دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی جهان بینی سیاسی را از مهمترین زیرساخت فقهیِ حکومت اسلامی برشمرد، گفت: این زیرساخت یعنی که در اسلام، قرآن و منابع دینی خدا چگونه معرفی میشود و آیا رابطه انسان، رابطه ای تاریخی میباشد و خداوند در میان بشر چه جایگاهی دارد.
به گزارش شبکه اجتهاد، آیتالله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست تخصصی «زیر ساختهای فقهیِ حکومت اسلامی» که با حضور ائمه جماعات مساجد، فضلای درس خارج، اساتید حوزه و دانشگاه در مسجد اعظم اهواز برگزار شد، با اشاره به این که موضوع نشست از اهمیت بالایی برخوردار است، ابراز داشت: هر نظام سیاسی بلکه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نظامهای که بخواهند جامعه بشری را به طور سیستماتیک اداره کنند باید تکلیف خود نسبت به جهان بینی مشخص کنند.
وی با بیان این که نظامها باید پاسخ دهند که انسان چه جایگاه دارید، آیا انسان خدایی دارد، آیا آفریننده مدبر پیش از انسان وجود دارد، افزود: هر نظامی بدون پاسخ به این پرسشها هر طرحی را که ارائه دهد بی پایه است؛ چراکه آن نظام قابلیت ارائه طرح را ندارد.
اولین زیر ساخت فقهیِ حکومت اسلامی
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی جهان بینی سیاسی را از مهمترین زیرساخت فقهیِ حکومت اسلامی برشمرد، گفت: این زیرساخت یعنی که در اسلام، قرآن و منابع دینی خدا چگونه معرفی میشود و آیا رابطه انسان، رابطه ای تاریخی میباشد و خداوند در میان بشر چه جایگاهی دارد.
اراکی با بیان این که براساس قرآن کریم خداوند به عنوان پادشاه مردم و فرمانروا معرفی شده است، ادامه داد: فرمانروایی مخصوص ذات خداوند است و اگر کسی در فرمانروایی برای خدا شریکی قائل شد در حقیقت جزء «لا یغفر له» است.
وی با اشاره به این که فرمانروایی یعنی حق الزام حتی الزام به عدل دارد و میتواند کیفر کند، بیان داشت: کسی که باید حاکم باشد یعنی اراده حاکم بر جزء خود برتر است و اگر از آن حق الزام را بگیریم دیگر چیزی برای او نخواهد ماند؛ اراده آفریننده انسانها تنها اراده ای است که بر اراده دیگران برتر میباشد.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این نکته که «الله اکبر» یکی از مهم ترین ارکان آن برتر بودن ارده خداوند است، اظهار داشت: براین اساس حاکمان الهی همه فقط جانشینان خداوند هستند و باید از سوی پروردگار حکم و منصوب شده باشند.
دومین زیر ساخت فقهیِ حکومت اسلامی
اراکی با اشاره به این که زیرساخت دوم فقهیِ حکومت اسلامی یعنی حاکم و محکوم یا صاحب فرمان و فرمانبری وجود دارد و در غیر اینصورت حکومتی برقرار نیست، خاطرنشان کرد: جامعه ای که فرمانروایی آن الهی باشد جامعه واحد است.
وی با اشاره به این که براساس قرآن کریم وحدت جامعه در گرو ۲ پیمان یعنی اطاعت و نصرت است، بیان داشت: براساس آیه ۷ سوره مائده و ۱۱۱ سوره توبه با این دو میثاق یک جامعه ایمانی پیدا میشود؛ خداوند ایران را در هر دو میثاق آزمود و الحمدالله سربلند بیرون آمد.
بنابرگزارش رسا، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که ملاک وحدت شخصیت یعنی فعل از یک اراده برخیزد و مشرک کسی است که از چند منبع دستور میگیرد، ادامه داد: مؤمن از یک منبع و آن هم خدا و از طریق رسول و امام دستور میگیرد.