قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نگرانی‌های اقتصادی و فرهنگی مراجع در دیدار با رئیسی
نگرانی‌های اقتصادی و فرهنگی مراجع در دیدار با رئیسی

گزارش روز؛

نگرانی‌های اقتصادی و فرهنگی مراجع در دیدار با رئیسی

رئیس‌جمهور در سفری همراه با برخی از اعضای هیات دولت به قم رفت و با مراجع و علمای قم دیدار کرد. در این دیدارها علما و مراجع تقلید نگرانی‌های فرهنگی و اقتصادی خود را مطرح کردند و خواستار رفع دغدغه‌های معیشتی مردم ازجمله رفع گرانی‌ها، حل مشکل اجاره مسکن، گرانی برخی اقلام غذایی، نوسانات نرخ ارز و مهار عوامل تورم‌زا در اقتصاد کشور شدند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در سفر دو روزه به دیار کریمه اهل بیت (ع)، ضمن پیگیری روند اجرای مصوبات دور نخست سفر استانی و بهره‌برداری از طرح‌های اقتصادی و عمرانی و دیدار با مردم قم، دیدارهایی با مراجع و علمای قم داشت که با حضور در بیوت مراجع با حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، جوادی آملی، سبحانی و شبیری زنجانی دیدار و با این مراجع تقلید گفتکو کرد.

توصیه‌‌های آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی

دهۀ کرامت و میلاد حضرت فاطمۀ معصومه سلام الله علیها را تبریک می‌گویم و همچنین از اقدامات و فعالیت‌های دولت تشکر و قدردانی می‌کنم.

قم شهری ممتاز در جهان شیعه است. وجود بارگاه حضرت فاطمۀ معصومه سلام الله علیها، مسجد مقدس جمکران و حوزۀ علمیه قم با بیش از هشتاد هزار طلبه، باعث‌ می‌شود که قم شهری ممتاز و یگانه در جهان شیعه باشد و باید به این نکته توجه شود.

رسم حوزه‌های علمیه بر این بوده که با کمک‌های مردمی اداره‌ می‌شده و اکنون هم باید به همین صورت باشد، و حوزه‌های علمیه هیچ گونه کمک مالی از دولت‌ها نمی‌خواهند، ولی انتظار دارند که مورد حمایت واقع شوند.

کشور متشکل از جمهوریت و اسلامیت است، لذا به همان اندازه که به جمهوریت اهمیت داده‌ می‌شود، باید به اسلامیت هم اهتمام داشت.

ایجاد امید و نشاط در جامعه از جمله مأموریت‌های مهم دولت است؛ اینکه نسبت به دردها و مشکلات مردم آگاه بوده و درصدد درمان هستید، مایۀ امیدواری است.

مسألۀ مسکن و اجاره بهای سنگین از مشکلات مهم مردم است. اجارۀ مسکن فشار بسیار سنگینی بر مردم وارد‌ می‌کند که دولت باید این مسأله را کنترل کرده و راهکاری برای آن بیابد، چراکه مسکن نقش مهمی در رضایت مردم دارد.

نوسانات نرخ ارز نیز یکی دیگر از مشکلات است؛ این نوسانات بر اقتصاد کشور تأثیر‌ می‌گذارد و دولت باید نسبت به تأثیرگذاری آن در مسائل اقتصادی برنامه ریزی داشته باشد.

گرانی اقلام خوراکی و کوچک شدن سفره‌های مردم نیز مورد توجه دولت باشد. چه دلیلی دارد که بعضی از اقلام خوراکی تا این اندازه گران باشد؟ دولت باید راهکاری برای جلوگیری از گرانی افسارگسیخته بیابد.

دولت‌ها حلقۀ اتصال یکدیگر هستند، هرچند پروژه‌های نیمه تمام به خصوص فرودگاه قم در دولت شما آغاز نشده، ولی کاری است که باید در دولت شما انجام شده و به اتمام برسد.

هرچند کارهای برزمین مانده در کشور فراوان است، اما امید انجام آن نیز بسیار است که با فعالیت‌هایی که دارید، امید مردم نیز به حل مشکلات و انجام کارها بیشتر و بهتر‌ می‌شود.

راهکار حل مسائل و مشکلات فرهنگی کشور تدبیر، تشویق و کارهای فرهنگی است و در این مسائل فشار آوردن فایده‌ای ندارد.

حضور مردم در صحنه‌های نظام با وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی سبب بطلان توطئه‌های دشمنان در ایجاد یأس و ناامیدی است. وقتی‌ می‌بینیم که در راهپیمایی روز قدس، خیابان‌ها مملو از جمعیت‌ می‌شود، دشمنانی که وِرد ناامیدی خوانده و در میان مردم تزریق‌ می‌کنند، ناکام شده و شکست‌ می‌خورند.

حضور شما در میان مردم و دیدار با علماء را باعث تقویت روحیۀ مردم می‌شود. از این که در حل مشکلات جدی هستید و اهمیت مضاعف‌ می‌دهید، تشکر‌ می‌کنیم و برای موفقیت شما و دولت دعا‌ می‌کنیم.

توصیه‌‌های آیت‌الله حسین نوری همدانی

اینکه شما شبانه روز خدمت می‌کنید و بااخلاص در حال فعالیت هستید شکی نیست اما امروز اقتصاد و معیشت مردم در سختی بسیار است و هر کجا قدم می‌گذارید مردم‌ از گرانی و سختی زندگی می‌گویند. بر این اساس باید توجه کرد که همه فعالیت‌ها برای رفاه مردم‌ باشد، خصوصاً فرهنگ و اقتصاد؛ باور داشته باشیم ستون دین همین مردم هستند.

پایین بودن ارزش پول ملی یک مشکل اساسی است. امیدوارم با تلاش شما که انصافا هم مشغول خدمت هستید و با سابقه‌ای که از شما سراغ دارم، می‌دانم تلاش شما این است که این مشکلات را حل کنید و ما هم دعا می‌کنیم، با همان اخلاص برای خدمت به نظام و انقلاب و مردم موفق باشید و این خدماتی که انجام شده را به مردم اطلاع رسانی کنید.

توصیه‌‌های آیت‌الله عبدالله جوادی آملی

خداوند در قرآن کریم‌ می‌فرماید ما انسان را کریم خلق کردیم؛ «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ» یعنی ساختار خلقت بشر کریمانه است، لذا مسئولین باید تمام همتشان این باشد که با مردم کریمانه رفتار شود.

ما ملت ایران، ملتی بزرگ و بزرگ زاده‌ایم، ما در کشوری بزرگ که هم تاریخ و هم جغرافیا دارد زندگی‌ می‌کنیم، ما عالمان و دانشمندان بزرگی همچون ابن سینا و فارابی و امثال آن داریم، لذا شایسته است با مدیریت خوب، با ادب و احترام و بر اساس کرامت با مردم برخورد شود.

کشور ما دارای سرمایه‌های عظیم خدادادی است و باید از این سرمایه‌ها استفاده کرد اینکه امیرالمومنین‌ می‌فرماید «مَن وَجَدَ ماءً و تُرابا ثُمّ افتَقَرَ فَأبعَدَهُ اللّه» یعنی  کشوری که آب دارد، خاک دارد، و نتواند خود را اداره کند، نیازمند به دیگران باشد خدا او را از رحمت دور کند! مسئولین باید این کلمات را مد نظر قرار دهند و بر تولید و اشتغال همت گمارند تا فقر را از کشور ریشه کن کنند.

ما در زمان دفاع مقدس جوانانی داشتیم که در شبهای سرد زمستان در بالای کوه‌ها ایستادند و یخ زدند و شهید شدند تا از این مرز و بوم دفاع کنند، الان نیز چنین جوانانی و مردمانی داریم، اینها نعمت‌های ما هستند، باید قدر این سرمایه‌ها را بدانیم و اجازه ندهیم فساد در کشور اتفاق بیافتد.

در مورد پاسخ ایران به دشمن صهیونیست؛ این وعده صادق، جلال و شکوه و عظمت را به ایران آورد، این اقدام همراه با عقلانیت انجام شد، کسی که سیلی زد، باید سیلی بزنیم.

توصیه‌‌های آیت‌الله جعفر سبحانی

از تلاش‌های بی‌وقفه و خالصانه دولت مردمی برای بهبود وضعیت کشور قدر دانی می‌کنم و سفرهای استانی شما نمود برجسته این تلاش‌ها است. تلاش‌ها و سفرهای استانی دولت مردمی تاثیر جدی و قابل توجهی در تسریع روند پیشرفت کشور و از جمله تغییر ملموس وضعیت استان قم داشته است.

تلاش برای تبدیل مشکلات و تهدیدها به فرصت سازندگی و آبادانی، روند ترقی و پیشرفت کشور را سرعت خواهد بخشید، لذا بیشتر به مسائلی از جمله بهبود معیشت اقشار کم درآمد، مهار عوامل تورم‌زا در اقتصاد کشور، تلاش برای کاهش تصادفات جاده‌ای و توجه به ملاحظات دینی در ساخت مسکن توجه شود.

آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های با حضور در بیت آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی، با ایشان دیدار کرد. ایشان نیز در این دیدار برای موفقیت دولت در انجام امور کشور و تداوم خدمت به مردم از خداوند متعال طلب توفیق کردند.

در ابتدای این دیدارها رئیس جمهور محترم گزارش مبسوطی از عملکرد و فعالیت‌های دولت در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خدمت مراجع ارائه کرد و تداوم دعای خیر و رهنمودهای ایشان به دولتمردان را خواستار شد.

همچنین رئیسی با حضور در دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی و دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با جمعی از علما و اساتید دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدارها ضمن استماع دیدگاه‌های حاضران و پاسخ به برخی سوالات و نکات مطرح شده، به تشریح برنامه‌ها و اقدام‌های دولت در دو سال و نیم گذشته در مواجهه با مشکلات و دشواری‌های اداره کشور در آغاز به کار دولت مردمی و دستاوردهای دولت از جمله در زمینه‌های مهار شیوع گسترده کرونا، مهار و کاهشی شدن نرخ تورم، نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی، تلاش برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و احیای واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل، احیای روابط و تجارت خارجی با محوریت تقویت تعاملات با کشورهای همسایه، مسلمان و همسو و تلاش برای ارتقای امید، اعتماد و سرمایه اجتماعی پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics