دبیر شورای عالی حوزههای علمیه بیان کرد: آیتالله بروجردی در ابعاد مختلف تحول ایجاد کردند؛ کار رجالی ایشان از ابتدای تحصیل شروع شد و در این زمینه دغدغه خاصی داستند تا ثابت کنند فقه ما دارای یک چارچوب است.
به گزارش شبکه اجتهاد، آیتالله رضا استادی در در نشست علمی رجال، پیش نشست کنگره نکوداشت آیتالله بروجردی با عنوان «شکوه مرجعیت» که در کتابخانه مسجداعظم برگزار شد گفت: پس از قرن ۶ و ۷ که ابن طاووس و مرحوم علامه، تقسیمات چهارگانه احادیث را مطرح کردند این مساله از آن تاریخ در کتب، رواج پیدا کرد.
او افزود: اگر مرحوم صدوق بگوید؛ همه روایات کتاب من صحیح است با شیوه و منهج خود بیان کرده است؛ از قرن هفتم که ابن طاوس(غیرمعروف) و علامه بیان کردهاند و به همین تقسیم ملتزم شدهاند، ولی بعداً نکات دیگری در این تقسیم بندی وارد شده است. از قرن یازدهم به این طرف اخباریها حاکم شدند، گاهی گفتند، اصلا نیازی به علم رجال نداریم و گاهی بیان شد کتب اربعه مناسب است و نیازی به رجال نداریم، چون پیش از این بیان شده است که کدام روایت «صحیح» است.
آیتالله استادی اظهار کرد: برخی دیگر، ملاک تشخیص را عمل و اعراض دانستند و بعد از این روند، بسیاری از علما به حس بی نیازی در حوزهها رسیدند؛ به شکلی که از زمان شیخ انصاری تا زمان آیتالله بروجردی توجه خاصی به بحث رجال در فقه نمیشد، شاید کتابی در این زمینه نوشته شده؛ ولی به طور کلی به این بحث توجهی نشد.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه یادآورشد: آیتالله بروجردی در ابعاد مختلف تحول ایجاد کردند؛ این مرجع فقید مدرسه و مکتب داشتند، کار رجالی ایشان از ابتدای تحصیل شروع شده است، آن مرحوم در این زمینه دغدغه خاصی داشتند تا ثابت کنند فقه ما دارای یک چارچوب است.
او گفت: آیتالله بروجردی پس از حضور در قم تحول خاصی ایجاد کردند؛ بحث رجالی را در حوزه قم جا انداختند؛ همه متفقند که آیتالله خویی نیز تحت تاثیر ایشان بودهاند؛ زیرا این بحث در آن زمان مورد توجه کسی نبود ولی همه را متوجه اهمیت رجال کردند.
آیتالله استادی اظهار کرد: آیتالله بروجردی برحوزه ما و همه حوزههای علمیه حق دارند؛ زیرا یک منطق دارای چارچوب ایجاد کردند تا بتوانیم بر اساس اصول خاصی این مسائل را بیان کنیم.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه با بیان این که در علم رجال باید مجتهد بود و این مسئله در ادبیات هم ضرورت دارد یادآور شد: اگر اخلاص، معنویت و درد دینی آیتالله بروجردی نبود، زحمات ایشان به جایی نمیرسید.
او در پایان سخنان خود گفت: باید تکلیف خود را مشخص کنیم آیا برای خود کار میکنیم یا برای خدا؛ اینکه کارها پولی شده است، حرف مشکلی است؛ چرا باید همیشه به دنبال پول برای انجام کارها باشیم، زیرا اساس کار بزرگان ما روی اخلاص و اخلاق بوده است.
اعرافی: حوزه قم در معرفی آیتالله بروجردی کوتاهی کرده است
آیتالله علیرضا اعرافی از دیگر سخنرانان این نشست در ابتدا گفت: برگزاری این سلسله نشستهای علمی، برای بزرگداشت آیتالله بروجردی زیبنده و راهگشا است، زیرا افرادی چون ما به دلیل اساتید خود، تحت تاثیر آیتالله خویی هستیم؛ ولی به نظر میرسد قم در معرفی شخصیت و فعالیتهای علمی بزرگانی چون آیتالله بروجردی کوتاهی کرده است.
مدیر حوزههای علمیه بیان کرد: بسیاری از مباحثی که آیتالله بروجردی به خصوص در حوزه رجال داشتند، بسیار دقیق است و از مطالعه افکار ایشان استفادههای فراوانی میبریم.
او با بیان اینکه باید اهتمام بیشتری به دروس رجال داشته باشیم گفت: لازم است یک مجمع و انجمنی برای پرداختن به مباحث عمیق رجالی و مکاتبی که در این زمینه وجود دارد ایجاد شود.
مدیر حوزههای علمیه بیان کرد: آیتالله بروجردی علاوه بر اینکه در ابعاد مختلف علومی چون رجال، اصول، فقه و مباحث اجتماعی و مدیریتی عمیق و فکور بودند برای هر کدام از این علوم صاحب مکتب بود زیرا عمیق بودن یک مسئله است و داشتن مکتب مسئله دیگر.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه اظهار کرد: افکار آیتالله بروجردی در قم به عنوان جایگاه ایشان به خوبی امتداد پیدا نکرده در حالی که میبایست مجموعه افکار منظم این مرجع فقید شیعه در حوزه مورد توجه جدی قرار گیرد.
اعرافی همچنین گفت: انتظار داریم انجمن اصول حوزه در خصوص پرسشها و گفتگوهایی که در عرصههای مختلف انجام میشود، ورود بیشتری داشته باشد؛ چون مباحث اصولی و علوم پیرامونی نیازمند دقت نظر و ورود جدی تر این انجمن است.