نام رشته: فقه اسلامی
|
مرکز ارائه دهنده: |
جامعه المصطفی العالمیه (ص) |
|
مقطع: |
دکتری |
|
واحد: |
نظری |
|
تعداد واحد: |
۷۸ |
|
توضیحات اضافی: |
دارد |
تعریف:
دکتری رشتهی فقه اسلامى دورهاى است که دانشپژوهان پس از گذراندن دروس مربوط، در علم فقه صاحب نظر میشوند و در پایان به اخذ مدرک دکتری موفّق میگردند.
اهداف کلّى دوره:
– تربیت استاد در سطوح عالی زمینهی فقه اسلامی؛
– پرورش پژوهشگر صاحبنظر در فقه اسلامی؛
– ارتقاى سطح علمى دانش پژوهان به مرحلهی استنباط و نظریهپردازی در زمینهی فقه اسلامی؛
– مشارکت در فعالیتهای علمی سطح عالی در موضوعات مختلف خصوصاً فقه اسلامی.
اهداف و سیاست هاى آموزشى:
– توجّه به مبانى اندیشههاى اسلامی؛
– عنایت ویژه به شبهات اسلامی.
پذیرش:
داوطلبان شرکت در این رشته از بین فارغ التحصیلان کارشناسیارشد رشتهی اصول و فقه اسلامی انتخاب خواهند شد.
تبصره: داوطلبان سایر رشتهها و گرایشها پس از قبولى در آزمون مربوط، باید پیشنیازهای لازم را بگذرانند.
طول دوره و شکل آن:
– تعداد کل واحدهاى این دوره ۷۸ واحد درسى بوده که با احتساب زمان رساله حداکثر در مدت ۱۰ نیمسال(ترم) ارایه میشود.
– نظام و شکل دوره به صورت ترمى واحدى است.
– هر واحد نظرى ۱۶ ساعت و هر واحد عملى ۳۲ ساعت مى باشد؛ البته با محوریت تحقیق و پژوهش.
– فراگیران در این دوره رسالهای به ارزش ۱۸ واحد میگذرانند.
محورهاى دروس:
ردیف |
محورهای دروس |
تعداد واحد |
۱ |
دروس حوزوی |
۴۲ |
۲ |
دروس تخصصی |
۱۸ |
۳ |
رساله علمی |
۱۸ |
جمع کل |
۷۸ |
اهمیت و ضرورت:
گسترش روز افزون قلمرو دانش فقه اسلامی و پیدایش مسائل مستحدثه، و نیازهای وسیع جوامع انسانی به پاسخهای علمی و مستدل و کاربردی، و ضرورت برنامهریزی برای توانمند شدن فراگیران علوم دینی در عرصه استدلال و استنباط احکام مورد نیاز خود از منابع فقهی (کتاب، سنت، عقل و اجماع) برگزاری دورهی عالی (آموزشی ـ پژوهشی) در حوزه فقه اسلامی در سطح دکتری را امری اجتناب ناپذیر و ضروری مینماید.
نقش و توانایى:
فارغ التحصیلان این دورهها علاوه بر توانایی لازم در مباحث استدلالی فقه با کسب تخصص در علم فقه، توان استنباط و نظریهپردازی داشته، به تدریس مقاطع پایینتر تسلط یافته، برای رشد علمی بیشتر در مقطع بالاتر(فوق تخصص) آمادگی لازم را به دست خواهند آورد.
الف) دروس حوزوى:
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیش نیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
فقه (۱) |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
با تأکید بر پژوهش |
|
۲ |
فقه (۲) |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
فقه (۱) |
با تأکید بر پژوهش |
۳ |
فقه (۳) |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
فقه(۲) |
با تأکید بر پژوهش |
۴ |
فقه (۴) |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
فقه(۳) |
با تأکید بر پژوهش |
۵ |
فقه (۵) |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
فقه (۴) |
با تأکید بر پژوهش |
۶ |
اصول (۱) |
۴ |
۹۶ |
۳۲ |
۶۴ |
با تأکید بر پژوهش |
|
۷ |
اصول (۲) |
۴ |
۹۶ |
۳۲ |
۶۴ |
اصول(۱) |
با تأکید بر پژوهش |
۸ |
اصول (۳) |
۴ |
۹۶ |
۳۲ |
۶۴ |
اصول(۲) |
با تأکید بر پژوهش |
۹ |
اصول (۴) |
۴ |
۹۶ |
۳۲ |
۶۴ |
اصول (۳) |
باتأکید بر پژوهش |
۱۰ |
اصول (۵) |
۴ |
۹۶ |
۳۲ |
۶۴ |
اصول (۴) |
با تأکید بر پژوهش |
۱۱ |
اصول (۶) |
۴ |
۹۶ |
۳۲ |
۶۴ |
اصول (۵) |
با تأکید بر پژوهش |
۱۲ |
مکاتب و مناهج اجتهاد |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر پژوهش |
|
۱۳ |
قواعد فقهیه (۱) |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
با تأکید بر پژوهش |
|
۱۴ |
قواعد فقهیه (۲) |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
قواعد فقهیه (۱) |
با تأکید بر پژوهش |
۱۵ |
آیات الاحکام مقارن |
۲ |
۴۸ |
۱۶ |
۳۲ |
با تأکید بر پژوهش |
|
جمع کل |
۴۲ |
۹۹۲ |
۳۵۲ |
۶۴۰ |
تذکر: سرفصل دروس فقه (۱) تا (۵) و اصول (۱) تا (۶) همان دروس خارج اصول و فقه مورد نظر جامعه المصطفی|العالمیه میباشد.
ب) دروس تخصصی:
ردیف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
ساعت |
پیش نیاز |
توضیحات |
||
جمع |
نظری |
عملی |
|||||
۱ |
فلسفه فقه |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر پژوهش |
|
۲ |
مباحث جدید اصولى |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر پژوهش |
|
۳ |
فقه مسایل مستحدثه |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
مکاتب و مناهج اجتهاد، قواعد فقهى، مباحث جدید اصولى و فلسفه فقه |
|
۴ |
رجال |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر پژوهش |
|
۵ |
فقه العقود (۱) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر پژوهش |
|
۶ |
فقه العقود (۲) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
فقه العقود (۱) |
با تأکید بر پژوهش |
۷ |
فقه القضاء (۱) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
با تأکید بر پژوهش |
|
۸ |
فقه القضاء (۲) |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
فقه القضاء (۱) |
با تأکید بر پژوهش |
۹ |
فقه مسایل مبتلابه |
۲ |
۳۲ |
۳۲ |
– |
مکاتب و مناهج اجتهاد، قواعد فقهى، مباحث جدید اصولى و فلسفه فقه |
بر اساس نیازهاى منطقهاى |
۱۰ |
رساله علمى |
۱۸ |
۵۷۶ |
– |
۵۷۶ |
بر اساس نیازهاى منطقهاى |
|
جمع کل |
۳۶ |
۸۶۴ |
۲۸۸ |
۵۷۶ |