این مقاله نشانه یک نوع روشنفکرى بیمار است که نتیجه دنباله روى از غرب است. دیروز پاى زنان به ورزشگاهها کشیده شد تا از تماشاى بدنهاى نیمه لخت محروم نمانند! امروز هم مسأله تعدد زوجات با تعدد شوهر یکى معرفى میشود، فردا هم عقد موقت با این توجیه که زن کالاى تجارى نیست به چالش کشیده میشود، پس از آن هم عفاف و حجاب به عنوان این که زنان پاکدامن در حفظ عفت خود خودکفا بوده و نیازى به حجاب ندارد مورد هجوم واقع میشود.
به گزارش شبکه اجتهاد، دفتر آیتالله شیخ جعفر سبحانی به مقاله ۱۸ آبان سردبیر روزنامه اطلاعات درباره چند همسری پاسخ داد. متن اطلاعیه دفتر معظمله به شرح زیر است:
در روزنامه اطلاعات مورّخ شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸، مقالهای به قلم سردبیر تحت عنوان «چند همسرى» چاپ شده است، وى ادعا کرده که: چند همسرى از بقایاى سنتهاى بدوى و در حال انقراض است. آنگاه میافزاید: همانطورى که چند شوهرى امروز در حال منسوخ شدن است چند زنى نیز به تاریخ در حال منسوخ شدن است.
در این مورد نظر نویسنده را به چند نکته معطوف میداریم:
۱- عطف چند همسرى به چند شوهرى بسیار عطف نابخشودنى است؛ چند شوهرى از مقوله فحشا است، که در میان تمام ملل محکوم است و پیامدهاى جسمى و روانى بدى دارد. در حالى که مسأله تعدد همسر از این مقوله پیراسته است و در آیین مقدس اسلام به عنوان دوا ـ نه غذا ـ تشریع شده است.
۲- جاى گفتگو نیست که باید در هر مسألهای افراد متخصص نظر دهند؛ مسأله چند همسرى یک مسأله فقهى است در این مورد باید به قرآن مجید و سخنان معصومان(علیهم السلام) مراجعه نمود و راه نزدیکتر، فتاواى مراجع عظام است که بازگو کننده مضامین قرآن و سنت هستند. قرآن در این مورد میفرماید:(وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتَامَى فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنی وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَوَاحِدَهً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ذَلِکَ أَدْنی أَلاَّ تَعُولُوا)(سوره نساء:۳)
«و اگر میترسید که (به هنگام ازدواج با دختران یتیم)، عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان، چشم پوشى کنید و) با زنان پاک(دیگر) ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر میترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید».
با وجود این که آیه با صراحت تعدد زوجات را تحت شرایطى قانونى میداند در این مورد چگونه نویسنده میگوید چند همسرى مانند چند شوهرى است؟
۳- اگر اسلام تعدد زوجات را به عنوان دارو تجویز نموده است نه به عنوان لذت گرایى، نکته آن روشن است؛ صنف مرد پیوسته در جنگها، در مسافرتها و در کارخانهها آسیب پذیرند و پیوسته کشته میشوند در حالى که زنان از این آسیبها کمتر میبینند. در دفاع مقدس که دفاع از شرف و کشور و آیین بود صد هزار مرد به شهادت رسیدند و همسران آنها بیوه شدند، تکلیف این زنان چیست؟ سرشمارىها ثابت میکند که آمار زنان آماده ازدواج بیش از مردان است اگر موضوع تعدّد زوجات را تجویز نکنیم سرنوشت این زنان چه میشود؟ چه سرنوشتى در انتظار آنان است؟
۴- گاهى از اوقات همسر انسان نازا و یا بیمار است و یا حاملگى براى او خطرناک است، در این شرایط تکلیف شوهر چیست؟ گاهى شوهران به خاطر شغل خاصى که دارند نیمى از سال را در دو نقطه دور از هم زندگى میکنند درباره این عدّه چگونه میاندیشید؟
۵- نویسنده در این مقاله با گفتار محمدرضا در کتاب «مأموریت براى وطنم» هماهنگ شده است، حتى او هم اجتهاد کرده و بر حرمت چند همسرى از آیه قرآن استدلال کرده بود.
۶- متأسفانه افراد، غالباً در این مسائل فقهى دنبال رو غربیان هستند و گمان میکنند که چون در غرب چند همسرى به عنوان یک آسیب اجتماعى عنوان شده، طبعاً این کار باید انجام نگیرد ولى تک همسرى آنان به صورت ظاهر تک همسرى است اما گروهى از آنان ـ نه همه ـ به صورتهاى دیگر غریزه جنسى را پاسخ میگویند.
این مقاله نشانه یک نوع روشنفکرى بیمار است که نتیجه دنباله روى از غرب است. دیروز پاى زنان به ورزشگاهها کشیده شد تا از تماشاى بدنهاى نیمه لخت محروم نمانند! و آیه (وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ)، «و به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را فرو گیرند» نادیده گرفته شد؛ امروز هم مسأله تعدد زوجات با تعدد شوهر یکى معرفى میشود، فردا هم عقد موقت با این توجیه که زن کالاى تجارى نیست به چالش کشیده میشود، پس از آن هم عفاف و حجاب به عنوان این که زنان پاکدامن در حفظ عفت خود خودکفا بوده و نیازى به حجاب ندارد مورد هجوم واقع میشود و…
باش که تا صبح دولتش بدمد * کاین هنوز از نتایج سحر است
قم ـ دفتر حضرت آیه الله سبحانى
۱۸ آبان ۱۳۹۸