محمود ریاضت گفت: عقل نفعگرا هرگز نمیتواند مسئله اربعین امام حسین(ع) را درک و تجزیه و تحلیل کند. غربیها نمیتوانند اربعین را تحلیل کنند چراکه آن را با نفس خود مشاهده میکنند.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجتالاسلام محمود ریاضت، معاون فرهنگی موسسه علمی فرهنگی علی بن موسی الرضا(ع) در آستانه اربعین حسینی به تفسیر سخن مقام معظم رهبری درباره اربعین شروع جاذبه مغناطیسی حسینی پرداخت. او در گفتگو با مهر، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اربعین به عنوان شروع جاذبه مغناطیسی حسینی گفت: روایاتی موجود است از جمله اینکه برای شهادت امام حسین (ع) در قلب هر مومنی حرارتی وجود دارد که این حرارت هیچگاه فرو کش نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه این حرارت در هر زمان و مکان بیشتر میشود ادامه داد: این حرارت تا پایان چله حسینی بروز و ظهور بیشتری پیدا میکند. بنا به سخنان بزرگان پایان هر چله نشینی باید یک اتفاق رخ دهد، در صورتی که این چله نشینی درست صورت گرفته باشد.
ریاضت، پایان چله حسینی را مجذوب حضرت اباعبدالله (ع) شدن دانست و بیان کرد: هر چه ما به اربعین نزدیک میشویم عدهای از مومنان آتش وجودشان شعله ور تر میشود و اگر حقیقت محرم و عاشورا را به درستی درک کرده باشند، به آن معنویتی که در پایان زیارت اربعین میباشد میرسند. به تعبیر مقام معظم رهبری این همان جاذبه مغناطیس حسینی است.
تجزیه و تحلیل شعائر حسینی با عقل حقگرا قابل درک است
حجتالاسلام ریاضت، با تقسیم بندی عقل انسان به دو نوع مصطلح و محض گفت: عقل مصطلح نفع گرا و عقل محض حقگرا میباشد. مبانی عقلی غرب جز عقل مصطلح حساب میشوند. این چنین عقلی هرگز نمیتواند مسئله اربعین و به طور کلی امام حسین(ع) را درک و تجزیه و تحلیل کند. در مقابل، عقل محض با توجه به حقگرایی میتواند این مسئله را به راحتی درک و تجزیه و تحلیل کند.
وی با مقایسه عقل مصطلح و محض ادامه داد: عقل مصطلح ظلم را در مواردی توجیه میکند در صورتی که عقل محض با مشاهده ظلم مقابل آن ایستادگی میکند. پس در نتیجه، عقلای غربی هرگز نمیتوانند با عقل مصطلح به تجزیه و تحلیل ظلم انجام گرفته به امام حسین (ع) بپردازند.
ریاضت با اشاره به سخن امام حسین (ع) که عقل کامل نخواهد شد مگر به تبعیت از حق گفت: حرکت امام حسین نیز تبعیت از حق بود. پس خروجی این حرکت تکمیل عقل است. در زیارت اربعین نیز میخوانیم که هدف امام حسین (ع) نجات انسانها از جهل و نادانی است.
وی گفت: عدهای میگویند این حرکت غیر عقلانی میباشد، باید به آنان گفت که هنوز عقل را نشناخته اند و در تعریف عقل دچار مشکل هستند. میتوان به اشعاری که از گذشته، بزرگان در مراسمات عزای امام حسین زمزمه میکردند اشاره کرد. مانند اینکه هر که از عشق تو دیوانه نشد آدم نیست، عاقل آن است که از عشق تو دیوانه شود.
معاون فرهنگی موسسه علمی فرهنگی علی بن موسی الرضا(ع) در ادامه گفت: این جنون نسبت به امام حسین (ع) مبنای عقلی دارد. در کشور عراق قبیلهای به نام بنی اسد وجود دارد که در شب سیزدهم محرم کفن پوش به حرم حضرت اباعبدالله(ع) با بیل و کلنگ میروند. این قبیله در زمان دفن پیکر شهدای کربلا نقش داشته اند و به صورت نمادین این کار را انجام میدهند. این قبیله روی کفنهای خود این جمله را به زبان عربی نوشته اند که جنون برای امام حسین (ع) دلیل و توجیه عقلی ندارد.
محمود ریاضت با بیان اینکه در مواقعی نفس جای عقل را میگیرد گفت: در صورت رخ دادن این موضوع میگویند که این غیر عقلی است، چون نفس نمیتواند تحلیل کند. غربیها نیز نمیتوانند تحلیل کنند به این دلیل که با نفس خود مشاهده میکنند.
پیاده روی اربعین همانند سازی تحمل مشکلات اسرای کربلاست
حجتالاسلام ریاضت علت تاکید بر «پیاده روی» در زیارت اربعین را همانند سازی و شبیه سازی دانست و گفت: در حال حاضر ما مشاهده میکنم که دنیا هم در صدد ارائه الگو میباشد. به طور مثال عدهای از جوانان خود را همانند یک بازیگر سینما میکنند و با این همانند سازی میخواهند خود را به آن سعادت و خوشبختی برسانند.
وی با اشاره به اینکه همانند سازی مبنای روایی دارد ادامه داد: شبیه سازی در ذات هر انسانی وجود دارد و قرآن نیز از این اصل استفاده میکند و میفرماید: شما الگویی دارید به نام پیامبر(ص) و اهل بیت (ع)، سعی کنید با آنان همانند سازی کنید.
محمود ریاضت یکی از موارد ایجاد پیاده روی اربعین را ایجاد همانند سازی میان زائر و اسرای کربلا دانست و گفت: اسرای کربلا سختیها و مشکلاتی را در این راه تحمل کرده اند که زائر نیز برای همانند سازی این موارد را تحمل میکند. پیامبر اکرم(ص) نیز درباره همانند سازی میفرمایند که اگر کسی خود را با قومی همانند ساخت، مانند و داخل درآن است.
زیارت اربعین کلاس تربیتی و معرفتی زائر
ریاضت بیان کرد: هر موضوعی در هر ابعادی که مربوط به امام حسین(ع) شود، یک کلاس تربیتی و معرفتی است. زیارت اربعین نیز یک کلاس تربیتی میباشد، به این دلیل که میان زائر و امام حسین (ع) ایجاد یک سنخیت میشود و این خود رشد تربیتی، فکری، معرفتی و عملی را در پی دارد.
وی با اشاره به ایجاد سنخیت میان فرد و امام حسین(ع) گفت: فرد در مرحله بعد روی خانواده و پس از آن روی جامعه اثر میگذارد. به همین گونه میتواند در عرصه کلان و بین الملل این اثر را داشته باشد. شما مشاهده میکنید که امروز بزرگان و علمای دیگر مکاتب در مورد امام حسین(ع) حرف دارند؛ و الگوی خودشان را امام حسین میدانند. در حال حاضر امام حسین(ع) در این عصر، بین المللی است.
اربعین رسانهای برای انتقال شعائر حسینی
محمود ریاضت با بیان اینکه اربعین خود یک رسانه برای انتقال پیام امام حسین(ع) است، گفت: رسانه ابزاری برای انتقال پیام است و وسیلهای دو طرفه میباشد. به گونهای که پیامهای درست و در مواردی نادرست را انتقال میدهد.
معاون فرهنگی موسسه علمی فرهنگی علی بن موسی الرضا(ع) در ادامه گفت: عدهای از رسانه بودن امام حسین(ع) و اربعین برای انتقال صحیح پیام استفاده میکنند و در مقابل نیز کسانی مانند بنی عباس و رضا شاه پهلوی از این موضوع به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود بهره میبرند. پس میتوان گفت که این رسانه نباید به دست نااهل افتاده و از این آرمان استفاده ابزاری بر خلاف جهت امام حسین (ع) شود.