قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / احکام عزاداریصفحه 3

بایگانی بلاگ

آیا منشاء مخالفت با امام حسین و به شهادت رساندن امام مسیحیان و یهودیان بوده اند؟

در آثار مکتوب، اسنادی که نشانگر دست داشتن مسیحیان و یهودیان در کشتن امام حسین(ع) باشد، دیده نشده است. البته ممکن است عواملی در پشت پرده بر ضد امام حسین(ع) فعالیت کرده باشند ولی به صراحت، بیان نشده است. در این زمینه بد نیست توجه داشته باشیم که در دربار خلافت معاویه بن ابی سفیان، بیگانه ها هم مشغول به کار بوده اند. به عنوان مثال می توان به کاتب معاویه اشاره کرد. در تاریخ طبری آمده است که کاتب و صاحب امر معاویه سرجون رومی بود.  [۱] و نیز پادشاه روم از معاویه خواست که داناترین فرد خاندان خودش …

توضیحات بیشتر »

نسبت قضیه عاشورا ( یاران امام حسین (علیه السّلام) ) با افراد جامعه چیست ؟ یعنی وظایف ما چیست ؟

به استناد روایتی که می فرماید: اگر نمی توانید به جهاد بروید لاا قل حب جهادرا در دل بپرورانید باید گفت حب داشتن فرع بر آن است که انسان متخلق به صفات محبوب گردد پس وظیفه ما در این زمان آن است که این صفات یاران حضرت را در خود نهادینه سازیم ؛  صفاتی مانند: آزادی – که حضرت در باب عدم بیعتش می فرماید: که بخدا قسم بیعت نمی کنم و با دست خویش خودم را ذلیل نخواهم کرد و با این بیعت اقرار نمی کنم به اینکه مثل بنده ای هستم در دست ظالم  ویا در جای دیگری …

توضیحات بیشتر »

پیش از حضرت امام حسین(علیه السّلام) لقب سیدالشهدا از آنِ که بود؟

قبل از امام حسین«علیه السلام» حضرت حمزه، عموی پیامبر، که در جنگ احد به شهادت رسید، «سیدالشهدا» لقب یافته بود.

توضیحات بیشتر »

چرا قبر امام حسین(ع) شش گوشه است؟

در میان اقوال مورخان درباره چگونگی دفن حضرت سید الشهداء(ع) و یاران با وفای آن حضرت اندک تفاوتی دیده می‌شود؛ جهت روشن شدن موضوع به تشریح بعضی از آن‌ها می پردازیم: الف) مرحوم مفید پس از ذکر اسامی هفده نفر از شهیدان بنی هاشم که همگی از برادران، برادر زادگان و عموزادگان امام حسین(ع) بودند، می‌فرماید: آنان پایین پای آن حضرت در یک قبر (گودی بزرگ) دفن شدند و هیچ اثری از قبر آنان نیست و فقط زائران با اشاره به زمین در طرف پای امام(ع) آنان را زیارت می کنند و علی بن الحسین(ع) [علی اکبر] از جمله آنان …

توضیحات بیشتر »

چرا امامان بعد از امام حسین (ع) مانند ایشان کاری عظیم نکردند؟

امامان علیهم السّلام معصومند و معصوم بر اساس لطف خاصی که خدا به او کرده (در حالی که اختیار دارد) همه واجبات را انجام می‏دهد و همه محرّمات را ترک می‏کند؛ بنابراین هر امامی در زمان خود وظیفه‏ای دارد و انجام آن وظیفه، محور برنامه‏های امام علیه السّلام است. صلح امام مجتبی، قیام حضرت سیدالشّهدا، مبارزات حضرت زین العابدین در قالب دعا و نهضت علمی امام باقر و امام صادق علیهم السّلام، نمونه‏های روشنی از محوریّت برنامه‏های آن بزرگواران به شمار می‏رود. نکته دیگری که باید مورد توجّه ویژه قرار گیرد، ملاحظه اوضاع سیاسی و اجتماعی زمان هر یک از …

توضیحات بیشتر »

آیا امام حسین (علیه السّلام) در طول زندگانی خود، به جز حادثه کربلا با یزید و یا عوامل او برخوردی داشته‌اند؟

باید توجه داشت که امامت امام حسین (علیه السّلام) ( پس از شهادت برادر بزرگوارشان امام مجتبی( در سال ۵۰ هجری) آغاز می‌شود که در این زمان قدرت خلافت در اختیار معاویه است. حدود ۱۰ سال از امامت امام حسین(علیه السّلام) در زمان معاویه واقع می شود تا آنکه معاویه در نیمه رجب سال ۶۰ هجری هلاک می‌شود و بر اساس طرح از پیش تعیین شده موروثی شدن خلافت، یزید به قدرت رسیده و زمام امور را در دست می‌گیرد.   نخستین اقدام یزید بن معاویه از بین بردن شوکت و شکوه مقام معنوی حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه …

توضیحات بیشتر »

چرا امام حسین(ع) مصباح الهدی و سفینه النجاه است؟

در اوصاف، القاب و عناوینی که برای امام حسین(ع) به کار رفته، به خصوص آنچه از زیارت نامه‏های آن حضرت دیده  می‏شود، همه نشان دهنده مقام والا و جایگاه رفیع او نزد خدا و رسول و ائمه است. یکی از این  اوصاف و القاب امام حسین(ع) «مصباح الهدی» است«بیش از چهل لقب برای امام حسین(ع) نقل شده است .[۱] در حدیثی از رسول خدا(ص) روایت شده است که فرمود :در سمت راست عرش الهی نوشته شده است: ان الحسین مصباح هدی و سفینه ‏نجاه؛ به درستی که حسین(ع) مصباح هدایت و کشتی نجات است».[۲] به جز از مقام امامت، آن …

توضیحات بیشتر »

آثار و نتایج نهضت امام حسین(علیه السلام)چه بوده است؟

قطع نفوذ دینى بنى امیّه بر افکار مردم. احساس گناه در جامعه ، به خاطر یارى نکردن حق و کوتاهى در اداى تکلیف. پدید آمدن مکتب جدید اخلاقى و انسانى (ارزش هاى نوین عاشورایى و حسینى). فروریختن ترس ها و رعب ها از اقدام و قیام. رسوایى یزیدیان و باند حاکم. .بیدارى روح مبارزه در جامعه. تقویت انگیزه هاى مبارزاتى مردم. : .پدید آمدن حرکت هایى چون: انقلاب توّابین؛ انقلاب مختار؛ انقلاب مدینه؛ انقلاب (مطرف بن مغیره)؛ انقلاب (ابن اشعث)؛ انقلاب (زید بن على)؛ انقلاب (ابى السّرایا) الهام بخشى عاشورا، به همه نهضتهاى رهایى بخش و حرکتهاى انقلابى تاریخ. تبدیل …

توضیحات بیشتر »

برپایی مجلس عقد یا عروسی در ایام و لیالی شهادت ائمۀ معصومین(ع) و راه‌اندازی کاروان‌های شادی که موجب هتک حرمت این ایام و مناسبت‌ها می‌شود، چه صورت دارد؟

این حرکات مناسب دوستان اهل‌بیت(ع) نیست. مؤمنین باید از آن بپرهیزند (آیت‌الله صافی گلپایگانی). جایز نیست (آیت‌الله سیستانی). تزویج و عقد و عروسی در ایام سوگواری ائمۀ معصومین(ع) برکتی ندارد و راه‌انداختن کاروان شادی در کوچه و خیابان در آن ایام، جایز نیست و همچنین در غیر ایام سوگواری که معرض فساد است، جایز نیست (آیت‌الله تبریزی). اگر موجب توهین و هتک باشد، اجتناب لازم است (آیت‌الله خامنه‌ای). درصورت صدق عنوان هتک، حکم آن نزد متشرعه واضح است (آیت‌الله بهجت). در فرض مسئله، حرام است (آیت‌الله مکارم شیرازی، مسائل جدید، ج۲، ص۴۹و۵۰).

توضیحات بیشتر »

مراحل نهضت آن حضرت چیست؟

امتناع از بیعت با یزید و به رسمیّت نشناختن حکومت وى هجرت شبانه و مخفیانه امام از مدینه به مکّه اعزام نماینده ویژه (مسلم بن عقیل ) به کوفه ، براى زمینه سازى بیعت گرفتن از شیعیان هوادار، جهت تشکیل حکومت اسلامى اقامت چهارماهه امام در مکّه ، همراه با تبلیغات مؤثر و روشن گرى اذهان مردم علیه یزید حرکت از مکّه به سوى عراق ، براى به دست گرفتن رهبرى نهضت و پیوستن به انقلابیون کوفه رسیدن به کربلا و قرار گرفتن در محاصره نیروهاى دشمن ، پیش از رسیدن به کوفه (دوّم محرّم ) شهادت امام و اصحاب …

توضیحات بیشتر »

اهداف نهضت امام حسین (علیه السّلام) چه بوده است؟

زنده کردن اسلام آگاه ساختن مسلمانان و افشاى ماهیت واقعى امویان. احیاى سنّت نبوى و سیره علوى. اصلاح جامعه و به حرکت درآوردن امت. از بین بردن سلطه استبدادى بنى امیّه بر جهان اسلام. آزادسازى اراده ملت از محکومیّت سلطه و زور. حاکم ساختن حق و پیروان آن. تامین قسط و عدل اجتماعى و اجراى قانون. .از بین بردن بدعت ها و کجروی ها.

توضیحات بیشتر »

آیا احترام‌گذاشتن به لباس سیاه، ضریح، علم و پارچه‌هایی که اختصاص به عزای حضرت امام‌حسین(ع) دارد، مشروع است؟

بله (آیت‌الله بهجت).

توضیحات بیشتر »

چه فسادهایی درحکومت بنى امیه وجود داشت که سبب قیام امام حسین (علیه السلام) شد؟

  اسلام زدایى و تحریف معارف دین. ترویج فرهنگ جبر و سکوت و تسلیم. .غارت بیت المال مسلمانان و صرف آن در راه منافع و امیال شخصى. فساد اخلاق ، ترویج شراب ، شهوت و قمار و احیاى ضدّ ارزش هاى دوران جاهلیّت حیله گرى و تزویر و تبلیغات دروغین به کار گماردن عناصر نالایق و فاسد فقط به دلیل اموى بودن کینه و عداوت آنان با اولاد على (علیه السّلام) محروم کردن شیعه از حقوق سیاسى ، اجتماعى و اقتصادى .کشتارهاى دسته جمعى مسلمانان در شهرها. شهید کردن چهره هاى درخشان و انقلابى و آگاه مسلمان. بیعت گرفتن اجبارى …

توضیحات بیشتر »

آیا جایز است کارمندان در اداره‌ها و مؤسسات دولتی، اقامۀ نماز جماعت داشته و یا مجالس عزاداری بر پا کنند؟

اقامۀ نماز و بیان احکام و معارف و امثال آن درهنگام اجتماع برای نماز درخصوص ماه مبارک رمضان و سایر ایام‌الله مانع ندارد؛ مشروط بر اینکه حقوق مراجعین تضییع نشود (امام خمینی، توضیح المسائل، ج‌۲، ص۹۸۹).

توضیحات بیشتر »

انگیزه اصلی وهدف امام حسین(علیه السّلام) از قیام چه بود؟

با توجه به اینکه در این مجموعه ، به تحلیل کلّى نهضت امام حسین (علیه السّلام ) و انگیزه ها و اهداف و نتایج آن انقلاب خونین نمی پردازیم ،  تنها به سرفصل هاى آن ،اشاره مى کنیم: . تعهّد و مسئولیت دینى و اجتماعى امام حسین (علیه السّلام ) در برابر اسلام و مسلمین . . افزایش فسادها، انحرافات و ستم هاى بنى امیّه. . امر به معروف و نهى از منکر. به خطر افتادن موجودیّت دین و اساس اسلام. . حاکمیّت رژیم اموى و تسلّط ناروا بر جامعه. . اعلام آمادگى کوفیان براى یارى امام.

توضیحات بیشتر »

اصول نهضت و قیام امام حسین علیه السلام کدام است؟

برخی از اصول  نهضت وقیام امام حسین علیه السلام عبارت است از : ۱ . اصل اصلاح طلبی در قیام حسینی. ۲ . اصل ساده زیستی. ۳ . اصل اخلاق. ۴ .اصل ارشاد. ۵ .اصل اقتدار در برابر دشمنان. ۶ .اصل خداترسی و ترس ناپذیری از غیر خدا. ۷ . اصل حق محوری و حق طلبی. ۸ . اصل حریّت و آزادگی. ۹ . اصل پارسایی و وارستگی. اصل عدالتخواهی و ظلم ستیزی. ۱۱ . اصل پایبندی به عهد و پیمان. ۱۲ . اصل بندگی و عبادت پیشگی. ۱۳ . اصل غیرت دینی. ۱۴ . اصل از خود گذشتگی و …

توضیحات بیشتر »

نظر شریفتان راجع به هـرولـه در مجالس عزاداری چیست ؟

اشکال ندارد(مقام معظم رهبری). از کارهایی که ‌مُوهِن ‌عزاداری ‌است ‌باید خودداری شود (آیت الله بهجت). هروله که موجب ‌زیادتر شدن شور عزاداری شود مانند هروله در دستجات خیابانی‌که موقع ‌رسیدن‌ به‌ مجلس‌ عزاداری انجام می‌گیرد مانعی ‌ندارد ولی‌ هروله‌ که چنین ‌اثری ندارد استحباب‌ شرعی ندارد (تبریزی). گاه می‌شود که اشخاص مصیبت زده از شدت تأثّر از جا برمی‌خیزند و می‌روند و می‌آیند و خود را می‌زنند و فریاد می‌کنند اگر کسی واقعاً در مصیبت حضرت سید الشهداء سلام ‌الله علیه که اعظم مصائب است واقعاً چنین حالی پیدا کند یا مثل تباکی چنین حالی را ارائه می‌دهند این …

توضیحات بیشتر »

استفاده از زنجیرهای تیغ‌دار هنگام عزاداری، چه حکمی دارد؟

اگر موجب وهن مذهب دربرابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی شود، جایز نیست (امام خمینی، خامنه‌ای، تبریزی، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی). اگر ضرر درخور توجهی برای بدن نداشته باشد، در عزای حضرت سیدالشهدا(ع) مانعی ندارد (صافی گلپایگانی). عزاداری برای حضرت امام‌حسین(ع) طبق سنت متعارف و معمول بین شیعیان، اشکال ندارد (نوری همدانی).

توضیحات بیشتر »

آیا لطمه‌زنی در عزاداری جایز است؟

عزاداری برای حضرت امام‌حسین(ع) طبق سنت متعارف و معمول بین شیعیان اشکال ندارد (آیت‌الله نوری همدانی، استفتائات، سؤال۶۰۱). اشکالی ندارد (آیت‌الله سیستانی).

توضیحات بیشتر »

برخی از مردم در زیارتگاه‌ها، خود را بر زمین می‌اندازند و صورت و سینۀ خود را بر زمین می‌مالند تا خون جاری شود و با همان حال وارد حرم می‌شوند. این رفتار چه حکمی دارد؟

این اعمال به‌عنوان اظهار حزن و عزاداریِ سنتی و محبت ائمه(ع) محسوب نمی‌شوند و از نظر شرعی اعتباری ندارند؛ چنانچه اگرمنجر به ضرر بدنی قابل توجه و یا وهن مذهب شوند، جایز نیست (آیت‌الله خامنه‌ای).

توضیحات بیشتر »

اگر چنانچه به‌عنوان عزاداری برای حضرت امام‌حسین(ع)، گوشت بدن را سوراخ کرده و قفل و سنگ کیلو به آن آویزان می‌کنند، جایز است؟

این‌گونه اعمال که موجب وهن مذهب می‌شوند، جایز نیست (آیت‌الله خامنه‌ای).

توضیحات بیشتر »

آیا خونی که براثر کوبیدن شدید سر به دیوار در عزای حضرت امام‌حسین(ع) از سر انسان جاری و به سر و صورت شرکت‌کنندگان در مراسم عزاداری پاشیده می‌شود، پاک است یا خیر؟

خون انسان درهرصورت نجس است (امام خمینی، توضیح المسائل محشی، ج‌۱، ص۱۴۰، آیت‌الله خامنه ای،آیت‌الله مکارم شیرازی).

توضیحات بیشتر »

آیا خونی که از بدن سینه‌زنان و عزاداران به‌سبب قمه‌زدن و غیره بیرون می‌آید، باعث تبرک و شفای مریض‌ها و زن‌های عقیم و مانند آن می‌شود؟

این سخنان پایه و اساسی ندارد و سزاوار است عزاداری به‌صورتی باشد که باعث هتک دین و مقدسات نشود و عزاداران حسینی(علیهم‌ رضوان‌الله‌ و برکاته) از تفرقه و اختلاف دوری کنند و متحد باشند (آیت‌الله مکارم شیرازی).

توضیحات بیشتر »

اگر قمه‌زدن در عزاداری ائمه(ع) موجب مرگ شخص شود، آیا این عمل خودکشی محسوب می‌شود؟

اگر این عمل عادتاً منجر به فوت نمی‌شود، حکم خودکشی ندارد؛ ولی اگر از همان ابتدا خوف خطر جانی برای او وجود داشته و درعین‌حال این کار را انجام داده و منجر به فوت وی شده است، حکم خودکشی را دارد (آیت‌الله خامنه‌ای).

توضیحات بیشتر »

نظر مراجع عظام درمورد قمه‌زنی چیست؟

اگر ضرر نداشته باشد، مانع ندارد؛ ولی در این زمان انجام نشود (امام خمینی، استفتائات، ج‏۳، ص۵۸۲، سؤال۳۸). هر کاری که برای انسان ضرر داشته و یا باعث وهن دین و مذهب شود، حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب کنند (آیت‌الله خامنه‌ای). چون ازنظر مخالفین هیچ توجیهی ندارد، بلکه نتیجۀ منفی هم دارد؛ لذا لازم است شیعیان علاقه‌مند به مکتب حضرت امام‌حسین(ع) از آن خودداری کنند (آیت‌الله فاضل لنکرانی). اشکال دارد (آیت‌الله نوری همدانی، استفتائات، سؤال۵۹۷). بر مسلمانان واجب است از چیزهایی که سبب وهن مذهب است، خودداری کنند (آیت‌الله مکارم شیرازی). باید طوری باشد که باعث وهن …

توضیحات بیشتر »

در مورد جواز قمه زدن از شما سؤال کردیم فرمودید : اگر ضرر قابل توجّه باشد یا مستلزم توهین و هتک گردد حرام است منظورتان از جواب مذکور چیست ؟

ضرر مُعتدّ به و قابل توجّه ضرری است که از آن چشم پوشی نمی‌شود و افراد نسبت به وقوع در آن، سهل‌انگاری و تسامح نمی‌کنند مثل ضرری که موجب مرگ می‌شود یا باعث نقص عضو در بدن و مانند آن می‌گردد. و منظور از هتک و توهین یعنی آنچه در نظر عرف متشرّعه موجب کوچک‌‌شدن ، خوار شدن ، بد نامی مذهب می‌گردد(آیت‌الله خوئی،صراط النجاه ج۲ مسائل متفرقه فی التاریخ و العقیده و السنن و الأدعیه ص ۴۶۴ و ۴۶۵ س ۱۵۹۶ ،آیت‌الله تبریزی).

توضیحات بیشتر »

آیا استفاده از وسایل علم و کتل که به‌شکل صلیب (علم و کتل) هستند و در ماه محرم‌الحرام در جلوی صف عزاداری حمل می‌شود، جایز است؟

این علامت‌ها تداعی صلیب را نمی‌کنند؛ ولی عزاداری هرچه ساده‌تر باشد، بهتر است (آیت‌الله مکارم شیرازی).

توضیحات بیشتر »

آیا پوشاندن علم‌های حضرت عباس(ع) و ذوالجناح و شبه‌ضریح‌ها با چادر و آراستن آن‌ها با زیورآلات اشکال دارد؟

اشکال ندارد(آیت‌الله تبریزی). طبق متعارف، اشکال ندارد (آیت‌الله نوری همدانی، استفتائات، سؤال۵۹۸).

توضیحات بیشتر »
Real Time Web Analytics Clicky