نام رشته: فقه مقارن |
مرکز ارائه دهنده: |
جامعهالمصطفی العالمیه(ص) |
|
مقطع: |
کارشناسی ارشد |
|
واحد: |
نظری |
|
تعداد واحد: |
۹۸ |
|
توضیحات اضافی: |
دارد |
تعریف:
دورهی کارشناسی ارشد فقه مقارن، مرحلهای از آموزش تخصّصی است که فراگیران آن پس از گذراندن واحدهای مربوط به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در این رشته موفق میشوند.
اهداف و سیاستهای آموزشی:
– تعلیم اصول و مبانی کلی حاکم بر فقه مذاهب اسلامی؛
– آگاه کردن فراگیران به منابع و مناهج جدید و قدیم مذاهب در عرصه فقه و اصول و مسایل مربوط به آنها؛
– آشنا کردن فراگیران به علل اختلافها و راههای تقریب در برداشتها در عرصه فقه و اصول؛
– آموزش آرای اختصاصی مذهب امامیه به فراگیران؛
– آشنا کردن فراگیران به برتری فقه و اصول مذهب امامیه در موارد اختلافی؛
– آشنایی فراگیران به نقاط ضعف و قوت مذاهب جدید و قدیم.
اهمیت و ضرورت:
امروزه بیش از گذشته، گرایش به فقه مقارن و در گسترهای وسیعتر توجه به بحثهای مقایسهای در علوم اسلامی، ضرورت پیدا کرده است و به طور کلی برخی دلایل این ضرورت رو به رشد، در عرصه فقه مقارن، در موارد زیر،خلاصه میشود:
– فهم مسایل فقهی، بدون توجه به مذاهب فقهی دیگر، بسی لرزان و ضعیف است و هنگام رویارویی با صاحبان مذاهب دیگر، توان دفاع و مقابله، بسیار اندک است.
– در بحث فقه مقارن، میتوان به نقاط ضعف و قوت خود و دیگران واقف شد و با توجه به همه آنها و نتایج حاصله از بررسیها، نظام فقهی با پایههای استوار و مبانی مستحکم و با اسلوبی قابل دفاع، بنا کرد.
– با فهم فقه به شکل مقارن، میتوانیم با شیوهی پسندیده نزد ارباب مذاهب فقهی دیگر، پا به عرصه گفتگو نهیم، در غیر این صورت، فاقد زبان مشترک و قابل قبول برای یکدیگر خواهیم بود.
– هم اکنون با گسترش حیرتآور وسایل ارتباطی از قبیل اینترنت، ماهواره و… بحثهای مقارنهای ضرورت فزایندهای یافته است و جهان کنونی برای انسانها چونان دهکدهای میماند که هر کس میتواند با هر فرد دیگری در اندک زمانی ارتباط برقرار کند.
– مخاطبان دروس فقه مقارن، فراگیران غیر ایرانی میباشند که به طور عمده در کشورهایی به سر میبرند که اکثر ساکنان آنها را پیروان مذاهب دیگر تشکیل میدهد، و بدون آگاهی از فقه به شکل مقارنهای، توان حرکتهای تبلیغی و دفاع و پاسخ را نخواهند داشت.
– رشته فقه مقارن در واقع ایجاد زمینه و بستری مناسب برای انتخاب و پیروی از بهترین کلام است همان امری که آیه شریفه «فبشّر عباد الذین یستمعون القول فیتّبعون احسنه» (سورهی زمرآیهی ۱۷ و ۱۸) به آن اشاره دارد.
طول دوره و شکل آن:
دورهی کارشناسی ارشد فقه مقارن ۹۸ واحد بوده که حداکثر در مدت ۱۰ نیم سال
(ترم)ارائه میشود.
– هر واحد نظری ۱۶ ساعت و هر واحد عملی ۳۲ ساعت است.
– زمان تدریس هر واحد نظری در یک نیم سال تحصیلی ۱۶ هفته است.
محورهای دروس:
ردیف |
محورهای دروس |
تعداد واحد |
۱ |
دروس حوزوی |
۵۸ |
۲ |
دروس پیشنیاز |
۸ |
۳ |
دروس تخصصی |
۲۲ |
۴ |
دروس |
۶ |
۵ |
پایان نامه |
۴ |
جمع کل |
۹۸ |
نقش و توانایی:
فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر آشنایی با مباحث فقهی مذاهب مختلف اسلامیتوانایی لازم در خصوص فهم دقیق آراء و اندیشه فقهای مذاهب دیگر و تطبیق بین آنها و استخراج موارد مشترک را کسب خواهند کرد.
الف) دروس حوزوی:
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیشنیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
فقه (۱) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
||
۲ |
فقه (۲) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
فقه (۱) |
|
۳ |
فقه (۳) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
فقه (۲) |
|
۴ |
فقه (۴) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
فقه (۳) |
|
۵ |
فقه (۵) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
فقه (۴) |
|
۶ |
اصول (۱) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
||
۷ |
اصول (۲) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
اصول (۱) |
|
۸ |
اصول (۳) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
اصول (۲) |
|
۹ |
اصول (۴) |
۵ |
۸۰ |
۸۰ |
– |
اصول (۳) |
|
۱۰ |
اصول مقارن (۱) |
۳ |
۴۸ |
۴۸ |
– |
||
۱۱ |
رجال |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۱۲ |
کلام (۱) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۱۳ |
کلام (۲) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
کلام (۱) |
|
۱۴ |
کلام (۳) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
کلام (۲) |
|
۱۵ |
فقه الحدیث |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
جمع کل |
۵۸ |
۹۲۸ |
۹۲۸ |
– |
ب) دروس پیشنیاز:
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیشنیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
اسباب اختلاف فقها |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۲ |
کیفیت پیدایش و شکلگیری مذاهب فقهی اسلامی |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۳ |
بدعتشناسی فقهی و سؤالات مربوط |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
||
۴ |
فلسفه فقه |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
جمع کل |
۸ |
۱۴۴ |
۱۱۲ |
۳۲ |
ج) دروس تخصصی:
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیشنیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
فقه عبادات مقارن (۱) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
طهارت و صلاه |
|
۲ |
فقه عبادات مقارن (۲) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
حج |
|
۳ |
فقه عبادات مقارن (۳) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
فقه عبادات مقارن (۲) |
خمس و زکات |
۴ |
عقود و ایقاعات مقارن |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
مسائل کلی عقود و ایقاعات مقارن |
|
۵ |
ولایت الامرمقارن |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
||
۶ |
قواعد فقهی مقارن |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
||
۷ |
منهجشناسی مقارن |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
شیوهها و قواعد استنباط مباحث فقهی |
|
۸ |
مبانی کلامیفقه مقارن |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
||
۹ |
اصول مقارن (۲) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۱۰ |
فقه القرآن مقارن |
۱ |
۱۶ |
۱۶ |
– |
در اجرا ۲ واحد ارائه شود |
|
۱۱ |
رجال و درایه مقارن |
۱ |
۱۶ |
۱۶ |
– |
در اجرا ۲ واحد ارائه شود |
|
۱۲ |
زبان تخصّصی |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۱۳ |
پایاننامه |
۴ |
۱۲۸ |
– |
۱۲۸ |
||
جمع کل |
۲۶ |
۵۲۸ |
۳۰۴ |
۲۲۴ |
د) دروس تخصصی گرایشی:
۱٫ مسائل فقهی حقوقی مقارن
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیشنیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
تقنین الفقه (قانونسازی فقه) |
۱ |
۱۶ |
۱۶ |
– |
در اجرا ۲ واحد ارائه شود |
|
۲ |
نظریههای فقهی و حقوقی مقارن |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۳ |
مسائل فقهی حقوقی |
۳ |
۴۸ |
۴۸ |
– |
||
جمع کل |
۶ |
۹۶ |
۹۶ |
– |
۲٫ رویکردهای جدید فقهی اهل سنت
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیشنیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
رویکرد فقهی تروریسم |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
||
۲ |
اندیشه الاسلام بلا مذاهب |
۱ |
۱۶ |
۱۶ |
– |
||
۳ |
سایر رویکردهای جدید فقهی |
۳ |
۴۸ |
۴۸ |
– |
رویکرد فقهی تروریسم |
رویکرد ارگون و ابوزید و رویکرد حسن الترابی در اصول |
جمع کل |
۶ |
۱۱۲ |
۸۰ |
۳۲ |
۳٫ مسائل مستحدثه مقارن
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیشنیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
مسائل پزشکی |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
۲ |
مسائل بانکداری |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
السکوک و البنوک |
|
۳ |
شیوه استنباط مسائل مستحدثه بصورت تطبیقی |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
||
جمع کل |
۶ |
۹۶ |
۹۶ |
– |
۴. اصول مقارن
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیشنیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
تاریخ اصول مقارن |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
||
۲ |
اصول فقه مقارن (۲) |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
تاریخ اصول مقارن |
|
۳ |
اصول فقه مقارن(۳) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
اصول فقه مقارن (۲) |
|
جمع کل |
۶ |
۱۲۸ |
۶۴ |
۶۴ |
تذکر: گذراندن یک گرایش(بسته) ۶ واحدی از میان ۴ گرایش (بسته) دروس تخصصی گرایشی، برای فراگیران الزامیاست.