قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کتاب غناء، تقریر مباحث فقهی استاد محسن فقیهی
کتاب غناء، تقریر مباحث فقهی استاد محسن فقیهی

تازه‌های نشر؛

کتاب غناء، تقریر مباحث فقهی استاد محسن فقیهی

«تقریرات فقهی (۱): کتاب غناء»، مجموعه تقریر دروس استاد محسن فقیهی در باب مساله فقهی «غناء» است که توسط موسسه فقهی دارالثقلین امام عصر(عج) و انتشارات دارالعلم منتشر گردیده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب تقریرات فقهی (۱) استاد محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در چهار فصل به ترتیب به مباحث زیر نگاشته شده است:

فصل اول: در این فصل، معنا و ماهیت غناء تبیین می‌شود. معنای غناء و طرب، از دیدگاه لغت و اصطلاح در این فصل، بررسی می‌شود. در ادامه، یازده تعریف فقها از غناء، نقد و بررسی می‌شود. در گفتار پایانی، بیان می‌شود که غناء از مقوله سخن نیست بلکه از مقوله کیفیت سخن است؛ بنابراین محتوای آواز در پیدایش عنوان غناء، کارایی ندارد.

فصل دوم: این فصل، وظیفه گونه‌شناسی حکم غناء را دارد. در این فصل، بررسی می‌شود که حکم حرمت غناء آیا نفسی و مربوط به خود عنوان غناء است یا این‌که چون مجلس غناء مشتمل بر اعمال حرامی مانند اختلاط زن و مرد، موسیقی و … است، حرمت این اعمال به غناء نیز سرایت کرده است.

همچنین گستره حرمت غناء بررسی می‌شود که سه دیدگاه در این باره تحلیل و بررسی می‌شود:‌ ۱- حرمت مطلق غناء؛ ۲- حرمت فی‌الجمله غناء؛ ۳- حرمت عرضی غناء.

فصل سوم: این فصل به بررسی مستثنیات حکم حرمت غناء اختصاص یافته است. یازده عنوان را که فقها از مستثنیات غناء دانسته‌اند، در این فصل، بیان شده و بررسی دقیق اجتهادی می‌شود. این عناوین عبارتند از: غنای در عروسی، حّداء، قرائت قرآن، مراثی، سرود، دعا و ذکر، هلهله، سرود جنگ، نغمه‌ مادرها و نوای بناها،‌ نغمه‌های رایج میان مردم و غنای در روزهای جشن و اعیاد.

فصل چهارم: در فصل پایانی این کتاب، برخی از احکام غناء بررسی می‌شود. این فصل، شامل پنج مبحث است:

مبحث اول: حکم درآمد به‌دست‌آمده از غناء؛ مبحث دوم: حکم آموزش و تعلیم غناء؛ مبحث سوم: حکم گوش کردن به غناء؛ مبحث چهارم: حکم حضور و نشستن در مجلس غناء؛ مبحث پنجم: فسق آوازخوان و گوش‌‌کننده.

گفتنی است، کتاب الشافی فی اصول الفقه (۵ جلد) و کتاب معرفت ابواب الفقه از دیگر آثار این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم می‌باشد.

علاقه‌مندان برای تهیه آثار فوق و کسب جزئیات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۸۴۱۵۴۱ تماس حاص نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics