نام رشته: فقه عبادی |
مرکز ارائه دهنده: |
جامعهالمصطفی العالمیه(ص) |
|
مقطع: |
کارشناسی ارشد |
|
واحد: |
نظری |
|
تعداد واحد: |
۱۰۰ |
|
توضیحات اضافی: |
دارد |
تعریف:
دوره کارشناسی ارشد فقه عبادی عبارت است از مرحلهای که فراگیران با دروس مشترک و تخصصی فقه عبادی به طور عمیق آشنا شده و پس از گذراندن واحدهای مربوط، به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در آن رشته موفق میشوند.
اهداف کلی دوره:
ـ تربیت متخصص در فقه عبادی؛
ـ تربیت مدّرس؛
ـ تربیت پژوهشگر در رشته فقه عبادی؛
ـ تربیت مبلّغ؛
تذکر: مبلّغ به مفهوم ابلاغ کننده پیام دین است.
ـ پاسخگویی به شبهات روز حول مسائل عبادی اسلام؛
ـ تربیت افراد مستعد برای ورود به دوره دکتری.
اهداف و سیاستهای آموزشی:
ـ گسترش دامنه مباحث استدلالی فقه به موضوعات متنوع و جدید عبادی؛
ـ تعمیق مباحث فقه عبادی؛
ـ زمینهسازی برای تربیت متخصصان (محقق و مدرس) در مباحث فقه عبادی؛
ـ ایجاد توانایی در فراگیران برای رفع شبهاتی که امروزه حول احکام عبادی اسلام مطرح است؛
ـ شکوفایی روح تحقیق در فراگیران (با اختصاص ۳۰% از زمان واحدها به کار تحقیقی)؛
ـ شناخت تحلیلی مطالب رشته فقه عبادی؛
ـ ایجاد توانایی تألیف، تدریس و ترجمه؛
ـ ایجاد توانایی استفاده از متون تخصصی؛
ـ نهادینه کردن اخلاق و معنویات؛
ـ توجه به نیازهای منطقهای.
پذیرش:دانش آموختگان این دوره از بین فارغالتحصیلان دوره کارشناسی فقه و اصول انتخاب میشوند.
تبصره: در صورتیکه فراگیران رشتههای دیگر بخواهند در کارشناسی ارشد فقه عبادی شرکت کنند علاوه بر موفقیت در آزمون ، باید پیش نیازهای لازم را بگذرانند.
طول دوره و شکل آن:
– دوره کارشناسی ارشد فقه عبادی ۱۰۰ واحد است که حداکثر در مدت ۱۰ نیم سال (ترم) ارایه میشود.
– هر واحد نظری ۱۶ ساعت و هر واحد عملی ۳۲ ساعت است.
– زمان تدریس هر واحد در یک نیمسال تحصیلی ۱۶ هفته است.
محورهای دروس:
ردیف |
محورهای دروس |
تعداد واحد |
۱ |
دروس حوزوی |
۵۸ |
۲ |
دروس پیشنیاز |
۱۰ |
۳ |
دروس تخصصی الزامی |
۲۲ |
۴ |
دروس تخصصی اختیاری |
۶ |
۵ |
پایاننامه |
۴ |
جمع کل |
۱۰۰ |
اهمیت و ضرورت:
گسترش روز افزون مسائل فردی و اجتماعی و ضرورت پاسخگویی حوزهها و عالمان دین به این مسائل اقتضامیکند که علم فقه در عین رعایت روش عمیق اجتهادی، متناسب با گسترش مسائل توسعه یابد. این امر جز با تخصصی شدن دانش فقه میسر نیست، که یکی از آن عرصههای مهم پیش پای دانش فقه، احکام عبادی است.
بر این اساس جامعهالمصطفی(ص) العالمیه ، پیرو رسالت خود، اقدام به برگزاری دوره تخصصی با گرایش فقه عبادی می نماید، امید است با فراهم آوردن مقدمات لازم، همانند گذشتگان عرصه فقه و فقاهت، تأمین کننده نیازهای فقهی در زمینه فقه عبادی باشد.
نقش و توانایی:
فارغ التحصیلان این رشته از آنجا که با فقه به صورت گسترده و عمیق آشنا میگردند میتوانند شبهاتی را که امروزه حول احکام عبادی اسلام مطرح است پاسخگو باشند و به تحلیل و بررسی و نقد احکام عبادی ادیان و مذاهب دیگر موجود جهان بپردازند.
الف: دروس حوزوی
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیشنیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
فقه (۱) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
اکتساب به اعیان نجسی |
|
۲ |
فقه (۲) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
فقه (۱) |
اکتساب با اعمالی که فی نفسه محرمند |
۳ |
فقه (۳) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
فقه (۲) |
حقیقت بیع |
۴ |
فقه (۴) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
فقه (۳) |
شروط متعاقدین |
۵ |
فقه (۵) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
فقه (۴) |
خیارات |
۶ |
اصول (۱) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
در سطح حلقه ثالثه یا کفایه |
|
۷ |
اصول (۲) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
اصول (۱) |
در سطح حلقه ثالثه یا کفایه |
۸ |
اصول (۳) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
اصول (۲) |
در سطح حلقه ثالثه یا کفایه |
۹ |
اصول (۴) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
اصول (۳) |
در سطح حلقه ثالثه یا کفایه |
۱۰ |
اصول مقارن |
۳ |
۴۸ |
۴۸ |
– |
||
۱۱ |
رجال |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۱۲ |
کلام (۱) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
کلام استدلالی با تأکید بر پاسخگویی به شبهات جدید |
|
۱۳ |
کلام (۲) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
کلام (۱) |
کلام استدلالی با تأکید بر پاسخگویی به شبهات جدید |
۱۴ |
کلام (۳) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
کلام (۲) |
کلام استدلالی با تأکید بر پاسخگویی به شبهات جدید |
۱۵ |
فقه الحدیث |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
آشنایی با روش فهم احادیث در فقه العباده |
|
جمع واحدها |
۵۸ |
۹۲۸ |
۹۲۸ |
– |
ب: دروس جبرانی
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیشنیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
فلسفه فقه |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۲ |
ادوار تشریع و فقه اسلامی |
۱ |
۱۶ |
۱۶ |
– |
||
۳ |
تاریخ فقه |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر آشنایی با طبقات الفقهاء |
|
۴ |
رجال کاربردی |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۵ |
فلسفه و نظام عبادات |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
ادعیه، اذکار، زیارات،شعائر و …. |
|
۶ |
عبادت در ادیان |
۱ |
۱۶ |
۱۶ |
– |
||
جمع واحدها |
۱۰ |
۱۶۰ |
۱۶۰ |
– |
الزامی
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیشنیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
طهارت (۱) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۲ |
طهارت (۲) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
طهارت (۱) |
|
۳ |
صلاه (۱) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۴ |
صلاه (۲) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
صلاه (۱) |
|
۵ |
حج (۱) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۶ |
حج (۲) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
حج (۱) |
|
۷ |
فقه القرآن |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۸ |
قواعد فقهیه |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر قواعد متناسب با فقه عبادی |
|
۹ |
صوم و اعتکاف |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۱۰ |
خمس و زکات |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۱۱ |
زبان تخصصی |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر فهم اصطلاحات و واژههای متناسب با فقه عبادی |
|
۱۲ |
پایاننامه |
۴ |
۱۲۸ |
– |
۱۲۸ |
||
جمع واحدها |
۲۶ |
۴۸۰ |
۳۵۲ |
۱۲۸ |
د) دروس تخصصی اختیاری
۱٫ گرایش فقه طهاره و صلاه
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیشنیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
طهارت (۳) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
طهارت (۲) |
|
۲ |
صلاه (۳) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
صلاه (۲) |
|
۳ |
صلاه (۴) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
صلاه (۳) |
|
جمع کل |
۶ |
۹۶ |
۹۶ |
– |
۲٫گرایش فقه حج
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیشنیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
حج (۳) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
حج (۲) |
|
۲ |
حج (۴) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
حج (۳) |
|
۳ |
حج (۵) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
حج (۴) |
|
جمع کل |
۶ |
۹۶ |
۹۶ |
– |
۳٫ گرایش فقه عبادات مالیه
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیشنیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
خمس |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
خمس و زکات |
|
۲ |
زکات |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
خمس و زکات |
|
۳ |
ایمان و نذور |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
جمع کل |
۶ |
۹۶ |
۹۶ |
– |
۴٫ گرایش فقه مسائل خلافیه
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیشنیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
مسایل اختلافی طهارت و صلاه |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۲ |
مسایل اختلافی حج و عبادات مالی |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۳ |
مسایل جواز توسل، تبرک، زیارت و … |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
جمع کل |
۶ |
۹۶ |
۹۶ |
– |
تبصره: انتخاب و گذراندن یک گرایش از چهار گرایش دروس تخصصی اختیاری، برای فراگیران الزامی است.