وی افزود: اسلام طبیب را واسه میداند و در عین حال این طبیب را حکیمی میداند که باید روی مسایل روانی بیماران رنیز کار کند نظر اسلام آن است که طبیب ،حکیم است و در موقع درمان باید روانشناسی خوبی برای درمان بیمار داشته باشد.
فعال فقهی در زمینه درمان ناباروری بیان کرد: امروزه کشور ما به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان در زمینه درمان ناباروی است ولی مسایل مرتبط با درمان ناباروری نیست بسیار مهم است.
وی گفت: مسایل فقهی کلانی در این بحث ایجاد شده است که اگر به خوبی برای مردم بیان نشود میتواند مشکلات بسیاری برای جامعه ایجاد کند.
وی اظهارکرد: یکی از مشکلاتی که ممکن است گربیانگیر بسیاری از خانوادهها شود مثل تجری است که به این معنی است که فرد کار حلالی انجام میدهد ولی توهم حرام بودن برای آن کار را پیدا میکند.
این استاد حوزه بیان کرد: در این زمینه ممکن است که گیرنده تخمک و جنین حس حرام بودن این انتقال تخمک یا جنین را داشته باشند و اگر این کار را با تفکر حرام بودن این عمل انجام دهد، در آینده این طفل را نیز نامشروع میپندارد.
وی گفت: در این زمینه نیاز بسیار مهمی در زمینه مشاوره های فقهی داریم و حوزه های علمیه و جهاددانشگاهی که در این زمینه پیشگام است باید همکاری و تعامل بیشتری باشند.
مرقاتی بیان کرد: امروزه بسیاری از مردمی که برای حضور در مراکز درمان ناباوری اقدام میکنند نگرانیهای بسیاری در این زمینه دارند که باید برای آنها به خوبی شرح داده شود که این اعمال شرعی است و کاملا تحت نظارت فقها قراردارد و اگر مشکلی باشد اصلا چنین عملی انجام نمیشد.
وی گفت: از جمله فعالیتهایی که میتوان در این زمینه انجام داد این است که حوزههای علمیه موضوع رساله های طلاب را به این سمت و مسایل مستحدثه سوق دهند.