مبلغی گفت: نگاه رهبر انقلاب به وحدت یک نگاه توصیهای نیست بلکه فقهی است، و روشن است که وقتی نگاه فقهی (نگاه وجوب و حرمتی) به یک مقوله افکنده میشود معنایش آن است که موضوع از دیدگاه فقیه از یک عمق و اصالت بالایی برخوردار شده است و نمیتوان آن را در حاشیه و یا اولویتهای دوم و سوم قرار داد.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشست علمی بازشناسی دیدگاهها، اقدامات و دستاوردهای تقریبی رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: متاسفانه تقریب علمی در نگاه رهبر معظم انقلاب کمتر فعال شده است، بر همین اساس، پیشنهاد میشود، حوزه علمیه بر اساس اندیشههای رهبر معظم انقلاب نسبت به تقریب علمی، به سمت نظریه پردازی بر پایه قران و سنت مشترک شیعه و سنی، برای مواجهه جهان اسلام با مسائل مهم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و … به پیش بروند.
وی اظهار داشت: برای فعال سازی تقریب علمی مد نظر رهبر معظم انقلاب، نباید تنها به برگزاری کنفرانس وحدت اکتفا کنیم، ایشان تقریب علمی را به صورت صریح، سلیس و جامع بر عنصر کارامد سازی شیوه مقارنه با هدف نزدیک سازی خروجىهاى علمى (و نه غلبه یکی بر دیگری) تعریف نموده است.
متفکران اسلامی تشنه نظریهپردازی بر پایه قرآن برای پاسخگویی به نیازهای کنونی جهان هستند
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان خاطراتی از حضور خود در کنفرانسهای الازهر مصر و مجمع فقه جده گفت: تجربهای که در کنفرانسهای مختلف در کشورهای اسلامی دارم این را به وضوح یافته و لمس کردهام که متفکران و علمای اسلامی تشنه و شیفته نظریه پردازی بر پایه قرآن برای پاسخگویی به نیازهای کنونی جهان اسلام به ویژه نسل جوان هستند و حوزههای علمیه شیعه و سنی باید با جدیت در این عرصه ورود کنند.
وی با اشاره به اینکه اندیشههای رهبر معظم انقلاب در ارتباط با تقریب از یک انسجام فکری بالایی برخوردار است، گفت: از آنجا که ایشان بر اساس اندیشه و انسجام فکری نگاههای خود را به تقریب عرضه و ارائه میدهد، لازم است به سمت تحللی عمیق این اندیشهها برویم.
مبلغی گفت: نگاه رهبر انقلاب به وحدت یک نگاه توصیهای نیست بلکه فقهی است، و روشن است که وقتی نگاه فقهی (نگاه وجوب و حرمتی) به یک مقوله افکنده میشود معنایش آن است که موضوع از دیدگاه فقیه از یک عمق و اصالت بالایی برخوردار شده است و نمیتوان آن را در حاشیه و یا اولویتهای دوم و سوم قرار داد.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر نگاه وجوب و حرمت به یک امر مهم اجتماعی مانند تقریب افکنده شود به ویژه که فقیه به نتایج اجتماعی کلان آن نظر بیفکند، به این معنا است که عمیق ترین نگاه از آن فقیه با آن موضوع شکل گرفته است و باید گفت نگاه رهبری به وحدت از این مقوله است.
مبلغی گفت: وجوبی که رهبر معظم انقلاب برای وحدت و حرمتی را که برای تفرقه قائل است، وجوب دوگانهای فردی و اجتماعی است، ایشان میفرمایند” قران اکتفا نمیکند به اینکه، ما را به اعتصام به حبل الله امر کند، بلکه به ما میگوید اتصال به حبل الله را در هیات اجتماع و به صورت جمعی انجام دهید. این اجتماع و اجتهاد یک واجب دیگر است.”
نگاه فقهی رهبری به موضوع وحدت معطوف به دو وجوب است
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نتیجه گرفت که: نگاه فقهی ایشان به موضوع معطوف به دو وجوب است یکی وجوب فردی و دیگر اجتماعی، از نگاه ایشان: باید ترتیبی اتخاذ شود که همه با هم وحدت را ایجاد کنیم، بنابراین باید برنامه ریزی مجمع تقریب، حوزه و دانشگاه به این سمت برود که چگونه میتوانیم مسیری را برویم که این دو وجوب را محقق و برای آن برنامه ریزی کنیم.
مبلغی ادامه داد: از سخنان رهبر معظم انقلاب یک نگاه و محور دیگر تحت عنوان مکانیزم وحدت گرایی به دست میآید، بهره گیری از ابزار وحدت در نگاه رهبری، به این صورت است که ما از وحدت برای تحقق وحدت استفاده کنیم، یعنی شیعه یا سنی هر کدام اگر به تنهایی بخواهند وحدت ایجاد کنند تاثیر و انعکاس زیادی ندارد، بلکه باید هر دو در کنار هم این وحدت را محقق نمایند.
وی ادامه داد: زمانی که مصریها دارالتقریب را تشکیل دادند، به دلیل اینکه شیعه و سنی با هم آن را مدیریت میکردند بسیار نتیجه بخش شد و اگر در آن مقطع تاریخی، دارالتقریب نبود، مسیر جامعه اسلامی چه بسا به سمت بازگشت ناپذیر دیگری به پیش میرفت.
ما نباید از مصریها جا بمانیم
مبلغی با اشاره به اینکه ما نباید از مصریها جا بمانیم، گفت: امروز مجمع تقریب مذاهب اسلامی باید در درون و در بالاترین نهاد مدیریتی خود، شیعه و سنی را در کنار هم جمع کند تا وحدت را با هم دنبال کنند و تا ” واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا” معنا پیدا کند، جانب واحد ممکن است موثر نباشد و وجوب در هیات جمع در آیه را محقق نخواهد کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امروز، روزی است که باید با هم تقریب را مدیریت کنیم و جلو ببریم، در غیر این صورت شکافها و خلاءهای ایجاد میشود.
مبلغی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با فکر منسجم و واحد چند حوزه را برای وحدت در نظر میگیرد و متناسب با هر حوزه یک نگاه و دیدگاه خاص دارد، به عنوان نمونه در حوزه اجتماعی، نگاه ایشان به نفی تنازع اجتماعی است.
وی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب در حوزه اخلاق اجتماعی معتقد به حرمت توهین به مقدسات اهل سنت هستند، گفت: توهین اتباع یک مذهب به مقدسات اتباع مذهب دیگر دو وجه سلبی و منفی دارد یکی اینکه شما از این طریق اختلاف ایجاد میکنید و دیگر اینکه از رهبر در این رهانت به “کبرای کلی تقدس” آسیب میزنید.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: روشن است که مقدسات هر یک از شیعه و سنی در ذیل این “کبرای کلی تقدس” جای میگیرند و تعریف میشوند، بنابراین اهانت هر مذهب به مقدسات مذهب دیگر تخریب مقدسات است و به جنگ مقدسات میانجامد و دود جنگ مقدسات به چشم همه خواهد رفت.
مبلغی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به حرمت توهین به مقدسات، بدون هر گونه قید و پیرایهای به صورت صریح تاکید دارند.
مجمع تقریب مذاهب اسلامی نباید به یک نهاد در کنار و حاشیهای بدل شود
وی با اشاره به تقریب سیاسی در اندیشه رهبر انقلاب گفت: از نظر سیاسی، مجمع تقریب مذاهب اسلامی نباید به یک نهاد در کنار وحاشیهای بدل شود، چتر مجمع تقریب باید بر سر همه نهادهای فعال بین المللی وحوزه اجتماعی گسترده شود، تقریب یک حرکت فراگیر، شامل و جامع و حتی مسلط و مسیطر بر حوزههای فعالیت سیاسی بین المللی است.
مبلغی یادآورشد: تقریب باید حرف، اندیشه و تخصص خود را به فضاهای اجتماعی القاء کند. ما از رهبر معظم انقلاب و نگاه منسجم ایشان باید اندیشهها، اصول، راهبردها و نگاهها را انتزاع و ارائه دهیم.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب به معنای توحید (یکی کردن) نظامهای سیاسی، توحید جغرافیای سیاسی و توحید مذاهب در کشورها نیست، گفت: ایشان به دنبال توحید مواضع سیاسی در قبال دشمنان امت است و نه بیشتر.
وی ادامه داد: ایشان در بحث مذهب که از سیاست هم مهمتر است به توحید مذهب قائل نیستند، سیاست هر نظام سیاسی برگرفته از مذهب آن است، نظام سیاسی به معنای ساختاری است که ما با همه ابعاد میپذیریم پس توحید نظامهای سیاسی در نگاه رهبری منتفی است.
اصول تقریب علمی در نگاه رهبری
مبلغی گفت: ایشان البته تبدیل شدن امت به قطب واحد را مطرح کردهاند. توحید سیاسی در نگاه ایشان یعنی مبارزه با ظلم صهیونیسم در قبال دشمنان امت.
وی تقریب علمی را از دیگر نگاههای رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: تقریب علمی در نگاه رهبری از مطالب کمتر فعال شده در تقریب است، تقریب علمی این نیست که ما صرفا کنفرانس وحدت برقرارکنیم این کافی نیست، تقریب علمی به صورت صریح و سلیس در سخنان رهبری ابعاد گسترده تر و فراتر به خود گرفته است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اصول تقریب علمی در اندیشههای رهبر معظم انقلاب، به اصل تطبیق و مقارنه پرداخت و گفت: مقارنه این نیست که شیعه و سنی دنبال غلبه یابی بر یکدیگر باشند، تقریب علمی در کلام رهبری این است که فتواها و دیدگاهها را به هم نزدیک کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حوزه علمیه به سمت نظریه پردزای در پایه قران و سنت مشترک شیعه و سنی، برای مواجهه با مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، بروند.
وی ادامه داد: حوزههای علمیه باید به صورت عمیق تر به مساله تقریب ورود پیدا کنند، باید چهره زیبای تقریب، را به رخ همه بکشانیم، در تقریب باید صادق بود و این صداقت را جمهوری اسلامی ایجاد کرده و باید کامل تر و برجسته تر شود، اگر همه با هم و با صداقت به سمت تقریب برویم، درون وجدانها ورود پیدا میکند، چیزی که با وجدان حرف بزند هیچ کس نمیتواند جلو آن را بگیرد.