قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پیشنهاد راه‌اندازی دو رشته «کلام وحدت» و «فقه وحدت» در حوزه
نقشه راه توسعه علوم اسلامی با نگاه به بلاهای انسانی و پیامدهای آن

استاد مبلغی مطرح کرد؛

پیشنهاد راه‌اندازی دو رشته «کلام وحدت» و «فقه وحدت» در حوزه

استاد حوزه علمیه قم راه‌‌اندازی دو رشته علمی تحت عنوان «کلام وحدت» و «فقه وحدت» را در ارتباط با وحدت اسلامی ضروری دانست و گفت: تحقق بخشیدن به هر یک از این دو رشته، نیاز به تحقق رشته دیگر را نفی نمی‌کند، از این‌رو حوزه‌های علمیه باید این دو رشته را ایجاد کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد به‌ نقل‌ از روابط عمومی دفتر نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری در نشست علمی مبانی فقه وحدت اسلامی در جمع طلاب پاکستانی مقیم قم با اشاره به تفاوت دو رشته «کلام وحدت» و «فقه وحدت»، گفت: کلام وحدت به اعتقادهای پایه‌ای که به وضعیت‌های جعل شده از سوی خداوند برای امت نظر دارد، می‌پردازد؛ مانند جعل وسطیت که از قرآن «جعلناکم امه وسطا» که در آن، صریحاً سخن از جعل به میان آمده، استفاده می‌شود و جعل «واحده بودن» برای امت که از آیه شریفه «ان هذه امتکم امه واحده» استفاده می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان این‌که این در حالی‌است که فقه وحدت ناظر به رفتارها، فعالیت‌ها و وظایفی است که افراد، مجموعه‌ها و اتباع مذاهب باید در قبال وحدت در پیش بگیرند، افزود: نصوصی همچون «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا» یا روایاتی که سخن از حرمت خون، آبرو و مال مسلمان به میان آورده است و یا آیه نهی کننده از سوءظن یا غیبت و … در ذیل عنوان منبع برای فقه وحدت جای می‌گیرند.

مبلغی با اشاره به آیه شریفه «انما المؤمنون اخوه»، اظهار کرد: به نظر می‌آید این آیه شریفه در زمره کلام وحدت جای می‌گیرد و ناظر به جعل اخوت از سوی خداوند بین افراد و اعضای امت است.

وی در اثبات مدعای خود مبنی‌بر جعل شدن اخوت، اضافه کرد: به این دلیل که آیه شریفه بعد از طرح اخوت بلافاصله سخن از اصلاح بین برادران در صورت اختلاف به میان آورده است و روشن است که بقای اخوت حتی در شرایط اختلاف حاکی از این است که اخوت یک امر مجعول است که در هر دو حال اختلاف و عدم اختلاف به حال خود باقی می‌ماند.

وحدت اسلامی؛ از پروژه‌های بزرگ جمهوری اسلامی

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: این در حالی‌است که اگر اخوت یک وظیفه فقهی می‌بود، معنا نداشت در صورت اختلاف، از وجود و تحقق خارجی آن سخن به میان آورده شود.

وی با اشاره به این‌که کلامیات وحدت به مثابه زیرساخت‌هایی برای فقه وحدت است تا بر روی آن بنا گردد، گفت: اگر بگوییم که اخوت برای اعضای امت از سوی خداوند جعل شده است باید بپذیریم، وظیفه فقهی مبتنی‌بر این عقیده، لزوم داشتن عمل برادرانه با یکدیگر (یعنی: تآخی) است.

مبلغی با اشاره به این‌که وحدت اسلامی یکی‌ از پروژه‌های بزرگ جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است، گفت: ما باید بدانیم که وحدت و قواعد فقهی آن در کشورهای مختلف مثل پاکستان، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و … به‌دلیل وجود شرایط بومی هر کشور و منطقه، نیازمند به تطبیق‌های متناسب با شرایط ویژه آن کشور است.

وی گفت: فضلا و فرهیختگان هر کشور باید شرایط ویژه آن کشور را از حیث مناسبات و روابط بررسی و بعد از آن با رجوع به اصول وحدت، نسخه‌های متناسب را برای کشور خود شناسایی و طراحی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics
Clicky