آیتالله جوادی آملی در بخش مهمی از سخنان خود، بر لزوم تربیت مجتهدان واقعی تأکید کرد و گفت: تقلید مشکل جامعه را حل نمیکند. کسی که توانمند است، باید مجتهد شود، مسائل را از منابع استخراج کند، فروع را به اصول ارجاع دهد و بتواند پاسخگوی نیاز زمان باشد.
به گزارش شبکه اجتهاد، آیتالله جوادی آملی، مرجع عالیقدر جهان تشیع، عصر روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه با حضور در دارالعلم امام خوئی در شهر مقدس نجف، در جمع باشکوه صدها نفر از اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه، به ایراد سخنرانی پرداخت.
معظمله با گرامیداشت جایگاه حوزهی کهن و ریشهدار نجف اشرف بیان کردند: این حوزه مصداق بارز أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى است. از شیخ طوسی تا آیتالله خویی، مردانی الهی در این حوزه پرورش یافتهاند که تجلی آیه: فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا هستند. همه این برکات، محصول ولایت ولی مطلق، امیرالمؤمنین علی علیهالسلام است.
ایشان محور اصلی سخنان خود را در دو بخش «وظایف ایجابی» و «وظایف سلبی» طلاب تقسیم کرد:
بخش اول: تحصیل علم به عنوان تکلیف همگانی
آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه «طلب علم فریضه است»، گفت: خداوند متعال، آسمان و زمین و هرچه در آنهاست را در اختیار بشر قرار داده و مسخر انسان کرده است. یعنی هیچکس حق ندارد بگوید “نمیتوانم”. نظام هستی کتابخانه خداست و انسان مأمور به فراگیری و تسخیر است.
ایشان حوزههای علمیه را موظف دانست که از قرآن و سنت اهلبیت علیهمالسلام فهم عمیق و دقیق داشته باشند. از سوی دیگر دانشگاهها را مسئول شناخت طبیعت، آسمان، زمین و ابعاد مادی جهان دانست تا جامعه اسلامی را از وابستگی به شرق و غرب بینیاز نمایند.
بخش دوم: نجات از جهل و جهالت و جاهلیت
معظمله در ادامه تأکید کرد که علم کافی نیست و جامعه، علاوه بر عالم شدن، باید عاقل شود. ایشان بیان داشت: وظیفه ما تنها رفع جهل علمی و جهالت عملی نیست، بلکه باید با جاهلیت ساختاری و نظام جاهلی نیز مقابله کنیم. امام تنها آموزگار دین نیست، بلکه مسئول پاکسازی جامعه از جاهلیت تمدنی است.
ایشان افزود: حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتهً جاهلیه»، نشاندهنده آن است که اگر جامعه نتواند امامت و نظام ولایی را بشناسد و بپذیرد، در جاهلیت باقی مانده است.
آیتالله جوادی آملی با اشاره به وقایع جنگ صفین و فتنه حکمیت اظهار داشت: مولا امیرالمؤمنین علیهالسلام پس از آن فتنهها، بارها تأکید کردند که جامعه به جاهلیت بازگشته است؛ نه به دلیل جهل فردی، بلکه به سبب سقوط در نظامی جاهلی.
دعوت طلاب به اجتهاد، نه تقلید صرف
ایشان در بخش مهمی از سخنان خود، بر لزوم تربیت مجتهدان واقعی تأکید کرد و گفت: تقلید مشکل جامعه را حل نمیکند. کسی که توانمند است، باید مجتهد شود، مسائل را از منابع استخراج کند، فروع را به اصول ارجاع دهد و بتواند پاسخگوی نیاز زمان باشد.
آیتالله جوادی آملی، سهگانهی نجاتبخش «علم، عقل و تهذیب» را به عنوان مسیر شکوفایی فردی و اجتماعی، هم برای حوزه های علمیه و هم برای دانشگاههای جهان اسلام قلمداد کرد و در پایان، برای همه امت مسلمان دعا نمود.
اجتهاد همیشه همسو با نظرات شما نیست