مدیر حوزه علمیه در دیدار صمیمی با طلاب حرکت در مسیر ساماندهی دروس حوزه، افزایش دروس مختص به مسائل نوپدید و طراحی اسناد جامع راهبردی را از موفقیتهای دو سال و نیم اخیر برشمرد و تأکید کرد: حوزه در مسیر تحول قرار دارد و این در حالی است که کمبود امکانات آن در ۲۰ سال اخیر بیسابقه است.
به گزارش شبکه اجتهاد، آیتالله علیرضا اعرافی، در دیدار صمیمی با طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه با اشاره به طرحهای گسترده حوزه در عرصه مدیریتی گفت: مدعی نیستیم که در دو سال و نیم گذشته همه کارها را کردهایم، بلکه مدعی هستیم که در مسیر عمل به مطالبات رهبر معظم انقلاب، مراجع و علما و پیریزی زیرساختهای لازم حرکت کردهایم.
وی افزود: در همین راستا بر این باوریم که هرگونه تحول در حوزه باید بر پایههای درست و عمیق و صحیح سنتهای عمیق حوزه بنا شود و با حکمت و البته شجاعت پیگیری شود. این درحالی است که در سالهای اخیر با سختترین مشکلات مالی و امکاناتی مواجه بودیم که در ۲۰ ساله گذشته نظیر آن مشاهده نشده است.
اعرافی بیان کرد: ایدهها و نظرات طلاب بیثمر نیست، بلکه از همین نظرات تاکنون هزار ایده و طرح مطلب پالایش و طبقهبندی شده که به اطلاع رهبر معظم انقلاب نیز رسیده است.
سند جامع راهبردی
وی گفت: از جمله تلاشها و ثمرات مهم این دو سال و نیم آن است که حوزه ما برای اولین بار در تاریخ خود از مرحله تدوین اسناد جامع راهبردی بیرون آمده و سال آینده اولین پنج سال اول برنامه حوزه آغاز میشود.
مدیر حوزه تصریح کرد: در همین راستا مدیریت حوزه در برنامه ۵ ساله، ۹۰۰ عنوان طرح و برنامه پیشبینی کرده است؛ همچنین چند برنامه کلان دیگر ذیل نظامات جامع پیش بردهایم که شامل ۱۰۰ طرح بزرگ و اساسی است.
مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: از فعالیتها و طرحهای مهم، کارویژههای روحانیت در عصر حاضر است که در چهار گروه، ۲۵۰ کارویژه ترسیم شده است؛ بر اساس این کارویژه یک طرح آمایش تهیه شده است که ۵۰ رسالت اصلی حوزه در آن تعریف و بر اساس آن چندین تفاهمنامه و طرح در عرصههای مختلف طراحی و تدبیر شده است.
وی با اشاره به اهمیت طراحی و تدوین درختواره رشتهای حوزه گفت: این کار به حدی مهم بود که اگر چهل سال پیش این کار را کرده بودیم امروز در زمینههایی، چون بانکداری و اقتصاد مسائل مختلف علوم انسانی در تئوری و اجرا شاهد ضعف و اختلاف آرا نبودیم.
طراحی ۲۰۰ رشته و گرایش
اعرافی بر لزوم اهمیت حرکت حوزه در مرزهای دانش پرداخت و افزود: یک و نیم سال است که ۵۰۰ استاد با کار جهادی، بیش از ۲۰۰ رشته و گرایش را در ۱۶ حوزه دانشی در سطوح مختلف حتی سطح ۵ طراحی کردهاند.
مدیر حوزههای علمیه بیان کرد: از نکات مهمی که در این درختواره لحاظ شده است توسعه درختواره دانشی در عرصههای فقه، اصول، علوم اجتماعی و تفسیر قرآن کریم است؛ در حوزه درس خارج نیز به دنبال توسعه این دروس و حرکت در مرز علم هستیم.
وی از انجام فعالیتهای حوزه در پاسخ به نیازهای نظام اسلامی خبر داد و افزود: امروزه نیازهای بسیاری در کشور وجود دارد که به حوزه عرضه میشود و حوزه نیز بنا به ظرفیتهای خود به آنها پاسخ میدهد؛ از جمله در حوزه پول و بانکداری، کار دقیقی از مجموعه فضلایی که در این زمینه کار کرده بودند ارائه کردیم و این لایحهای که در حال انجام بود به همین دلیل به تأخیر افتاد.
اعرافی با اشاره به واکنش جدی و موثر حوزه در زمینه اسناد بینالمللی از جمله ۲۰۳۰ گفت: در این زمینه از همفکری طلاب نیز استفاده میکنیم، چنانچه بنده روزی حداقل دو ساعت از وقت خود را صرف ارتباط و پاسخ به نظرات طلاب میکنم.
توسعه دروس خارج
وی افزود: توسعه دروس خارج، تلاش در جهت هدفمند کردن نظام شهریه، واسپاریهای مرتبط با پایان نامهها و مراکز علمی و فقهی و تفسیر و…، سوق دادن حداقل ۲۰ درس از ۵۰۰ درس خارج در حوزه به سمت مسایل نوپدید جهان امروز و ساماندهی دروس خارج از جمله اهدافی است که دنبال میشود.
وی تاکید کرد: پیگیری مسایل مرتبط با حوزه تهذیب و دروس اخلاق، رسمیت دادن و ارزیابی مستمر در ۲۰ درس خارج در استانها، تنظیم و اصلاح نظام سفیران هدایت، تلاش در زمینه افزایش روحیه بینالمللی حوزه و پیگیری امور معیشتی همچنین برنامهای طلاب با وجود همه مشکلات از جمله موضوعات دیگر است که به صورت جدی دنبال خواهد شد.
دغدغههای طلاب
پیش از سخنان مدیر حوزههای علمیه نیز چندین نفر از طلاب که از نخبگان تحصیلی و علمی و تبلیغی و آموزشی حوزه بودند نیز به ارایه مباحث خود پرداختند. در این نظرات مباحثی، چون اصل پژوهشمحوری و مسئلهمحوربودن آموزشها، لزوم رویکرد پژوهشی اساتید، اهمیت پرداختن به مسایل معیشتی طلاب و بررسی دقیق شرایط زندگی و امکانات طلاب و حمایت از آنها، پایش طرحهای آموزشی و پیگیری دقیق نقاط ضعف و قوت آنها مطرح شد.
همچنین پیگیری عدم تحقق وعدههای مدیران عالی حوزه در زمینههای مختلف و برطرف کردن موانع، سهل الوصولتر شدن مدیران در زمینه حل مشکلات طلاب، پیگیری و برگزاری دروس اخلاق گسترده در حوزه بدون اجبار و با حضور اساتید برجسته، ارتباط بیشتر طلاب با علما، حل مشکلات مرتبط به مسایل سفیران هدایت و رسمیت بخشیدن به فعالیتهای آنها، پیگیری مسایل معیشتی طلاب، پیگیری مسایل مرتبط با انقلابی گری در حوزه، اهمیت حمایت از طلاب در مسایل مختلف اجتماعی، لزوم برخورد با کسانی که مانع حرکت حوزه میشوند و همچنین دفاع تمام قد حوزه از مردم و اجرای تجمعات حمایتی بیشتر در فیضیه از مردم از دیگر مباحث عنوان شده در این جلسه بود.