نظام تعلیم و تربیت اسلامی در قرآن و سیره معصومان (ع) تبلور یافته و همت ما مسلمانان را میطلبد تا آن را استنباط و استنتاج کرده و در قالبی علمی و امروزین نظام بخشیم. کتاب حاضر در این راستا به بررسی اجمالی نظام تربیت اسلامی در قرآن کریم و سیره و سنت معصومان (ع) میپرداز و افزون بر کلیات، به مباحث عوامل، مبانی، اهداف، اصول، روشها، مراحل و ابعاد تربیت اسلامی خواهد پرداخت.
به گزارش خبرنگار اجتهاد، قرآن کتاب تربیت است و سیره و سنت پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) نیز مبین و مفسّر این کتاب تربیتی است. تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی انسانشناختی و ارزششناختی است.
همچنین تعلیم و تربیت اسلامی متأثر از عواملی چون خدا، وراثت، محیط، فطرت و اراده فرد میباشد و دارای اصولی آموزشی و تربیتی چون اصل ارتباط، انگیزش، کوشش، تفکر و تفقه، عینیت، ارزشیابی، محبت، احترام، رفق و مدارا، عدالت واعتدال و روشهایی آموزشی و تربیتی چون سخنرانی، سؤال و جواب، مناظره، بینش و بصیرت، ارائه الگو، قصه گویی، تشویق و تنبیه و بحث و گفتگوست.
افزون بر این تربیت اسلامی طی مراحلی چون تمهید و زمینهسازی، بازی و پرورش، تأدیب و آموزش، و تربیت و تجربه صورت میپذیرد و دارای ابعادی چون تربیت جسمی، جنسی، دینی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی که همه اینها در قرآن و روایات آمده است و در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
کتاب «تعلیم و تربیت اسلامی» تالیف دکتر سیدعلی حسینیزاده، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مشتمل بر هشت فصل «کلیات»، «عوامل موثر در تربیت»، «مبانی تعلیم و تربیت اسلامی»، «اهداف تربیت اسلامی»، «اصول تعلیم و تربیت»، «روشهای تعلیم و تربیت»، «مراحل تربیت» و «ابعاد تربیت» به نگارش درآمده است.
براساس این گزارش، چاپ اول این اثر در ۲۷۴ صفحه و به قیمت ۱۷۸.۰۰۰ تومان در قطع وزیری، توسط نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.