قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کوتاهی عظیمی در حق شهید صدر صورت گرفته است
کوتاهی عظیمی در حق شهید صدر صورت گرفته است

فیلم/

کوتاهی عظیمی در حق شهید صدر صورت گرفته است

شبکه اجتهاد: سیدحسن نصرالله می‌گوید من یکی از کسانی هستم که اعتراف می‌کنم و اعتقاد دارم کوتاهی فاجعه‌بار و عظیمی در حق این شخصیت اسلام‌گرا و بزرگ صورت گرفته است.

فیلم پیش رو بخشی از سخنرانی سید حسن نصرالله در ٢١ فروردین ١٣٩٨ در مورد شهید سید محمدباقر صدر است. سیدحسن نصرالله در این فیلم می‌گوید: این روزها سالگرد شهادت امام و مرجع و متفکر و رهبر عظیم و شهید، آیت الله العظمی سید محمد باقر صدر و خواهر مجاهد شهیدش سیده بنت الهدی(رضوان الله علیهما). وظیفه دارم بگویم همه‌ی ما چه از لحاظ فکر و خط به شهید صدر یا شاگردان یا شاگردان شاگردان ایشان منتسب باشیم و چه نباشیم، فکر می‌کنم امروز به عنوان این نسل از مسلمانان و عالمان مسلمان معتقد به اسلام که اسلام را موضوع و پرچم خود می‌دانند و حتی به عنوان عرب و مسلمان و انسان، وظیفه داریم این شخصیت استثنایی تاریخی را به عنوان یک متفکر اسلامی بزرگ بار دیگر به جهان و ملت‌ها و نسل‌های فعلی‌مان معرفی کنیم.

افراد مرتبط خبر دارند ولی دوست دارم چند جمله در این باره عرض کنم. همه‌ مسلمانان و همه‌ جنبش‌های اسلام‌گرا از فکر شهید سید محمد باقر صدر استفاده کردند. فرآورده‌ فکری شهید صدر در اقتصادنا، فلسفتنا، بانک‌داری بدون ربا در اسلام و بسیاری از کتاب‌ها و نوآوری‌های فکری‌اش جنبش‌های اسلام‌گرا و علمای همه‌ی مذاهب و رویکردهای اسلامی را به گنجینه‌ی فکری عظیمی مجهز ساخت که توانستند چند دهه قبل، با چالش‌های بنیان‌برافکنی مقابله کنند. امام شهید سید محمد باقر صدر، مرجعی فکری بود که می‌توانست از نگاه اسلام برای بسیاری از مسائل روز راه حل ارائه کند.

برخی‌ها وقتی خواستند بانک بدون ربا تأسیس کنند (چون در جهان کنونی، بانک مرکز هر فرآیند اقتصادی است) سراغ امام شهید سید محمد باقر صدر رفتند و وی بر اساس این درخواست و در پاسخ به این نیاز کتاب بانکداری بدون ربا را به نگارش درآورد. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تنها در طی چند روز یک چکیده‌ فقهی قانونی برای قانون اساسی یک حکومت و نظام اسلامی نوشت؛ که از آن در نگارش قانون اساسی جمهوری اسلامی بسیار استفاده شد. این انسان متفکر نه فقط به مسلمانان بلکه به اندیشه‌ بشری نیز خدمت‌هایی کرد.

این خدمات در کتابی است که برخی فیلسوفان جهان آن را فهمیدند اما همچنان ناشناخته است و در دهه‌های آینده کشف خواهد شد. کتابی به نام مبانی منطقی استقراء. در هر صورت امام شهید یک متفکر بزرگ اسلامی و بشری و یک مرجع خلاق و یک رهبر شهادت‌طلب جان بر کف در مسیر ملتش، عراق و امت بود. او با اخلاق والا و رفیع و تواضع فوق‌العاده‌اش اخلاق پیامبران و تواضع رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) را به یاد ما می‌آورد. همچنین از او اخلاص شدید را می‌آموزیم.

وقتی انقلاب اسلامی ایران با رهبری و مرجعیت امام خمینی به پیروزی رسید همزمان امام شهید نیز خودش یک رهبر و مرجع بود اما… ما امروز در لبنان، عراق، ایران و همه‌ جهان عرب و اسلام بیش از همیشه نیاز داریم از این امام عظیم و شهید درس اخلاص و صرف‌نظر از خود، محاسبات شخصی، پروتکلها و ظواهر و همه چیز را به خاطر اسلام، امت، ملت‌ها، کرامت و اماکن مقدس بیاموزیم. این یکی از بزرگ‌ترین درس‌های امام شهید سید محمد باقر صدر(رضوان الله تعالی علیه) است که تسلیم شدن، ذلت، به‌رسمیت‌شناختن، خواری، توافق و حتی بی‌طرفی را نپذیرفت. این‌ها را باید برای امت تشریح و معرفی کنیم. من یکی از کسانی هستم که اعتراف می‌کنم و اعتقاد دارم کوتاهی فاجعه‌بار و عظیمی در حق این شخصیت اسلام‌گرا و بزرگ صورت گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics