در مواردی که رجحان داشته باشد، نذر منعقد میشود (آیتالله نوری همدانی ، استفتائات، سؤال۶۰۳).
توضیحات بیشتر »بایگانی بلاگ
در مجالس عزاداری، پولهایی برای هدیه به روحانی جمعآوری میشود. آیا میتوان مقداری از آن را برای ساخت و تعمیر حسینیه یا مسجد و هزینههای عزاداری یا مصارف عامالمنفعه هزینه کرد؟
خیر، نمیتوان (آیتالله بهجت).
توضیحات بیشتر »اگر شخصی عَلَمی را برای عزاداری سیدالشهدا(ع) نذر کردهباشد، آیا جایز است مسئولین حسینیه از قبول آن خودداری کنند؟
اگر صلاح ندانند، میتوانند (آیتالله بهجت). این نذر، متولی حسینیه و هیئتامنای آن را ملزم به قبول عَلَم نمیکند (آیتالله خامنهای).
توضیحات بیشتر »اگر کسی وسیلهای مثل عَلم و… را جهت عزاداری حضرت امامحسین(ع) نذر کرده باشد، آیا مسئول حسینیه میتواند از قبول آن خودداری کند؟
اگر صلاح نداند، میتواند (آیتالله بهجت).
توضیحات بیشتر »شخصی نذر سفرۀ حضرت ابوالفضل(ع) دارد؛ ولی بهعلت کمیِ جا در محل سکونت، نمیتواند نذر خویش را ادا نماید؛ بنابراین آیا میتواند پول آن را جای دیگر خرج کند؟
اگر صیغۀ مخصوص نذر را نخوانده، نذر وجوب انجام ندارد و اختیار با خود شخص است؛ ولی چنانچه صیغۀ نذر را خوانده باشد، باید برطبق آن عمل کند؛ مگر آنکه قدرت بر انجام نداشته باشد (امام خمینی، استفتائات، ج۲، ص۴۷۷، سؤال۵۴.). اگر نذر با صیغۀ شرعی باشد، باید طبق نذر عمل شود (آیتالله سیستانی)
توضیحات بیشتر »نذرهایی که برای حضرت امامحسین(ع) و حضرت ابولفضل(ع) میشود، چگونه باید مصرف شود؟
میشود در راه اقامۀ عزا برای آنها مصرف کرد (آیتالله سیستانی).
توضیحات بیشتر »شخصی نذر کرده که در روز هفتم محرم، گوسفندی برای حضرت عباس(ع) ذبح کند؛ ولی بهعلت مشغولیت و موانع نتوانست انجام دهد. آیا ذبح آن در روزهای بعد مجزی است؟
اگر نتوانسته است به نذر عمل کند، از ذمۀ او ساقط است (آیتالله سیستانی ).
توضیحات بیشتر »اگر از اموال وقف برای عزاداری، پولی اضافه آمد، آیا میتوان در بنای حسینیه خرج کرد؟
همانطوریکه وقف کردهاند، باید عمل شود. چنانچه جهت وقف عزاداری است، نمیتوانند صرف ساختن حسینیه نمایند؛ ولی درصورتیکه مورد نیاز عزاداری باشد، مانند اینکه توسعۀ حسینیه ضروری باشد یا آنکه تعمیر ضروری داشته باشد، اشکالی ندارد (آیتالله بهجت، استفتائات، ج۴، ص۲۶۵، سؤال۵۵۳۰.).
توضیحات بیشتر »اگر چیزی را بر سیدالشهدا(ع) وقف کنند، در کجا باید صرف شود؟
چنانچه واقف، موارد صرف را تعیین نکرده باشد، باید در عزاداری و مجالس روضهخوانی و اطعام عزاداران و امثال آن و زُوّار فقیری که نیاز به کمک دارند، صرف شود (آیتالله تبریزی ). اگر برای سیدالشهدا(ع) وقف کند، باید در عزاداری و مجلس عزا و روضهخوانی به هر نحو که متعارف است، صرف شود (امام خمینی، نجاه العباد، ص۳۰۸.).
توضیحات بیشتر »شخصی ملک خود را برای برپایی مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) در روستا وقف کرده است؛ ولی درحالحاضر متولی وقف، توانایی اقامۀ عزا در روستای مذکور در وقفنامه را ندارد. آیا جایز است در شهری که در آن اقامت دارد، مجالس عزاداری برگزار کند؟
اگر وقف، مخصوص اقامۀ مجالس عزاداری در همان روستا باشد، تازمانیکه عمل به وقف هرچند با گرفتن وکیل برای آن، در همان روستا ممکن باشد، حق ندارد آن مجالس را به جای دیگر انتقال دهد؛ بلکه واجب است فردی را نایب بگیرد تا در آن روستا، مجالس عزاداری برپا کند (امام خمینی، ، توضیح المسائل محشی، ج۲، ص۶۵۳).
توضیحات بیشتر »شخصی املاک خود را برای مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ایام محرم و غیر آن، وقف کرده است و بعد از خودش، فرزندان خود را تا ابد، متولی آن قرار داده و ثلث منافع املاک را هم برای متولی قرار داده است. اگر در زمانی، واقف، اولاد مذکر و مؤنث از طبقۀ اول و دوم و سوم داشته باشد، آیا تولیت وقف برای همۀ آنان بهطور مشترک است و حق تولیت بین آنان تقسیم میشود؟ و بر فرض تقسیم بین همۀ آنان، آیا بین فرزندان مذکر و مؤنث بهطور مساوی تقسیم میشود یا با تفاوت؟
اگر قرینهای که دلالت بر ترتیب برحسب طبقات ارث و تقدیم نسل سابق بر لاحق بکند، وجود نداشته باشد، همۀ طبقات موجود در هر زمانی بهطور مشترک و مساوی متولی وقف هستند و حق تولیت بدونآنکه تفاوتی بین مذکر و مؤنث باشد، بهطور مساوی بین آنان تقسیم میشود (امام خمینی، ، توضیح المسائل محشی، ج۲، ص۶۴۹.).
توضیحات بیشتر »آیا شرکتکنندگان در مجالس عزاداری و اهالی منطقهای که حسینیه برای آنان تأسیس شده، حق دخالت در تفسیر فقرات وقفنامه را دارند؟
برای فهم مفاد وقفنامه، درصورتیکه اجمال یا ابهام داشته باشند، باید به شواهد و قراین حالیه و مقالیه و یا به عرف مراجعه کرد و کسی حق ندارد آنها را ازطرف خودش تفسیر به رأی کند (امام خمینی، توضیح المسائل محشی، ج۲، ص۶۴۹).
توضیحات بیشتر »مقداری قند و برنج و مبلغی پول برای عزاداری محرم جمع شده و زیاد آمده است که در سال آینده مصرف میشود. آیا پرداخت خمس آنها واجب است؟
باقیماندۀ اموالی که بهعنوان هزینههای مراسم عاشورای حضرت امامحسین(ع) جمعآوری میشود، در چه جایی باید خرج شود؟
میتوان اموال باقیمانده را با کسب اجازۀ اهداکنندگان آنها، در امور خیریه مصرف کرد و یا آنها را برای مصرف در مجالس عزاداری آینده نگه داشت (آیتالله خامنه ای ).
توضیحات بیشتر »آیا پولدادن به مرثیهسرایانی که بعضی از مطالب بیمدرک یا ضعیفالسند را میخوانند و یا با غنا اشعار را میخوانند، جایز است؟
اگر بهنحو حرام بخوانند، جایز نیست؛ مگر اینکه بهعنوان مزد کار حرام نباشد (آیتالله بهجت ). پول دادن به مرثیه سرایانى که در لابه لاى اشعار و سخنان خود بعضى از مصائب بى مدرک یا ضعیف السّند را نقل مى کنند و یا با غنا مى خوانند، باید در برابر کارهاى مشروع آنها بدهند و نسبت به کارهاى خلاف، نهى از منکر کنند. (مکارم شیرازی+منبع)
توضیحات بیشتر »گرفتن پول و اعانات و نذورات درمقابل نوحهسرایی حضرت سیدالشهدا(ع) بهوسیلۀ مداحان اهلبیت(ع)، چه حکمی دارد؟
نوحهسرایی در مجالس عزای حضرت سیدالشهدا(ع) از اعظم قربات (باعث نزدیکی به خداوند) است و دریافت تبرّعات و اعانات و نذورات مربوط به این کار، مانع ندارد (امام خمینی، استفتائات، ج۳، ص۵۸۲، سؤال۳۹) چون در اسلام، وعظ و ارشاد و تعلیم و تربیت و آموزگاری و استادی و تدریس، فضیلت بسیار دارد و از مشاغل مقدسه و از شئون مهم انبیا و اولیا (سلامالله علیهم اجمعین) میباشد، غالباً مسلمانان برای کسب ثواب و تقرب به درگاه الهی انجام میدادند و اجر مادی، در آن ملاحظه نمیشد و کسانیکه این مشاغل و امثال آن مانند طبابت را عهدهدار میشدند، آن را …
توضیحات بیشتر »آیا جایز است در ایام محرم، از افراد خیّر، اموالی را جمعآوری کرد و با تقسیم آنها به سهمهای مختلف، قسمتی را به قاری قرآن و مرثیهخوان و سخنران داد و باقیمانده را برای برگزاری مجالس مصرف کرد؟
اگر با رضایت و موافقت صاحبان اموال باشد، اشکال ندارد (آیتالله خامنهای ).
توضیحات بیشتر »آیا ذاکر اهلبیت(ع) میتواند برای ذکر فضایل و مصائب اهلبیت(ع) اجرت طی کند؟
تعیین اجرت، شرعاً اشکالی ندارد؛ ولی این کار در شأن ذاکران اهلبیت(ع) که باید مظهر تقوا و پارسایی باشند، نیست (آیتالله مکارم شیرازی ).
توضیحات بیشتر »خواندن اشعاری با مضامین مشتبه که در آن، خود را زینباللهی یا حسیناللهی میدانند، چه صورتی دارد؟ آیا شرکت در چنین مجالسی جایز است؟
اگر منشأ انتزاع حرام است، جایز نیست.(آیتالله بهجت ).
توضیحات بیشتر »اگر به فردی روایتی برای خواندن داده شود و میداند که روایت صحیح نیست، آیا خواندن آن برای دیگران، بدون اشاره به کذب آن، گناه است؟
اگر با دلیل معتبر اطمینان به کذب حدیث دارد، خواندنش جایز نیست (آیتالله تبریزی ).
توضیحات بیشتر »خواندن روضههای دروغ و نامعتبر که موجب تمسخر و هتک میشود، چه صورت دارد؟
اگر دروغ یا موجب هتک و تمسخر باشد، جایز نیست (خامنه ای). نقل مطالبی که دروغبودن آنها پیش علمای خبره معلوم است، جایز نیست(آیتالله تبریزی ). اگر موجب هتک یا دروغ باشد، جایز نیست (آیتالله سیستانی). خواندن روضههای دروغ جایز نیست (آیتالله فاضل لنکرانی ، آیتالله صافی،آیتالله بهجت،آیتالله مکارم/ سیدمحسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج۳، ص۳۱و۳۲).
توضیحات بیشتر »آیا تعزیه و روضههایی که بهنام ازدواج حضرت قاسم(ع) در کربلا خوانده میشود، صحیح است؟
این مطلب نقل شده، ولی سند معتبری ندارد (آیتالله تبریزی ). اگر در بعضی از کتب تاریخی و روایتی نقل شده، اشکال ندارد (آیتالله بهجت ). آنچه درمورد عروسی حضرت قاسم(ع) مطرح میشود، صحیح نیست و اثری از این قضیه در کتب معتبره وجود ندارد. علاوهبراینکه حضرت قاسم(ع) به سن ازدواج نرسیده بود. بلی، در کتاب منتخب مرحوم طریحی چیزهایی که مناسب ازدواج آن حضرت است، نقل شده است؛ ولی ظاهراً این مطالب نادرست را بعد از آن مرحوم، افراد مغرض یا نادان به آن کتاب اضافه کردهاند. مرحوم طریحی عالمتر از آن است که مطالبی را در کتاب خود بنویسد که …
توضیحات بیشتر »مطالب و روایتهای کتاب طریق البکاء تا چه حدّ معتبر و صحیح است؟
کتاب طریق البکاء مشتمل بر ضعاف است. جهت ذکر مصائب اهلبیت عصمت(ع) خوب است از کتب مرحوم محدث قمی مثل منتهی الآمال و نفس المهموم که به فارسی هم ترجمه شده و مثل قمقام ذخّار و ابصار العین که آنهم ترجمه شده، استفاده شود (آیتالله صافی گلپایگانی ).
توضیحات بیشتر »مقاتل معتبره اعم از فارسی و عربی کداماند؟
شرح وقایع کربلا در مقاتل معتبر مثل منتهی الآمال، تألیف مرحوم حاجشیخعباس قمی(رضواناللهعلیه) و نفس المهموم تألیف مرحوم حاجشیخعباس قمی، ترجمۀ مرحوم شعرانی(رضواناللهعلیهما) و غیر آن آمده. به آن کتابها مراجعه شود (آیتالله تبریزی ). کتاب لهوف و نفس المهموم و ترجمۀ آن، از کتابهای معتبرۀ مقاتل میباشند (آیتالله فاضل لنکرانی ) .
توضیحات بیشتر »برخی مداحان گاهی در مقام خضوع و خشوع، خود را تشبیه به حیوانات مانند سگ میکنند، یا حتی گاهی صدای آنها را در میآورند. این کارها ازلحاظ شرع چه حکمی دارد؟
این کارها خلاف احتیاط است؛ بلکه اگر بهطوری باشد که اهانت به آن ذوات مقدسه(ع) باشد، به عنوان ثانوی، حرام قطعی است (آیتالله بهجت ).
توضیحات بیشتر »سرودن و خواندن شعرهایی که در آن از الفاظی نامناسب استفاده شده و الفاظ مذکور را به ساحت مقدس ائمۀ اطهار(ع) و خودشان نسبت میدهند، چه حکمی دارد؟
عزاداری ائمۀ اطهار(ع)، مخصوصاً خامس آلعبا(ع)، از افضل قُرُبات است و سرودن و خواندن اشعاری که حکایت از مظلومیت و زحمات و فداکاری آن حضرات نماید، کار بسیار خوبی است؛ ولی باید از هر کاری که باعث هتک حرمت آن بزرگواران میشود و موجب وهن مذهب در نظر دیگران میشود، پرهیز گردد (آیتالله مکارم شیرازی ).
توضیحات بیشتر »نظر جنابعالی دربارۀ غلو و رعایتنکردن شأن اهلبیت(ع) چیست؟
باید از بهترین مدایح که مشتمل بر مضامین صحیح و اقتباس از آیات و احادیث و نکات شعری ادیبانه و دور از غلو است، استفاده شود (آیتالله صافی گلپایگانی ). این کارها خلاف احتیاط است؛ بلکه اگر بهطوری باشد که اهانت به آن ذوات مقدسه(ع) باشد، به عنوان ثانوی، حرام قطعی است (آیتالله بهجت ).
توضیحات بیشتر »در مجالس زنانۀ عزاداری، زنان مداحی و سخنرانی میکنند و صدای آنها با بلندگو به گوش مردان رهگذر میرسد. آیا این عمل جایز است؟
اگر ترس مفسده باشد، باید از آن اجتناب شود (آیتالله خامنهای ). اگر شنیدن صدای ایشان شنونده را در معرض ریبه و التذاذ (گناه) قرار ندهد، حرام نیست (آیتالله فاضل لنکرانی ). درصورتیکه نامحرم صدای آنها را نشنود، مانعی ندارد (آیتالله صافی گلپایگانی ).
توضیحات بیشتر »در مجالس زنانۀ عزاداری، زنان مداحی و سخنرانی میکنند و صدای آنها با بلندگو به گوش مردان رهگذر میرسد. آیا این عمل جایز است؟
اگر ترس مفسده باشد، باید از آن اجتناب شود (آیتالله خامنهای ). اگر شنیدن صدای ایشان شنونده را در معرض ریبه و التذاذ (گناه) قرار ندهد، حرام نیست (آیتالله فاضل لنکرانی ). درصورتیکه نامحرم صدای آنها را نشنود، مانعی ندارد (آیتالله صافی گلپایگانی ).
توضیحات بیشتر »در ایام عاشورا زنان به دنبال هیأتهای عزاداری به راه میافتند و بعضاً با حجاب نامناسب و وضع زننده موجب جلب توجّه نامحرمان میشوند ، لذا برخی خواهران در این ایّام یا مناسبتهای دیگر دست به تشکیل جلسات مخصوص خواهران در تکایا و حسینیهها زدند تا خواهران مستقلاً به روضهخوانی و عزاداری بپردازند و از عوارض منفی حضور آنــان در منظر نامحرمان بکاهند ، آیا حضـرتعالـی این روش را تأیید میفرمایید؟
مانعی ندارد بلکه مطلوب است(آیتالله بهجت). فی الجمله خوب است و باید جلسات خواهران طوری باشد که مشتمل بر جلسات احکام و وعظ و ارشاد و مناقب و فضایل اهلبیت علیهم السلام باشد(آیت الله فاضل لنکرانی). روش مذکور فی حدّ نفسه اشکال ندارد مگر اینکه تبعات سوئی داشته باشد و راه افتادن زنها با عدم رعایت حجاب لازم و پوشش کامل و شعار دادن آنها همه محلّ اشکال است(آیتالله صافی گلپایگانی). اشکالی ندارد بلکه از جهاتی امتیاز دارد (آیت الله مکارم شیرازی). بدون شک بهتر همین است که در منظر نامحرمان قرار نگیرند ، البته اگر حاضر شوند واجب است …
توضیحات بیشتر »