمان در تشخیص جایگاه و نقش آیت‌الله سیستانی در تأمین امنیت و وحدت عراق و حفظ کشور در برابر توطئه‌های آمریکا و اذناب منطقه‌ای آن دچار خطای فاحشی شده است و زمانی‌که با حماقت تمام خواستار حذف آیت‌الله سیستانی می‌شود تا جای پای آمریکا در عراق محکم‌تر شود، فراموش کرده که هرگونه تعرضی عملا به معنای تبدیل منطقه به گورستانی برای آمریکایی‌ها خواهد بود.

از جمله مسائلی که در نوشته داگلاس سلیمان مطرح شده، به اقلیت رساندن مذهب شیعه در عراق است. سفیر سابق آمریکا، تشکیل نیروهایی مانند حشدالشعبی را یک مانع بزرگ برای منافع آمریکا در عراق دانسته و گفته: برای تأمین منافع آمریکا در عراق، باید مذهب در این کشور به صورت عمومی و حاکمیت شیعه به صورت خاص از محاسبات سیاسی و اجتماعی عراق حذف شود.

برکسی پوشیده نیست مکانیزمی که تا اینجا عراق و منطقه غرب آسیا را حفظ کرده، مکانیزم امام- امت و مرجع-مقلد بوده و دشمن نیز از این مسأله هراسناک است. البته این مکانیزم فقط در بین شیعیان رایج نیست بلکه سایر احزاب، مذاهب و گروه‌های غیر شیعه تحت لوای آیت‌الله سیستانی در آمده و با حشدالشعبی همکاری می‌کنند.

از همین رو، داگلاس سلیمان خواستار حذف آیت‌الله سیستانی و حشدالشعبی به عنوان بزرگ‌ترین مانع در برابر منافع آمریکا در منطقه شده است که در این صورت، احزاب و سایر گروه‌های سیاسی در عراق قدرت خود را از دست می‌دهند و مجبور خواهند شد از آمریکا اطاعت و منافع آمریکا را در عراق تامین کنند.

خون شهدای مقاومت از جمله حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی این روند را تسریع کرد و اگر آمریکا این خطای راهبردی را انجام دهد و دست به حذف آیت‌الله سیستانی بزند، سند اخراج خود از تمامیت ارضی عراق را امضا کرده و به تشکیل دولت مقاومت کمک شایانی کرده است.

در پایان باید دانست که در مجلات، مقالات و اسناد مختلفی که از دل اندیشکده‌های ضد اسلامی واشنگتن بیرون آمده، به عنوان مثال در سند منتشر شده در سال ۲۰۰۶ تیتر «سیستانی و پایان اقتدار سنتی مذهبی در شیعه» به چشم می‌خورد.

آیت‌الله سیستانی در سال‌های اخیر تالی تلو مرجع بزرگ شیعه، میرزای شیرازی بود که توانست کل عراق را در جهت حذف داعش و آمریکا از عراق به خط کند؛ با این تفاوت که انقلاب میرزای شیرازی در عراق، موسوم به «ثوره العشرین» با ارتحال ایشان شکست خورد ولی انقلاب فعلی عراق علیه آمریکایی‌ها پیروز خواهد شد. ان شاءالله

منبع: رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics