سرپرست دبیری میز کار تخصصی توانمندسازی و توسعه علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از طراحی الگوی بومی پایش علم فقه در قطبهای فکری و فرهنگی این دفتر خبر داد.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدرضی آصف آگاه (اشکوری) در گفتوگویی اظهار داشت: یکی از کارهای مهمی که میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی انجام داده، پروژه پایش است که ذیل آن، سه قرارداد مهم با عنوانهای «ظرفیت شناسی مراکز فقهی مهم»، «طراحی چارچوب مفهومی و مدل اجرایی پایش علوم اسلامی» و «لیست مراکز فقهی مهم ایران و جهان» است.
وی گفت: ناظر این پروژه، حجتالاسلام والمسلمین سید علی عماد، عضو شورای میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی قطبهای فکری و فرهنگی میباشد که ابتدائاً پایش تعریف میشود و پیشینه و ادبیات آن مورد بحث قرار میگیرد.
سرپرست دبیری میز کار تخصصی توانمندسازی و توسعه علوم اسلامی، سطوح پایش و مراحل اصلی آن را شامل درون داد، فرایند، برون داد یا پیامد و کاربست آن برشمرد و تصریح کرد: مجری طرح بعد از ارائه بحثهای مقدماتی، وارد طراحی الگوی بومی پایش علم فقه میشود.
وی با بیان اینکه پس از طراحی الگوی بومی پایش علم فقه، زیر ساختهای پایش که همان اسناد بالادستی، شاخصها و تعیین محیط پایش است، باید مشخص شود، افزود: بعد از آن، تعیین مدلهای پایش است که در این تحقیق از مدلهای متعدد خارجی، مانند توسعه و همکاریهای اقتصادی، مدل یونسکو، ظرفیت نوآوری کره جنوبی، شاخص نوآوری جهانی و شاخص نوآوری کمیته اروپا و برخی از مدلهای دیگر خارجی استفاده شده است.
اشکوری با ذکر مدلهای داخلی پروژه پایش اظهار داشت: در نمونههای داخلی از مدلهای آئین نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم فناوری و نوآوری، نظام پایش شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، نظام پایش سلامت فرهنگستان علوم پزشکی و برخی از مدلهای دیگر معرفی شده و بعد از آن قسمت اصلی تحقیق است که یک مدل بومی را مشخص کرده که در علوم فقهی از چه مدل بومی میتوانیم استفاده کنیم و در ادامه، گامهای پایش علمی علم فقه، بیان شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این پروژه، مدل پلکانی مراحل پایش علم فقه بیان شده که تعیین کنندهها که همان الزامات حکومتی، نیازها و هنجارها است، درون دادها که همان منابع مالی، انسانی و تجهیزاتی هستند، برنامهها و اقدامات که همان تدریس و پژوهش و سخنرانی میباشند و برون دادها که همان دانش آموختگان و کتب و کاربست است و در نهایت اینکه به چه فقهی منتهی خواهند شد و نتایج و پیامد آنها مشخص میشوند.
سرپرست دبیری میز کار تخصصی توانمندسازی و توسعه علوم اسلامی، با بیان اینکه پس از اجرای مدل پلکانی لیست مختلفی از مراکز مهم فقهی ایران و جهان را در اختیار داریم، خاطرنشان کرد: این مدل را با لیست موجود مورد بررسی قرار میدهیم و مراکز فقهی ظرفیت شناسی میشوند و بررسی خواهد شد که کدام یک از مراکز فقهی میتوانند بر اساس ظرفیتهایی که دارند، فقه را پیش ببرند و کدام از یک آنها دارای ظرفیتهای اساسی هستند.
بنابر گزارش تبلیغ نیوز، مجری این پروژه دکتر ابراهیم معظمی گودرزی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی میباشد که تحقیقات انجام شده و این پروژه در انتظار تأیید ناظر است.