قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / احکام عزاداریصفحه 4

بایگانی بلاگ

آیا جایز است پارچه و دستمال‌هایی را که ایام محرم بر روی علم می‌بندند، بفروشند و وجه آن را در عزاداری و تعمیر حسینیه مصرف کنند؟

خیر، مگر با اطمینان به اینکه به همین مقصود داده‌اند (آیت‌الله بهجت). اگر در مراسم عزاداری نیاز نباشد، می‌توانند بفروشند و به مصارف عزاداری و احتیاجات حسینیه‌ها برسانند و بهتر است که از اهداکنندگان اجازه بگیرند و برای مشتری، هرگونه تصرف جایز است (آیت‌الله فاضل لنکرانی).

توضیحات بیشتر »

حمل‌کردن علم‌های عزا در جلوی هیئات مذهبی چه حکمی دارد؟

اشکالی ندارد (امام خمینی، آیات عظام تبریزی، استفتائات، سؤال۲۰۲۸، بهجت، فاضل، سیستانی). طبق عرف اشکالی ندارد (آیت‌الله نوری همدانی). فی‌نفسه اشکال ندارد؛ ولی نباید این امور جزء دین شمرده شوند (آیت‌الله خامنه‌ای). چون متعلق به عزاداری آن حضرت می‌باشد، محترم است (آیت‌الله مکارم شیرازی). فی حد نفسه اشکال ندارد؛ ولی در همۀ امور، رعایت اعتدال و میانه‌روی خوب است و حمل علم بعید نیست از تعظیم شعایر محسوب شود و بی‌اشکال باشد (آیت‌الله صافی گلپایگانی).

توضیحات بیشتر »

نقّالی و پرده‌خوانی در عزاداری‌ چه حکمی دارد؟

اگر نقالی، نقل صحیح تاریخ زندگی و اخلاق و سیرۀ انبیای عظام و ائمۀ طاهرین(ع) باشد، اشکالی ندارد؛ بلکه مفید و مستحب است. ولی اگر از روی شمایل و نقش باشد، همان ذهنیت‌های غیرواقعی را در اذهان ترسیم می‌کند و در بعضی موارد، باعث بی‌احترامی می‌شود (آیت‌الله صافی گلپایگانی). اگر مشتمل بر حرام و منشأ انتزاع حرام نباشد، مانعی ندارد (آیت‌الله بهجت).

توضیحات بیشتر »

تعزیه و شبیه‌خوانی بخش‌هایی از تاریخ که سند معتبری ندارند، مثل ازدواج حضرت قاسم(ع)، چه حکمی دارد؟

اگر معلوم باشد که از برخی کتب تاریخی و روایی نقل شده است، اشکال ندارد (آیت‌الله بهجت).

توضیحات بیشتر »

آیا تشبّه به اهل‌بیت(ع) در نمایش و تعزیه و غیر آن جایز است؟

اشکال دارد (آیت‌الله نوری همدانی، استفتائات، سؤال۵۹۶). اگر باعث اهانت نباشد، مانعی ندارد (آیت‌الله فاضل لنکرانی، آیت‌الله بهجت).

توضیحات بیشتر »

برگزاری مراسم شبیه‌خوانی چه حکمی دارد؟

اگر تعزیه‌خوانی مشتمل بر محرمات شرعیه، اهانت به مقدسات و شعایر مذهبی، وهن مذهب دروغ نباشد، مانعی ندارد (آیت‌الله مکارم شیرازی / مشهور: آیت‌الله خمینی، استفتائات، ج‏۳، ص۵۸۰، سؤال۳۳؛ آیت‌الله بهجت، استفتائات، ج‌۴، ص۵۳۸؛ آیت‌الله مکارم، استفتائات جدید، ج‌۱، ص۱۶۴‌؛ آیت‌الله فاضل، جامع المسائل فارسی، ج‌۱، ص۵۸۰‌). بهتر است مجالس عزا برپا نموده و روضه‌خوانی نمایند (آیت‌الله خامنه‌ای). اگر مشتمل بر حرام نباشد، اشکالی ندارد (آیت‌الله صافی گلپایگانی).

توضیحات بیشتر »

نوارهای نوحه‌ای اخیراً رایج شده که نوحۀ همراه با موسیقی خوانده می‌شود و برخی از آن‌ها بسیار تأثیرگذار است. آیا تولید، پخش، خریدوفروش و شنیدن چنین نوارهایی جایز است؟

جایز نیست (آیت‌الله بهجت).

توضیحات بیشتر »

استفاده از طبل و سنج در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟

اگر به‌ نحو متعارف و غیرلهوی نواخته شود، اشکال ندارد (مشهور، آیت‌الله فاضل لنکرانی). استفاده از آن اشکال دارد (آیت‌الله صافی گلپایگانی، آیت‌الله بهجت).

توضیحات بیشتر »

آیا نواختن شیپور و فلوت و نی در تعزیه اشکال دارد؟

نواختن آلات موسیقی به‌صورت مطرب و لهوی، مناسب مجالس گناه بوده و حرام است (امام خمینی،آیت‌الله خامنه ای، آیت‌الله فاضل لنکرانی). درهرحال، جایز نیست (آیت‌الله صافی  گلپایگانی،آیت‌الله بهجت). نواختن آلات موسیقی به‌صورت لهوی و مناسب مجالس گناه، حرام است (آیت‌الله تبریزی، آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله نوری همدانی).

توضیحات بیشتر »

جدیداً در مشهد مقدس رسم شده دسته‌جات عزاداری اطراف حرم مطهّر یا اماکن دیگر از فلوت استفاده می کنند ، حکمش چیست ؟ وقتی ‌هم به‌ بعض این ‌افراد فلوت ‌زن تذکر دهیم‌ گویند : ما با فلوت احساس‌ درونی و علاقه قلبی‌مان را به حضرت سید الشهداء علیه السلام ابراز می‌کنیم.

فلوت جزء ابزار موسیقی است و استفاده از آن مطلقاً اشکال دارد(آیت‌الله بهجت) . استعمال این آلات مطلقاً حرام است و در اطراف حرم مطهّر و مجالس دینی حرمتش بیشتر است(آیت‌الله صافی گلپایگانی).

توضیحات بیشتر »

در بعضی از مجالس مرثیه خوانی اباعبدالله علیه السلام از قدیم رسم است فردی روضه می‌خواند و در ضمن فرد دیگری نی می‌نوازد به شکل غمناک و حزن‌آور که جمعیت را به گریه در می‌آورد آیا این سبک عزاداری اشکال‌دارد ؟

استعمال آن در مجالس عزاداری اگر به نحو لهوی نباشد اشکال ندارد (آیت‌الله خامنه‌ای). عزاداری به نحو متعارف مطلوب است و ثواب بسیار دارد و سعی شود عزاداری به همان نحو معهود که مشتمل بر مجلس وعظ و بیان احکام و روضه خوانی است برگزار شود (آیت الله فاضل لنکرانی). نی زدن در اثناء روضه جایز نیست (آیت‌الله تبریزی). خالی از اشکال نیست(آیت‌الله بهجت). نی از آلات لهو است و زدن آن حرام است (آیت‌الله صافی گلپایگانی).

توضیحات بیشتر »

استفاده از آلات موسیقی در مراسم عزاداری، چه حکمی دارد؟

اگر از آلات لهو نباشد و به‌منظور مشروع استفاده شود، اشکالی ندارد؛ هرچند بهتر است ترک شود (مشهور)۲۷. بنابر احتیاط جایز نیست در مساجد (آیت‌الله نوری همدانی)۲۸. جایز نیست (آیت‌الله بهجت). مطلقاً حرام است (آیت‌الله صافی گلپایگانی).

توضیحات بیشتر »

آیا شرعاً می‌توان بلندگوهای بیرون مسجد را جهت عزاداری امام‌حسین(ع) روشن گذاشت تا مردم از آن بهرۀ بیشتری ببرند؟ اگر علم به رضایت مردم داشته باشیم، چطور؟

اگر موجب اذیت دیگران نباشد، جایز است (آیت‌الله بهجت).

توضیحات بیشتر »

تشکیل هیئت‌های مذهبی در منازل و خالی‌کردن مساجد در مناسبت‌های مذهبی، چه حکمی دارد؟

اشکال ندارد و مناسب است مساجد را برای اقامۀ نماز و عبادات دیگر بگذارند (آیت‌الله بهجت).

توضیحات بیشتر »

گاهی برخی از دسته‌ها با کفش وارد مسجد می‌شوند. آیا این بی‌احترامی به مسجد نیست؟

اگر موجب هتک شود، اشکال دارد (آیت‌الله نوری همدانی، هزارویک مسئلۀ فقهی، ج۲، ص۴۰).

توضیحات بیشتر »

غذاخوردن و سفره‌انداختن در مسجد، چه حکمی دارد؟ اگر برای عزاداری حضرت امام‌حسین(ع) باشد، چطور؟

اگر با نمازگزاران مزاحمت نداشته باشد و با اِذن متولّی باشد، به‌خودی‌خود مانعی ندارد (آیت‌الله بهجت، استفتائات، ج‌۴، ص۳۸۴). چنانچه موجب واردآمدن خسارت به مسجد و نیز مانع از نمازخواندن نشود، اشکال ندارد (امام خمینی، توضیح المسائل، ص۲۰۱).

توضیحات بیشتر »

آیا جایز است برای مراسم عزاداری و روضه‌خوانی، در مسجد چادر برپا کرده و پردۀ سیاه آویزان کنند، یا وسایل پذیرایی و چای و غذا ببرند؟

چنانچه موجب واردآمدن خسارت به مسجد و نیز مانع از نمازخواندن نشود، اشکال ندارد امام خمینی).

توضیحات بیشتر »

آیا گذاشتن علم‌های عزا در مساجد جایز است؟

چنانچه موجب واردآمدن خسارت به مسجد و نیز مانع از نمازخواندن نشود، اشکال ندارد (امام خمینی). اگر قراردادن آن‌ها در مسجد با شئونات عرفی مسجد منافات داشته باشد و یا برای نمازگزاران‌ مزاحمت ایجاد کند، اشکال دارد (آیت‌الله خامنه‌ای). گذاشتن وسایل هیئات و دسته‌های عزاداری حضرت امام‌حسین(ع) در مسجد مانعی ندارد؛ لکن باید در جایی از مسجد بگذارند که مانع از نمازِ نمازگزاران نباشد؛ و لو به اینکه با تخته و مثل آن، جای خاصی برای آن در مسجد درست کنند که مانع نمازگزاران نشود (آیت‌الله تبریزی).

توضیحات بیشتر »

رسم است بانوان در دو ماه محرم و صفر، اصلاح نمی‌کنند. آیا اصلاح‌کردن بانوان در دو ماه محرم و صفر، اشکال دارد؟

این کار (اصلاح‌نکردن) اشکالی ندارد؛ اصلاح‌کردن هم مانعی ندارد. البته سزاوار است در روزهای عزا از این کار پرهیز شود (آیت‌الله مکارم شیرازی).

توضیحات بیشتر »

در برخی از مجالس سُرور اهل‌بیت(ع)، زنان در مجالس زنانه خود را آرایش می‌کنند. آیا این عمل جایز است؟

اگر در مقابل نامحرم نباشد و مستلزم حرامی نباشد، جایز است (آیت‌الله بهجت).

توضیحات بیشتر »

در ایام محرم و صفر که به‌خاطر امام‌حسین(ع) لباس مشکی می‌پوشند، اگر با همین لباس نماز بخوانند، بازهم کراهت دارد یا نه؟

چون به‌عنوان اظهار حزن پوشیده و ازاین‌جهت دارای رجحان است، ممکن است در مورد سؤال، کراهت آن مرتفع شود (آیت‌الله صافی گلپایگانی). چون لباس سیاه علامت عزاداری سیدالشهدا(ع) است و عزاداری آن حضرت کمال رجحان دارد، لذا نمازخواندن با آن نیز مکروه نیست (آیت‌الله فاضل لنکرانی).

توضیحات بیشتر »

گریه برای امام‌حسین(ع) درحال نماز، چه حکمی دارد؟

جایز است (آیت‌الله فاضل، استفتائات، ج۳، ص۱۴۹، سؤال۴۵۲؛ آیت‌الله بهجت، استفتائات، ج۲، ص۱۹۶، سؤال۲۲۱۹و۲۲۲۰؛ آیت‌الله تبریزی، استفتائات، ج۲، ص۶۳، سؤال۲۷۷). بنابر احتیاط واجب، ترک شود (امام خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله مکارم شیرازی،آیت‌الله نوری). اگر به‌خاطر آخرت باشد، جایز است (آیت‌الله خویی، آیت‌الله سیستانی، منهاج، ج۱، ص۲۳۶، مسئلۀ۶۹۳، آیت‌الله وحید).

توضیحات بیشتر »

اگر بعضی واجبات از مکلف به‌سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود، مثلاً نماز صبح قضا شود، آیا بهتر است بعدازاین در این مجالس شرکت نکند یا اینکه شرکت‌نکردن او باعث دوری از اهل‌بیت(ع) می‌شود؟

بدیهی است که نماز واجب، مقدم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهل‌بیت(ع) است و ترک نماز و فوت آن به‌بهانۀ شرکت در عزاداری حضرت امام‌حسین(ع) جایز نیست. ولی شرکت در عزاداری به‌گونه‌ای که مزاحم نماز نباشد، ممکن و از مستحبات مؤکد است (آیت‌الله خامنه‌ای).

توضیحات بیشتر »

در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)، نماز مقدم است یا عزاداری؟

بهتر آن است که نماز را مقدم دارند؛ همان‌طورکه حضرت امام‌حسین(ع) در روز عاشورا هنگام ظهر، نماز ظهر اقامه کردند (آیت‌الله فاضل لنکرانی). جمع آن دو، ممکن است (آیت‌الله بهجت، استفتائات، ج‌۲، ص۲۷۱). بدیهى است که نمازِ واجب، مقدم بر فضیلت شرکت در مجالس عزادارى اهل‏بیت(علیهم‌السلام) است و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزادارى امام حسین(علیه‌السلام) جایز نیست، ولى شرکت در عزادارى به‌گونه‏‌اى که مزاحم نماز نباشد ممکن و از مستحبات مؤکد است. (خامنه‌ای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی) بهتر است که نماز  اول وقت را به خاطر عزاداری امام حسین (ع) به تأخیر نیانداخت. (سیستانی)

توضیحات بیشتر »

آیا افرادی که قبلاً در مسجد شمع می‌گذاشتند، می‌توانند به‌جای شمع، چیز دیگری مانند لامپ به مسجد بدهند؟

اشکال ندارد (آیت‌الله سیستانی).

توضیحات بیشتر »
Real Time Web Analytics Clicky