حضرت آیتالله سبحانی در دیدار با استاد شبزندهدار دبیر شورای عالی حوزههای علمیه، با تأکید بر ضرورت حفظ فضای آزاد علمی در حوزه، خواستار تقویت دروس آزاد، تسهیل انتخاب استاد توسط طلاب، احیای سنت مباحثه، و توانمندسازی طلاب در تقریرنویسی و نگارش عربی شدند. ایشان هشدار دادند که اگر نظام آموزشی طلاب را صرفاً در قالب مدارس محدود کند، پویایی و اصالت حوزه دچار آسیب و حوزه آزاد از رونق خواهد افتاد و شبیه دانشگاه خواهد شد.
به گزارش شبکه اجتهاد، استاد محمدمهدی شبزندهدار، دبیر شورای عالی حوزههای علمیه در شهر مقدس مشهد با حضرت آیتالله جعفر سبحانی، دیدار و پیرامون مسائل حوزه گفتگو کردند.
در این دیدار آیتالله سبحانی با بیان این که باید دروس آزاد حوزه تقویت و انتخاب آزاد استاد برای طلاب تسهیل شود؛ تاکید کرد آنچه که باید معیار ارزیابی طلاب باشد اختبار علمی به شیوههای سابق است.
معظم له با تاکید بر اینکه اگر نظام آموزشی ما به گونهای باشد که طلاب را در مدارس محصور کند، حوزه آزاد ما از رونق خواهد افتاد و شبیه دانشگاه خواهد شد.
وی با بیان اینکه مدارس علمیه باید مسکن طلاب باشند و طلاب درس و بحث را در فضای آزاد حوزه دنبال کنند.
ایشان با اشاره به مباحثه به عنوان یکی از سنتهای کارآمد حوزه علمیه تاکید کرد: مباحثه در گذشته بسیار رایج و موثر بود که متاسفانه امروزه خیلی کم رنگ و تعطیل شده است.
وی به ضرورت توانمندسازی طلاب جهت تقریر نویسی و کتابت به عربی اشاره کرد و در پایان به وجود دبیر محترم شورای عالی حوزههای علمیه که جامع بین علم و عمل، آگاه به مباحث قدیم و جدید است، فرمود: امید واثق به حل مشکلات حوزههای علمیه دارم.
در این دیدار استاد محمدمهدی شب زندهدار، با اشاره به پیگیری دغدغههای مراجع معظم تقلید، به برخی مصوبات جلسات شورای عالی برای رسمیت شناختن درسهای آزاد در مقاطع مختلف حوزه اشاره کرد که در این طرح، طلاب آزادی بیشتری در انتخاب اساتید خواهند داشت که البته با مدیریت هوشمندانه از مشکلات احتمالی هم جلوگیری خواهد شد.
زمانی – دهه هفتاد و هشتاد شمسی- وقتی به مرکز شهر و مدرسه آیه الله گلپایگانی یا دارالشفا و فیضیه می رفتیم از کثرت جمعیت و تنوع دروس و حضور پررنگ طلاب انسان به وَجد می آمد. حجم عظیمی از طلاب در حرم و فیضیه و مدارس مرکزی در حال تدریس و تدرس و مباحثه در حرم بودند. طلبه به معنای واقعی کلمه در انتخاب استاد آزاد بودند. مباحثات پررونق بود.
الان با وجود بیشتر شدن جمعیت حوزه، دروس آزاد که نقطه قوت حوزه بود از نفس افتاده و بسیار ضعیف شده، طلاب در مدارس محصور شده اند و یا اختیاری در انتخاب استاد ندارند و یا معمولا باید از میان دو استاد یکی را انتخاب کنند.
رساندن به محدوده و امتحانات یکی از دغدغه های پررنگ طلاب و اساتید است.
سابقا قوت علمی استاد و توانایی او در ارائه مطلب به تشخیص طلاب معیار استادی بود. الان باید از هفت خوان رستم عبور کنی و مجوز تدریس بگیری. به همین خاطر خیلی از طلاب موفق به تدریس نمی شوند
اینها تکرار مکررات است، کاش مسئولان حوزه شفاف و صریح می گفتند چرا اینطور شده و اکنون چه برنامه ای برای احیای آزادی در تدریس و تدرس دارند؟