استاد خسروپناه به مهم ترین وظیفه حوزه علمیه در شرایط فعلی اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر مهم ترین وظیفه حوزههای علمیه این است که علوم انسانی اسلامی را تولید کنند و به نقد نظریه علوم انسانی سکولار بپردازند به تعبیر دیگر مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی و مباحث مبنایی که از فقه و اخلاق استفاده میکند را مقداری توسعه دهند و به سایر حوزه علوم انسانی و اجتماعی تزریق کنند و در نهایت به تولید علوم انسانی اسلامی بپردازند.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه به مهم ترین رسالت حوزه علمیه قم در شرایط فعلی ایران و جهان تشیع اشاره و اظهار کرد: امروزه مهم ترین آسیب و بحرانی که در جهان اسلام با آن مواجه هستیم این است که از یک طرف جهان اسلام، اسلام یعنی هستی شناسی اسلامی و انسان شناسی اسلامی و معرفت شناسی اسلام را پذیرفتند، اما در اداره جوامع اسلامی از علوم انسانی سکولار و علوم انسانی که مبتنی بر ایدئولوژی لیبرالیستی و سوسیالیستی است، استفاده میکنند.
او ادامه داد: حوزههای علمیه با کمک مبانی که به آنها اشاره کردم مباحث فقه و اخلاق اسلامی را مدون میکنند، اما به حوزههای دیگر علوم انسانی و اجتماعی نمیپردازند؛ به عنوان مثال در حال حاضر نظام سیاسی، اقتصادی و تربیتی که در دنیا رایج است مبتنی بر نظامهای لیبرالیستی یا سوسیالیستی است حتی در کشورمان اقتصاد لیبرالیستی حاکم است یعنی مدل بانکداری و تدوین برنامه و بودجه براساس اقتصاد لیبرالیستی است. این چه نوعی است!؟ جامعه اسلامی، اعتقادات اسلامی ولی علوم انسانی سکولار؛ این مسایل در واقع جامعه اسلامی را گرفتار یک بحرانی کرده است.
او با تأکید بر اینکه جوامع اسلامی باید براساس نظریههای علوم انسانی و علوم اجتماعی اسلامی اداره شود، به شفقنا گفت: به نظر من حوزههای علمیه باید توجه کنند که همه علوم انسانی در دنیا مبتنی بر ایدئولوژیهای خاصی است، علوم انسانی که علم محض باشد، نداریم و ایدئولوژیها بر این علوم تأثیرگذار هستند بنابراین باید براساس ایدئولوژی اسلامی به تولید علوم انسانی – اسلامی پرداخت و جوامع اسلامی براساس نظریههای علوم انسانی و علوم اجتماعی اسلامی اداره شود وگرنه همین وضعیتی که در حال حاضر در کشورهای اسلامی میبینید که به شدت گرفتار بحران و مشکلات متعدد هستند، ادامه خواهد یافت.
رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: در کشوری مانند ایران که دارای امنیت هست نیز میبینیم که مدل اقتصاد لیبرالیستی چه بلایی بر سر جامعه ما آورده، کارخانهها تعطیل، تورم و بیکاری روبه افزایش و نه تنها گرهای باز نمیشود بلکه بحرانهای اقتصادی هم ایجاد میشود در حالی که نظریه اقتصاد اسلامی دقیقاً مبتنی بر جایگاه مردم است و این مردم هستند که باید وضعیت اقتصادی را سامان دهند، اما مدلهای لیبرالیستی دنبال سود حداکثری برای افراد حداقلی است که قدرت واردات و صادرات و گمرک به دستشان هست؛ مشخص است که این مساله باعث افزایش بیکاری است.
او به مهم ترین وظیفه حوزه علمیه در شرایط فعلی اشاره و خاطرنشان کرد: به نظر من در حال حاضر مهم ترین وظیفه حوزههای علمیه این است که علوم انسانی اسلامی را تولید کنند و به نقد نظریه علوم انسانی سکولار بپردازند به تعبیر دیگر مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی و مباحث مبنایی که از فقه و اخلاق استفاده میکند را مقداری توسعه دهند و به سایر حوزه علوم انسانی و اجتماعی تزریق کنند و در نهایت به تولید علوم انسانی اسلامی بپردازند.
او در مورد نقش مرجعیت در اصلاح نقطه ضعف مورد اشاره حوزههای علمیه، گفت: قطعاً مراجع نقش کلیدی و اساسی در این مساله خواهند داشت، توجهی که مراجع عظام نسبت به علوم انسانی و تحول علوم انسانی پیدا و توصیه میکنند میتواند منشأ بالندگی حوزه شود. درست است که مرکز مدیریت حوزه وجود دارد ولی مدیریت اساسی حوزه به دست مراجع تقلید است.
خسروپناه در پاسخ به اینکه اگر روند فعلی در حوزه علمیه ادامه پیدا کند، چه آیندهای برای حوزه علمیه قم ارزیابی میکنید؟ گفت: من همانطور که امام فرمودند کاملاً معتقد به فقه جواهری هستم ولی این فقه جواهری باید به فقه احکام راهبردی و ساختاری توسعه پیدا کند. اگر حوزهها به روندی که امروز دارند، ادامه دهند و به این مسایل نپردازند و فقط فقه احکام رفتاری و تعارف را دنبال کنند به نظرم نتیجه آن این خواهد شد که حوزهها پاسخگوی مسایل زمان و مکان خود نخواهند بود و وقتی حوزهای پاسخگوی زمان خود نباشد به حاشیه رانده میشود.