قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / احیای فرهنگ وقف یکی از الزامات تمدن نوین اسلامی است
احیای فرهنگ وقف یکی از الزامات تمدن نوین اسلامی است

رئیس سازمان اوقاف در کنفرانس وحدت:

احیای فرهنگ وقف یکی از الزامات تمدن نوین اسلامی است

حجت‌الاسلام محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در کنفرانس وحدت با بیان اینکه موقوفات، مظاهر تمدن و فرهنگ اسلامی هستند، گفت: احیای فرهنگ وقف یکی از الزامات تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام  والمسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقافت و امور خیریه در جمع مهمانان کنفرانس سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در سالن اجلاس سران، اظهار کرد: علما و بزرگان علم دین معتقدند که تمدن اسلامی ارکانی چون دین، علم، دانش، اخلاق، عدالت اجتماعی و … دارد. ما پیشینه ممتازی در تمدن فرهنگ اسلامی داریم که اگر بخواهیم آن را نادیده بگیریم شکست خواهیم خورد. وقف هم جزو یکی از همین پیشینه‌های ما است. اگر امت اسلامی خواهد با دین زندگی کند، باید به نقش مساجد توجه داشته باشند. در حفظ دیانت مسلمانان، مساجد نقش مهمی داشته اند. اگر مساجد نبودند ما در ایجاد تمدن اسلامی چه می‌کردیم؟

وی افزود: ما امروز در کشورمان ۷۰ هزار مسجد داریم که همه جزو موقوفات است. همچنین مراکز علمی و پژوهشی داریم که هر کدام از آنها کتابخانه‌هایی دارند و همه کتابهایشان هم موقوفه است. همچنین حدود ۶ هزار و ۸۰۰ موقوفه فرهنگی داریم که به ملت ایران خدمات ارائه می‌دهد. ۱۴۰۰ موقوفه درمانی هم در کشور ما وجود دارد. به عنوان نمونه ۳۰ بیمارستان موقوفه در شهر تهران وجود دارد که مورد استفاده مسلمانان قرار می‌گیرد. موقوفات مسلمانان برای کمک به نیازمندان، ایتام، بی سرپرستان، تربیت نخبگان، کمک به دانش آموزان و ترویج فرهنگ و معارف بوده است.

محمدی اضافه کرد: اماکن موقوفه مظهر تمدن و فرهنگ اسلامی است و اگر بخواهیم برای نسل حاضر نشانه‌ای از تمدن اسلامی را معرفی کنیم غیر از اینها چه داریم؟ همانطور که دیدید یکی از جنایات داعش این بود که مراکز فرهنگی را از بین می‌بردند. وقف باعث عدالت، آرامش و امنیت می‌شود چون فاصله بین فقیر و غنی را از بین می‌برد. بنابراین باید فرهنگ وقف جاری و ساری شودو احیای فرهنگ وقف یکی از الزامات تمدن نوین اسلامی است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان تصریح کرد: اگر مسلمانان بخواهند عظمت دوران قبل خود را به دست بیاورند باید به تولید علم و فناوری توجه داشته باشند. درخواست پایانی من از آیت‌الله تسخیری که ریاست جلسه را برعهده دارند این است که دبیرخانه مستقلی با عنوان نقش وقف در ایجاد تمدن نوین اسلامی حفظ و استمرار آن تشکیل دهند و برنامه ریزی‌ها در راستای این کمیته صورت بگیرد. مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics