پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه اصفهان گفت: یک جریان سکولاری هستند که با اهداف خاصی سعی میکنند مرجعیت شیعه را تخریب کنند تا مرجعیت نتواند در مورد مشکلات و مسایل اظهار نظر کنند یا اگر اظهارنظر هم کنند، سخنانشان نفوذ چندانی نداشته باشد، این جریان یک جوسازی روانی در جامعه میکنند و حتی گاهی از اختلاف نظرهای ما سوء استفاده میکنند، مشکلات و مباحث و بحثهایی که صورت میگیرد را به سمتی میبرند که مرجعیت را بکوبند.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین مهدی مسائلی درباره ضرورت صیانت از منزلت مرجعیت شیعی به منظور صیانت و پاسداری از مذهب، به شفقنا گفت: مرجعیت شیعه سرپرستی و هدایت علمی و معنوی شیعیان را برعهده دارند، مرجعیت با بهره گیری از آیات و روایات و استنباط از آیات و روایات سعی میکنند حکم دستوراتی که در این آیات و روایات وجود دارد را طبق موضوعات و مسایل و مشکلات روز بیان و جامعه شیعه را هدایتگری کنند. بعد از غیبت صغری تاکنون این چنین بوده و مرجعیت شیعه به بسیاری از مشکلاتی که برای شیعه پیش آمده جوابگو بودند؛ اگر مرجعیت شیعه تضعیف شود بُعد سیاسی – مذهبی شیعه هم تضعیف خواهد شد چون نهاد اصلی برای نیازهای سیاسی شیعه وجود نخواهد داشت.
جریان سکولاری با اهداف خاص برای تخریب مرجعیت در تلاش هستند
او ادامه داد: یک جریان سکولاری هستند که با اهداف خاصی سعی میکنند مرجعیت شیعه را بکوبند و تخریب کنند تا مرجعیت نتواند در مورد مشکلات و مسایل اظهار نظر کنند یا اگر اظهارنظر هم کنند سخنانشان نفوذ چندانی نداشته باشد، این جریان یک جوسازی روانی در جامعه میکنند و حتی گاهی از اختلاف نظرهای ما سوء استفاده میکنند، مشکلات و مباحث و بحثهایی که صورت میگیرد را به سمتی میبرند که مرجعیت را بکوبند و تخریب کنند، گاهی اوقات بعضی افراد از روی دلسوزی صحبتهایی میکنند که ممکن است جنبههای درستی داشته باشد، اما سخنان را به نحوی بیان میکنند که جریانهای مذهبی را در مقابل هم قرار دهند و با تقابلی که به وجود میآید کل جریانهای مذهبی را تضعیف میکند، باید مراقب باشیم که مورد سوء استفاده دشمنانِ جنبههای سیاسی دین اسلام قرار نگیریم و در پازل آنها فعالیت نکنیم.
جریان سکولار در حوزه گاهی صراحتاً خود را به عنوان سکولار معرفی نمیکنند
این محقق و پژوهشگر در پاسخ به اینکه جریان سکولار به درون حوزهها نفوذ کرده است؟ گفت: افرادی از این جریان در داخل حوزهها فعال هستند، امام خمینی(ره) پیام منشور روحانیت را بسیار تشریح کردند و از جریان سکولاری بیان روشنی دارند؛ ایشان قبل از انقلاب بیان میکردند که دین از سیاست جداست، اما وقتی انقلاب صورت گرفت و قشر اصیل حوزه زحماتی را متحمل شدند، آنها سیاست باز شدند و سیاستهایی که حوزهها دنبال میکردند و کمکهایی که به انقلاب داشتند را محکوم میکردند و با وجود اینکه قبل از انقلاب ورود به عرصه سیاست را منع میکردند به نحوی شعارهای سیاسی سر میدادند، این جریان، جریانی است که هر لحظه به یک صورتی خود را نمایان میکنند؛ در حوزهها وجود دارند و از اختلافاتی که میان جریانهای انقلابی پیش میآید، سوء استفاده میکنند و در صدد تخریب جریان انقلاب هستند و به عبارتی آتش زیر خاکستری است البته اکنون در برههای که هستیم عمده کسانی که جوانان انقلابی هستند و از حوزهها حمایت میکنند و در حوزهها فعال هستند از جریان سکولار دور هستند، اما به هر حال نمیتوان انکار کرد که یک جریان سکولاری هم در حوزه هستند و گاهی اوقات هم صراحتاً خودشان را به عنوان سکولار معرفی نمیکنند، اما در مشکلات و سختیهایی که پیش میآید بیاناتی دارند که دلسردی از بُعد سیاسی – اجتماعی دین اسلام را میرساند.
مرجعیت شرایطی فراهم کنند که آزاداندیشی در حوزهها نفوذ و جایگاه بهتری پیدا کند
او در مورد اقدامات لازم روشنفکران، دانشگاهیان و نخبگان به منظور صیانت از منزلت مرجعیت شیعی گفت: ما باید مقداری از بیاناتی که بیان تخریبی دارد و دلسوزی از آن برداشت نمیشود، فاصله بگیریم. اگر مقدمات و جایگاه علمی هر انتقادی بیان نشود، آن انتقاد حالت تخریبی پیدا میکند لذا اولاً باید جایگاههای درستی را برای بیان انتقادات خود انتخاب کنیم، با متانت انتقادات خود را بیان کنیم و اگر انتقادات مباحث عمومی نیست در فضای عموی منتشر نشود. گاهی برخی از مباحث که تخصصی است جایگاه خودش را دارد و وقتی به میان مردم میآید جنبه تخریب مرجعیت و حوزهها را به خود میگیرد، اگرچه آن حرف هم ممکن است که در جای خود درست و دقیق باشد، اما باید مراقب باشیم سخنانی که بیان میکنیم در جایگاه و وقت مناسب آن باشد. از سوی دیگر مرجعیت و حوزهها باید فرصتی را بدهند و شرایطی را مهیا کنند که آزاداندیشی در حوزهها نفوذ و جایگاه بهتری پیدا کند و افراد با صراحت حرفهای خودشان را بگویند و شنیده شود.
بیوت مراجع با سیاستگذاری بهتری به مسایل ورود پیدا کنند
مدرس حوزه علمیه اصفهان به وظیفه بیوت مراجع عظام تقلید برای صیانت از جایگاه و منزلت مرجعیت نیز اشاره و خاطرنشان کرد: بیوت مراجع باید مقداری در حوادثی که اتفاق میافتد با سیاستگذاری بهتری ورود پیدا کنند گاهی میبینیم برخی از مسایل حاشیهای و بی ارزش هستند، از ناحیه برخی از آقایان بیانیه صادر میشود، اما در بسیاری از وقایع که مردم انتظار دارند مراجع وارد شوند، بیانیه بدهند و حتی حضور شخصی داشته باشند و از مردم فاصله نگیرند و جدای از مردم نباشند و مردم بدانند که آنها هم درگیر مسایل و مشکلاتشان هستند، ورودی از سوی مراجع انجام نمیشود، اگرچه شاید آنها هم در این قضایا احساس محذوریت میکنند اما به صورت فعال حضور ندارند باید مقداری سیاستگذاری بهتری نسبت به عرصههای اجتماعی و سیاسی داشته باشند و حضور مرجعیت حضور فعال باشد نه حضور منفعل.
مرجعیت و حوزه نسبت به اتفاقات و پیامدهای آنها راهنمایی و خط دهی انجام دهد
او تأکید کرد: حضور و ورود به موقع مرجعیت به مسایل بسیار حائز اهمیت است، اینطور نباشد که حادثهای به وجود بیاید و پس از مدتها بینیم که یک موضع گیری از سوی مراجع صورت میگیرد، حتی لازم است که مرجعیت و حوزه قبل از حضور و موضع گیری در موضوعات مختلف، نسبت به اتفاقات و فتنهها و پیامدهای آنها راهنمایی و خط دهی انجام دهد.
مرجعیت امروز نفوذ کلام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بالایی نسبت به گذشته دارند
مسائلی به مقایسه منزلت مرجعیت شیعه دیروز نسبت به امروز پرداخت و گفت: مرجعیت گذشته یک مرجعیت محدودی بود، یعنی نفوذ سیاسی و اجتماعی چندانی نداشت حتی اگر از ابعاد اجتماعی، فردی و شخصی گذر کنیم، مرجعیت به یک قشرهای خاصی تعلق داشت و خیلی از مردم حتی نسبت به مرجعیت آگاهی و اطلاع چندانی نداشتند، اکنون بسیاری از مردم نسبت به نهاد حوزه و مرجعیت آگاهی دارند و مرجعیت را نسبت به گذشته بیشتر میشناسند. از سوی دیگر مرجعیت بسیار فعال هستند حال ممکن است که نفوذ کلامش به صورت صد در صدی نباشد، اما نفوذ کلام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بالایی نسبت به گذشته دارند. یکی از آثار و برکات انقلاب اسلامی برای مرجعیت این بود که از بیت خارج شدند و تشکیلاتی در تمام کشور تشکیل داند؛ قبل از انقلاب مرجعیت محدود به خانهای در قم بود و چند نفر در شهرهای مختلف با مرجعیت ارتباط داشتند، اما اکنون تشکیلات مرجعیت، تشکیلات گستردهای است، مراکز فرهنگی گسترده حتی مراکز علمی گستردهای توسط برخی از مراجع کل کشور برپا شده که تأثیرگذاری فراوانی دارند.