قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیت‌الله صافی گلپایگانی در نگاه مراجع، فقها و اساتید
آیت‌الله صافی گلپایگانی در نگاه مراجع، فقها و اساتید

در سوگ شیخ الفقهاء؛

آیت‌الله صافی گلپایگانی در نگاه مراجع، فقها و اساتید

حضرات آیات خامنه‌ای، سیستانی، نوری همدانی، علوی گرگانی، جوادی آملی، سبحانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، فیاض، مدرسی و جمعی از فقها و علما در پیام‌های جداگانه‌ای ارتحال شیخ الفقهاء و استوانه حوزه علمیه قم آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، قلب تپنده مرجعی بیدار و مدافع غیور حریم اهل‌بیت عصمت و طهارت، علیهم‌السلام و زبان گویای دفاع از حق و احکام الهی و خادم دلباخته آستان ملائک پاسبان حضرت ولی‌الله الاعظم، ارواح العالمین له الفداء، زعیم حوزه‌های علمیه، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، از حرکت باز ایستاد و روح بلند و بی‌قرارش که مشتاق لقای پروردگار بود، کالبد تن را شکست و در سن ۱۰۳ سالگی به ملکوت اعلی پیوست.

این فقیه اهل‌بیت (ع)، از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی نیز در نجف اشرف از آیات محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برده بود و سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخت.

کارنامه پرافتخار این مرجع عالیقدر علاوه تربیت صدها محقق و تألیف ده‌ها اثر فاخر علمی، مشحون از نُصح و خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیّع و دلسوزی برای همه بندگان خدا بود.

امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی (ره) با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در سال ۱۳۵۸هجری شمسی، به‌عنوان عضو مجلس خبرگان اوّل، انتخاب و در سال ۱۳۵۹ هجری شمسی، از سوی حضرت امام ‌خمینی به عضویت شورای نگهبان منصوب شد و هشت سال به‌عنوان دبیر شورای نگهبان، منشأ خدمات ارزنده‎ای به نظام مقدس و مردم عزیز گشت و در پاسداری از حریم اسلام و قرآن، لحظه‎ای تردید به خود راه نداد.

آیت‌الله صافی، پس از درگذشت آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی در آذرماه ۱۳۷۲ شمسی، به‌عنوان مرجع تقلید شناخته شد. آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی در وصیت‌نامه خود، ایشان را مجتهد مسلم و عادل خوانده بود. زهد، تقوی، اخلاص، قناعت، توکل، سعه‌صدر، صراحت لهجه و امربه‌معروف و نهی از منکر، از ویژگی‌های مهم روحی- اخلاقی این فقیه بزرگوار بود.

به‌مناسبت ارتحال این «مرجع بصیر» و «استوانه‌ی حوزه علمیه قم» رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و جمعی از مراجع معظم تقلید و اساتید برجسته حوزه علمیه قم در پیام‌هایی جداگانه فقدان این مرجع عظیم‌الشان شیعه را تسلیت گفتند. متن پیام‌ها به این شرح است:

مرجع بصیر، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی

رهبر مظعم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: بسم الله الرحمن الرحیم. با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیه‌الله آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند.

در دوران مرحوم آیه‌الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیه‌الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمه الله علیهم به شمار می‌رفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود می‌کردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورت‌های خود مطلع و بهره‌مند می‌ساختند.

قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود.

رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.

فقدان آیت‌الله صافی گلپایگانی خسارتی عظیم است

آیت‌الله سیدعلی سیستانی: خبر ارتحال عالم ربانی مرجع عالیقدر جناب آیت‌الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (رضوان الله علیه) موجب تالم و تاسف فراوان گردید.

فقدان آن بزرگوار که از اساطین حوزه علمیه مقدسه قم و حسنات این دوران و خدمت گزاران نمونه دین و مذهب بودند خسارتی عظیم است.

اینجانب این مصیبت دردناک را به آستان مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و به آقایان علمای اعلام و به بستگان گرامی و دیگر علاقمندان محترم ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.

آیت‌الله صافی گلپایگانی از برترین فقهای عصر ما بود

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: خبر بسیار تأسف‌بار رحلت عالم ربانی، شیخ الفقهاء آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی قدّس سرّه موجب نهایت تأسف و تأثر گردید.

آن مرد بزرگ که از برجسته ترین شاگردان آیت‌الله العظمی بروجردی قدّس سرّه و یکی از برترین فقهای عصر ما بود آثار فراوانی در عرصه‌های مختلف از جمله کتب فقهی و کلامی و مبارزه با فرقه‌های منحرف و احداث و تجدید بناهای مذهبی همچون مسجد عظیم امام حسن عسکری ‌علیه‌السلام را از خود به یادگار گذاشت.

حضور مؤثر وی در عرصه‌های مختلف اجتماعی همچون مبارزات با رژیم سابق و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان منشأ برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بود.

ضایعه رحلت این فقیه دلسوخته‌ی حضرت ولی عصر ارواحناه فداه را به محضر مقدس آن حضرت تسلیت عرض نموده و همچنین به حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید، عموم شیعیان و مقلدان و علاقمندان و خصوصاً بیت معظم و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال حشر او را با اولیاء مقربینش خواستارم و از درگاهش برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل طلب می‌نمایم.

مبارزه با فرقه‌های منحرف و حضور مؤثر اجتماعی و سیاسی از ویژگی‌های آیت‌الله صافی گلپایگانی

آیت‌الله حسین نوری همدانی: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ؛ عَنْ عَلِی بْنِ أَبِی حَمْزَهَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ علیهما السلام یقُولُ‏ إِذَا مَاتَ‏ الْمُؤْمِنُ‏ بَکَتْ‏ عَلَیهِ الْمَلَائِکَهُ وَ بِقَاعُ الْأَرْضِ‏ الَّتِی کَانَ یعْبُدُ اللَّهَ عَلَیهَا وَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ الَّتِی کَانَ یصْعَدُ فِیهَا بِأَعْمَالِهِ وَ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یسُدُّهَا شَی‏ءٌ لِأَنَّ الْمُؤْمِنِینَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الْإِسْلَامِ کَحِصْنِ سُورِ الْمَدِینَهِ لَهَا.

ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی شیخ الفقهاء آقای صافی گلپایگانی «اعلی الله مقامه» موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب گردید.

آن فقیه بزرگوار یکی از ارکان اسلام و حوزه‌های علمیه و از برجستگان شاگردان آیت‌الله العظمی بروجردی و مورد عنایت و اعتماد خاص امام «رحمه الله علیهما» بودند و ارادت خاص ایشان به حضرات معصومین «علیهم‌السلام» و مبارزه با فرقه‌های منحرف و تألیف کتب فقهی و کلامی و حضور مؤثر اجتماعی و سیاسی از ویژگی‌های آن مرحوم بود.

اینجانب ضایعه رحلت این فقیه عالیقدر را به محضر مقدس امام عصر «علیه‌السلام» و حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید و عموم شیعیان و ارادتمندان و اهل بیت معظمشان تسلیت عرض نموده و علو مقام آن فقید سعید معروض می‌دارم.

ارتحال آیت‌الله صافی تاسف بار است

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی: ارتحال اسف بار شیخ الفقهاء و المراجع حضرت آیه‌الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس الله نفسه الزکیه) را به محضر مبارک حضرت ختمی امامت ولی عصر (أرواحنا فداه)، مراجع بزرگوار تقلید، حوزه‌های علمیّه جهان اسلام، اساتید معظم و بیت مکرم آن مرجع عظیم الشأن تسلیت عرض نموده و علوّ مرتبت آن فقیه راحل و صبر جمیل همگان از ذات اقدس ربوبی مسئلت می‌شود.

از ولایت و مهدویت و اجتهاد فقهی تا نصایح دلسوزانه و هدایت مسلمین

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی: ارتحال عالم پارسا، شیخ الفقهاء و المجتهدین، مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی که عمر شریف خود را در راه ترویج معارف دینی و حمایت از مبانی دین مبین اسلام و تبیین احکام شرعی و نصیحت و دلسوزی نسبت به مسئولین نظام سپری نمودند موجب تأثر گردید.

تربیت شاگردان فاضل و تألیف کتب مفید در حمایت از ولایت و مهدویت و اجتهاد فقهی و نصایح دلسوزانه و هدایت مسلمین و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری ذخیره‌ای برای ایشان در روز قیامت خواهد بود.

اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به ساحت مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنین مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه مخصوصا حوزه علمیه قم و تمام شیعیان ومقلدین و ارادتمندان ایشان بالاخص بیت برجسته مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی و آقازاده ایشان حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی گلپایگانی تسلیت گفته، علو درجات را برای ایشان و اجر وافر برای بازماندگان خواستارم.

درگذشت آیت‌الله صافی مصداق روشن «ثلمه فی الاسلام» است

آیت‌الله جعفر سبحانی: درگذشت عالم ربانی، محقق عالیقدر، فقیه نامدار، مدافع از حریم اسلام و اهل البیت، علیهم السلام مرحوم آیت‌الله العظمی صافی را با کمال تاسف و تاثر و قلب حزین دریافت نمودم.

درگذشت عالمی که متجاوز از ۷۰ سال با بیان و قلم مشغول تدریس و تالیف بود و آثار ماندگار و ارزشمند به یادگار گذاشته، مصداق روشن «ثلمه فی الاسلام» است.

او در عین اشتغال به فقاهت و استنباط احکام، پیوسته مراقب اعتراض دشمنان بود و با قلم روان به روشنگری می‌پرداخت.

او پاسی از عمر خود را در نجف اشرف گذرانده و میوه‌های شیرین فقه را همراه داشته و سپس در قم از آیات عظام بهره مند شد و یکی از محورهای هیات استفتاء آیت‌الله العظمی بروجردی بود. استاد اخیر ایشان را مکلف کرد که کتابی درباره حضرت ولی عصر (عج) تالیف کند و شیوه تالیف را برای ایشان بیان کرد. وی به انجام امر استاد پرداخته و اثر ارزشمندی که مرجع نویسندگان امروزی است، تالیف نمود و اخیراً در سه جلد به نام «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر» منتشر شده است که بسیار درخشان و پرفایده است.

اینجانب، خود را نسبت به این مصیبت دور نمی‌بینم و مع الوصف این ضایعه ناگوار را به جضرت بقیه الله الاعظم، مراجع عظام و علمای حوزه و ارادتمندان و علاقمندان ایشان بالاخص بیت رفیع آیت‌الله العظمی گلپایگانی و کلیه بازماندگان بالاخص به فرزند برومندش جناب آقای حاج شیخ حسن صافی تسلیت گفته و از خداوند متعال، علو درجات آن فقید سعید و صبر جمیل برای همه خواهانم.

آیت‌الله صافی گلپایگانی حسنات فراوان از خویش به یادگار گذاشت

دفتر آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی: رحلت تأسف‌بار فقیه اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام)، ‌آیت‌الله‌ العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی (رضوان‌الله‌علیه) را به محضر امام زمان حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (ارواحنا فداه)، حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان و خصوصا بیت معظم ایشان تسلیت عرض می‌کنیم.

آن فقیه معظم که ارادت خاص به ساحت حضرت ولی‌عصر (عجل‌الله فرجه‌الشریف) داشت، عمر با برکت خویش را در راستای ترویج تعالیم نورانی اسلام و آموز‌ه‌های مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و مبارزۀ با افکار و جریان‌های انحرافی گذراند و با تربیت فضلا و تألیفات ارزنده و خدمات اجتماعی، حسنات فراوان از خویش به یادگار گذاشت.

خدمات آن مرجع عالی‌قدر به حوزه‌های علمیه و محققان و مبلغان مذهب شیعه فراموش‌ناشدنی است. خداوند متعال روح آن فقیه پارسا را با انبیاء و اولیای الهی محشور گرداند.

فقدان آیت‌الله صافی خسارتی برای عموم شیعیان است

آیت‌الله محمد اسحاق فیاض: خبر ارتحال عالم جللی القدر حضرت آیت‌الله حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس سره) موجب تاثر و تالم گردید، فقدان آن عالم بزرگوار خسارتی برای حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان می‌باشد.

اینجانب فقدان بزرگوار را خدمت ولی الله الاعظم امام زمان (عج) مراجع عظام و حوزه‌های علمیه بالاخص حوزه علمیه مقدسه قم خانواده مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی بالاخص آقازاده مکرم ایشان حجت الاسلام شیخ حسن صافی و سایر بازماندگان و مومنین تسلیت عرض نموده و برای آن فقید علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.

آیت‌الله صافی همواره دغدغه حضور در عرصه دین و سیاست را داشت

آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی: با نهایت تأثر و تأسف خبر درگذشت عالم ربانی آیت‌الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی را دریافت کردیم. ایشان عمر با برکت خود را در راه خدا و برای ارتقای معارف دینی، تألیف کتب، تربیت شاگردان و پاکسازی حوزه‌های علمیه از فرهنگ‌های نادرست صرف کردند، همچنین که همواره دغدغه حضور در عرصه دین و سیاست را داشتند.

فقدان این عالم بزرگ را خدمت ولی الله الاعظم حضرت حجت بن الحسن علیه السلام و مراجع بزرگوار، حوزه‌های علمیه و مؤمنین در سراسر جهان تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند متعال برای آن فقیه گرانقدر علو درجات و همجواری با محمد و آل محمد و برای خانواده و دوستداران ایشان صبر و شکیبایی خواستاریم.

امید است که همگان توفیق نزدیکی به حوزه‌های علمیه و علما را داشته باشند و لا حول و لا قوه الا باللّه العلی العظیم.

تماس تلفنی آیت‌الله حسین وحید خراسانی

آیت‌الله حسین وحید خراسانی همچنین، در تماس تلفنی، ارتحال آیت‌الله صافی گلپایگانی را به خانواده‌ی معزز ایشان تسلیت گفته و علو درجات آن عالم جلیل القدر را از ایزد منان و همنشینی با حضرت سیدالشهداء (علیه‌السلام) را خواستار شد؛ و نیز فرزندان ایشان با حضور در بیت و دفتر آن مرجع فقید، اظهار تأثر و تألم معظم‌له را به خانواده‌ی محترمشان ابلاغ نمودند.

آیت‌الله صافی در قبال مسائل اجتماع، دلسوز حقیقی برای عموم مردم به شمار می‌آمد

آیت‌الله حسین مظاهری: ارتحال اسفناک فقیه پارسا و مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی«قدس‌سرّه‌الشریف»، مصیبتی بزرگ و سانحه‌ای سنگین برای عالم تشیّع و حوزه‌های علمیّه، خصوصاً حوزۀ علمیّۀ مقدسۀ قم است.

این فقیه جلیل‌القدر که از ارکان حوزۀ علمیّۀ قم و از افتخارات نهاد مرجعیّت تشیّع بودند، حقّاً تندیس اخلاص و اخلاق و ادب و مجسّمۀ تقوا و وارستگی و معنویّت بوده و علاوه بر مقامات برجستۀ علمی و عملی و جایگاه ممتاز در حوزه‌های علمیّه، همواره شخصیّتی خبیر و دارای نگاهی جامع و احساس مسئولیّت عالمانه در قبال مسائل اجتماع و دلسوز حقیقی برای عموم مردم به شمار می‌آمدند.

مراتب محبّت و مودّت والا و خالصانۀ ایشان به آستان حضرات اهل‌بیت عصمت و طهارت«علیهم‌السّلام» به ویژه حضرت بقیه‌الله‌الأعظم «ارواحناله‌الفداء» و تلاش‌ها و خدمات علمی شاخص و کم‌نظیر این عالم عظیم‌القدر در مسیر ترویج و تحکیم معارف تابناک آن اولیاء طاهرین«صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین» و دفاع مجاهدت‌آمیز از کیان تشیّع، از نقاط برجسته و روشن زندگی پربرکت این فقیه آگاه و بینا محسوب می‌گردد.

عمر شریف و حیات درخشان این فقیه وارسته، حقیقتاً سراسر خیر و برکت و علم و عمل و تقوا و معنویّت و تعلیم و تربیت بود و فقدان ایشان، امروز خسارتی عظیم و جبران‌ناپذیر است.

خداوند روح مطهر این فقیه بزرگوار را در اعلی‌علیّین و در جوار اولیاء معصومین«صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین»، متنعّم فرموده و رحمت واسعه و رضوان بی‌کران خود را بر این عبد صالح، نازل فرماید.

این مصیبت بزرگ را به محضر مبارک حضرت ولی‌الله الأعظم«عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف» و به حوزه‌های علمیّه به ویژه حوزه علمیّۀ قم که استوانه‌ای متین و استوار و مدافعی بصیر و روشن‌بین را از دست داده است و به همۀ خاندان مکرّم و فرزندان معزّز و بیت شریف ایشان و بیوت وابسته، خصوصاً بیت مرجع فقید جهان تشیّع حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج سید محمدرضا گلپایگانی«قدّس‌سرّه‌الشّریف» و نیز به عموم شاگردان و ارادتمندان و مقلّدان آن مرجع عالی‌مقام، صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند تعالی جبران این ضایعۀ بزرگ را مسألت می‌نمایم.

ارتحال آیت‌الله صافی ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای حوزه‌های علمیه است

آیت‌الله محمد ابراهیم جناتی: بسم الله الرحمن الرحیم. انا لله و انا الیه راجعون. ارتحال مرجع جلیل‌القدر حضرت آیهالله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه) باعث ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای حوزه‌های علمیه گردید و موجب تاثر و تالم شدید اینجانب شد. این مصیبت بزرگ را به خاندان جلیل‌القدر آن فقیه عالی‌مقام و اعضای محترم بیت شریف و سایر وابستگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و علو درجات آن فقیه فقید راحل را از خدای سبحان مسئلت دارم.

آیت‌الله صافی گلپایگانی مدافع حریم امامت و مهدویت بود

آیت‌الله دوزدوزانی: از شنیدن خبر ارتحال مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌اللّه العظمی صافی گلپایگانی قدس سره‌الشریف که یکی از ارکان حوزه علمیه قم و مدافع حریم امامت و مهدویت بودند بسیار متاثر گشتم.

این ضایعه جبران ناپذیر را محضر حضرت بقیه اللّه الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء، حوزه‌های علمیه، ارادتمندان و بیت معظم له تسلیت گفته و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.

بیانیه جامعه مدرسین و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در محکومیت اهانت به ساحت مرجعیت شیعه

 

نهال نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری کرد

استاد محمدصادق آملی لاریحانی: ارتحال فقیه مجاهد و مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه، موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید.

این فقیه، اسلام شناس و اندیشمند بزرگ معاصر در محضر عالمان برجسته‌ای همچون آیات عظام سید محمّدتقی خوانساری، سید محمد حجّت، سید صدر الدین صدر و سید محمد حسین بروجردی رحمت الله علیهم اجمعین کسب معارف کرد.

ایشان عمر با برکت خویش را در راه خدمت به اسلام و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و دفاع از مکتب سامی تشیع سپری نموده و آثاری سودمند در فقه و اصول و کلام و عقاید از خود بجای گذارد و بی گمان فقدان وی ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه‌های علمیه بشمار می‌رود.

معظم له از ابتدای تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی با حضور در ارکان تصمیم گیری و در همراهی با امام راحل قدس الله نفسه الزکیه، نهال نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری کرد.

اینجانب این ضایعه مولمه را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری مدظله العالی، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، ارادتمندان و شاگردان و خصوصاً بیت مکرم تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.

مجموعه‌ای از خرد و عقلانیت، متانت و تواضع، علم و تقوا، تدبیر و آینده‌نگری، دلسوزی و رأفت

استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: ارتحال مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (ره) همه ارادتمندان به مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و محبان و منتظران حضرت ولی عصر (عج) و حوزه‌های علمیه و شیعیان را داغدار نمود.

این شخصیت بزرگ مجموعه‌ای از خرد و عقلانیت، متانت و تواضع، علم و تقوا، تدبیر و آینده‌نگری، دلسوزی و رأفت بود.

در محضر او آنچه که بیش از همه و قبل از هر چیز بروز داشت، اخلاص و سرسپردگی به ولایت ائمه معصومین (علیهم السلام) خصوصاً امام زمان حجه بن الحسن العسکری (ارواحنا فداه) بود.

آن مرجع بزرگ و وارسته افتخار تألیفات گرانسنگ در فقه و اصول خصوصاً روایات منتخب مرتبط با حضرت بقیه الله الاعظم (عج) و تحلیل بسیار جامع و دقیق از حادثه کربلا را داشت.

حضور بسیار مؤثر و جدی ایشان در انقلاب و مجلس خبرگان قانون اساسی و نیز ریاست شورای محترم نگهبان حکایت از نگاه عمیق و اعتقاد راسخ به نقش دین در جامعه داشت.

این مصیبت بزرگ را به محضر مقدس امام عصر (ارواحنا فداه) و حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید، خصوصاً رهبری معظم انقلاب و بیت رفیع مرجع بزرگ شیعه حضرت آیت‌الله العظمی آقای گلپایگانی (قدس)) و آقازادگان و بیت مکرم ایشان خصوصاً حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد حسن صافی و نیز دامادهای محترم و بالاخص آیت‌الله آقای کریمی جهرمی و ارادتمندان و مقلدان ایشان تسلیت عرض می‌نمایم. حشره الله مع الانبیاء و الصالحین

صاحب فقهی منضبط در عین حال پاسخگو بود

استاد ابوالقاسم علیدوست: بسم الله الرحمن الرحیم «وَجَعَلْنَا بَینَهُمْ وَبَینَ الْقُرَى الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا قُرًى ظَاهِرَهً وَقَدَّرْنَا فِیهَا السَّیرَ سِیرُوا فِیهَا لَیالِی وَأَیامًا آمِنِینَ»

مطابق کریمه فوق و نص وارد در تفسیر آن، عالمان راستین دین، واسطه مردمان حق طلب با منابع فیض و معرفت (قرای مبارک) هستند. از سویی نگاه به قرآن، اهل بیت نبوت و کل معارف دین دارند و از سویی مردم را در کنار خود.

و مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از این عالمان بودند. ایشان صاحب فقهی منضبط و در عین حال پاسخگو و در مواضع صعوبت، کارا، برخوردار از نگاهی مُتعمّق به مسائل امامت و مهدویت کریم و صاحب اثر در این باره، مالک رفتاری حساب‌شده و معقول در ارتباط با سیاست، انقلاب اسلامی، نظام، حوزه و استقلال آن با حفظ ارتباط با بدنه حوزه‌های علمیه و مردم بودند.

غیرتی تحسین‌برانگیز در دفاع از حریم اهل بیت – علیهم السلام – داشتند و اگر نامبارک صدایی می‌شنیدند که به تشیع، حوزه‌های علمیه و ایران «اسمعی یا ایران» می‌گفت و در این باره کاغذ سیاه می‌کرد، ایشان هم هوشمندانه و خوش‌سلیقه کتاب می‌نوشتند و جواب می‌دادند که: «ایران تسمع و تجیب».

انصافا که خداوند بزرگ، چه سلیقه و چه توفیقاتی را به خاص بندگانش عنایت می‌فرماید. ایشان از این که بر دست یک طلبه سیاه‌پوست بوسه زند، ابا نداشتند؛ کاری که شاید در تاریخِ رهبرانِ مذهبی و غیر مذهبی – به جز آن چه از برخی ذوات مقدس نقل می‌کنند – نتوان برای آن نمونه‌ آورد.

به هر حال ایشان چون هر مسافر دیگری رفتند باید که از رفتارشان سخن گفت و الگو گرفت.

ارتحال با عزت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی – قدس سره – محضر مقدس بقیه الله الاعظم و حجت مطلق عصر حجه بن الحسن العسکری – علیهما السلام – تسلیت باد.

همچنین این ارتحال را به مراجع بزرگوار، بیت معظم ایشان و بیت آیت‌الله العظمی گلپایگانی – قدس سره – بستگان؛ مخصوصا استاد حوزه؛ جناب حجت الاسلام و المسلمین حسن آقا صافی گلپایگانی، دامادهای مکرم؛ به ویژه حضرت آیت‌الله کریمی جهرمی، مقلدان و عموم علاقه‌مندان به ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

پشتوانه‌ معنوی نظام جمهوری اسلامی و ناصح مشفق مسؤولان کشور

استاد علی‌اکبر رشاد: خبر ارتحال مرجع عالی‌شان شیعه، مدافع غیورحریم اهل بیت عصمت (س) و شیدای ساحت قدسی حضرت بقیت الله الاعظم (عج)، آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (طاب ثراه) مایه‌ی تالّم و تأسف عمیق گردید. این فقیه عظیم‌الشان تربیت یافته‌ی محضر اساطین فقه و معرفت عصر حاضر همچون آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله گلپایگانی، حضرت امام خمینی (قدس الله اسرارهم) بود و خود نیز شاگردان فاضل و برجسته‌ای را تربیت کرد.

سراسر عمر زاهدانه و پربرکت آن راحل رستگار، در خدمت به اسلام و ترویج تعالیم نورانی اهل بیت (س) و تسدید اساس حوزه‌های علمیه و غمخواری مسلمین و ملت بزرگ ایران اسلامی سپری شد.

آن عالم ربانی در تمام مراحل انقلاب اسلامی همراه نهضت امام خمینی بود و از پشتوانه‌های معنوی نظام جمهوری اسلامی و ناصح مشفق مسؤولان کشور بشمار می‌رفت.

اینجانب این ضایعه‌ی مولمه را، به محضر مبارک حضرت بقیّت الله (ارواحنا له الفداء)، رهبر فرهمند انقلاب اسلامی و سایر مراجع تقلید (ادام الله أظلالهم)، نیز حوزه‌های علمیه‌ی شیعه (صانها الله عن الحدثان) و بیت بزرگ گلپایگانی، بخصوص فرزند فاضلش صدیق قدیم آیت‌الله حاج حسن‌آقا صافی تسلیت عرض کرده، از بارگاه بلند باری برای آن فقیه فقید رفعت رتبت در جوار الهی و برای وابستگان و دلبستگانش، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم. تغمده الله بواسع رحمته و أسکنه فسیح جنانه و حشره مع اولیائه.

به احترام ارتحال این مرجع مکرم، کلیه دروس حوزه علمیه استان تهران تا آخر هفته تعطیل خواهدبود.

الگوی ماندگار برای عالمان دین و بالأخص زعمای مسلمین

استاد مهدی هادوی تهرانی: ارتحال شیخ الفقهاء و المجتهدین، استوانه تقوا و پارسایی، تندیس اخلاص و صفا، آموزگار بزرگ عشق به آل الله علیهم السلام، مرجع والامقام حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (رحمه الله علیه) را به حضور مقدس قطب عالم امکان ولی الله الأعظم امام زمان عجل الله فرجه الشریف و مراجع بزرگوار اسلام و مقام معظم رهبری دامت برکاتهم و تمام حوزه‌های علمیه و مردم مسلمان در سراسر جهان تسلیت عرض می‌کنم.

بی شک افول این ستاره درخشان فقاهت و تقوا از آسمان پر ستاره حوزه‌های علمیه، ثلمه‌ای است که چیزی آن را جبران نمی‌کند.

آن بزرگوار عمری را در دفاع از ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام و عشق به امام زمان عجل الله فرجه الشریف به ساده زیستی و پارسایی گذراند و الگوی ماندگار برای همگان به ویژه عالمان دین و بالأخص زعمای مسلمین بود.

عمر طولانی و پربرکت این سرباز بی بدیل امام زمان عجل الله فرجه الشریف سراسر تلاش برای اسلام و مسلمین بود. دلداده ی اهل بیت علیهم السلام و دلسوز شیعیانشان بود و تا آخرین نفس بر این صراط مستقیم مشی کرد.

این جانب ضمن تسلیت مجدد این ضایعه اسفناک به حضور مقدس امام زمان عجل الله فرجه الشریف و تمامی مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری (دامت برکاتهم) و علما و فضلا وطلاب حوزه‌های علمیه به ویژه خانواده آن مرجع عظیم الشأن و بالأخص فرزند برومند ایشان استاد بزرگوار، جناب مستطاب آقای حاج شیخ محمدحسن صافی (زید عزه) و داماد گرانقدرشان استاد معظم جناب آقای کریمی جهرمی دام ظله، برای آن فقیه پارسا و دانشمند بی نظیر هم نشینی با محمد و آل محمد (علیهم السلام) و برای تمام بازماندگان و علاقمندان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه ایزد بی بدیل خواستارم.

چهره‌های درخشان فقهای شیعه در عرصه‌ی فقاهت و کفالت ایتام آل‌محمد (ص)

استاد علی‌اکبر سیفی مازندرانی: ارتحال فقیه اهل بیت علیهم السلام آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رحمت الله علیه ضایعه‌ای برای جهان تشیع به ویژه حوزه‌های علمیه امامیه در بلاد اسلامی می‌باشد.

ایشان در عرصه‌ی فقاهت و کفالت ایتام آل‌محمد صلوات الله علیه و آله از چهره‌های درخشان فقهای شیعه بوده‌اند.

اینجانب چند مرتبه‌ای که در زمان حیات مرحوم آیت‌الله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی رحمه الله علیه و در بیت معظم له خدمت ایشان رسیدم، ایشان را برخوردار از نشاط و قوت در مباحث فقهی و آشنا با مذاق اهلبیت یافتم.

این فقیه بزرگوار دورانی از عمر شریف خود را در خدمت انقلاب و امام راحل بوده است. غفران و علوّ درجات ایشان را از درگاه ذات ربوبی مسئلت دارم. غفرالله له و بدّل الله سیئاته بالحسنات وحشره مع النبی و آله الاطهار.

گنجینه‌ای گرانبها از آثار علمی در رشته‌های گوناگون علوم اسلامی از خود به جای گذاشت

استاد محسن اراکی: ضایعه ارتحال فقیه مجاهد و متفکر عالی مقام و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی جهان تشیع و به ویژه حوزه‌های علمیه را داغدار ساخت.

این فقیه عارف و زاهد بیش از هشتاد سال از عمر شریفش را در راه خدمت به اسلام و مذهب اهل بیت و دفاع از مبانی اعتقادی اسلام و قرآن سپری نمود و گنجینه‌ای گرانبها از آثار علمی در رشته‌های گوناگون علوم اسلامی از خود به جای گذاشت و در جریان نهضت بزرگ انقلاب اسلامی یار امام خمینی (ره) و پس از ایشان در پشتیبانی از نظام اسلامی و مقام معظم رهبری تلاش و جدیت فراوان نمود.

این ضایعه بزرگ را به جهان اسلام و پیروان اهل بیت علیهم السلام به ویژه حوزه‌های علمیه و فرزندان و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از خدای متعال علو درجه این فقیه فقید جلیل‌القدر را مسئلت دارم.

فقیه دوراندیشی که همواره در پی عزت و عظمت مسلمین بود

استاد محمد عندلیب همدانی: رحلت زعیم‌ حوزه‌های علمیه، مرجع بزرگوار شیعه، فقیه وارسته، مدافع حریم اهل بیت (علیهم السلام)، عاشق و دلباختهٔ امام عصر (ارواحنا فداه) آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس الله سره) ضایعه‌ای بسیار بزرگ برای شیعیان و علاقمندان به مقام منیع مرجعیت و حوزه‌های علمیه است.

فقیه دوراندیشی که همواره در پی عزت و عظمت مسلمین، حفظ مبانی اصیل تشیع، استقلال حوزه و سربلندی و آسایش و آرامش ملت نجیب ایران بود.

حقیر این ضایعه مولمه را به محضر مقدس حضرت بقیه الله امام عصر (ارواحنا فداه) مراجع معظم تقلید، حوزه‌های علمیه، همهٔ علاقمندان و مقلدان بزرگوار آن عزیز و بیت شریف ایشان به ویژه آیت‌الله زادگان معزز و مکرم تسلیت عرض می‌کنم. یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُارْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی

«جهان اسلامی اندیشی» از ویژگی‌های بارز آیت‌الله صافی گلپایگانی

استاد احمد مبلغی: ارتحال حزن‌انگیز شیخ الفقهاء، فقیه مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) خسارتی جبران ناپذیر برای حوزه‌های علمیه و برای جامعه دینی و ایمانی است.

شخصیت ارجمند آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) ویژگی‌های مهمی داشت که به موجب آن، برای حوزه‌های علمیه به سرمایه‌ای بزرگ از حیث سلوکی و اجتماعی و فقاهتی بدل شده است.

سلوک و اندیشه این مرجع راحل از صفای روح و میل به نصح و عشق به مردم و توجه عمیق به انقلاب خبر می‌داد. فروتنی عالمانه از ژرفنای وجودش برمی خاست و شوق عمیق به تحقق ارزش‌ها و حل مشکلات در جامعه، سراسر وجود خیرخواه و نیک اندیشش را فراگرفته بود.

فصل مشبعی از زندگی پربارش به تشویق به خوبی‌ها و گسترش زیبایی‌های اسلام و پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) اختصاص داشت و وجهه همتش زمینه سازی برای فراهم آوردن بستر لازم برای ارتقا میل به خوبی و زیبایی در جامعه بر پایه رویکرد آگاهانه و عالمانه و مشفقانه به اسلام بود.

ذات خداجوی و مردم دار و خیرخواه این مرجع راحل عمیقاً تعلق خاطری مؤثر به جامعه داشت و رفتار و نگاهش همواره درون این چارچوب شکل می‌گرفت و پی جوی توجه به آن بود.

“جهان اسلامی اندیشی” از ویژگی‌های بارز ایشان بود. وی دو خط موازی را، همزمان، دنبال می‌کرد. از یک سوی عشقی فراوان و مثال زدنی به اهل بیت (علیهم السلام) داشت و این عشق بر سیره، سلوک، فکر، ذکر و اندیشه‌‌اش سایه‌ای بلند و عمیق افکنده بود و از سوی دیگر بر آن بود تا آنچه را از مکتب آیت‌الله بروجردی درباره وحدت آموخته است، به صورت جدی و به گونه‌ای علاقه مندانه تعقیب و پیگیری نماید.

از «فتوا به حرمت مطلق موسیقی» تا «برگزیده کتاب سال ایران»

من شخصاً تجاربی از این بخش از شخصیت ارزشمند ایشان در خاطر دارم که قابل توجه است. در برخی موارد، هنگام بازگشت از سفرهای مرتبط با وحدت اسلامی، به دعوت دفتر آن مرجع فقید برای ارائه گزارش به حضورشان می‌رسیدم، ایشان از شنیدن فعالیت‌های وحدت گرایانه و ارتباطات جهان اسلامی بسی شادو مسرور می‌شدند و از انجام این تلاش‌ها ابراز خرسندی فراوان می‌نمودند. بنده ایشان را به واقع و در معنای مؤثر کلمه، علاقه مند به ارتباطات اسلامی معطوف به ایجاد وحدت با جهان اهل سنت یافتم و وجوه مختلف چنین رویکردی را در نگاه، سخن و تعامل ایشان دریافتم.

برخی مواقع، طی این دیدارها، سخن به تبیین تجربیات ارزنده‌ای می‌گشودند که در گذشته‌های دور و طی مکاتباتی با علمای اهل سنت برایشان شکل گرفته بود. ایشان تشریح می‌کردند که چگونه از دیرباز نسبت به تحولات علمی و به ویژه مطالعات و تلاش‌های تفسیری در جهان اهل سنت، پیگیریی‌هایی داشته‌‌اند و حتی با برخی از مفسران تفسیر قرآن، همچون ابن عاشور در جهان اهل سنت، نامه نگاری کرده بودند.

شخصیت آیت‌الله صافی در تعبیه اخلاق به بدنه مسئولیت و تزریق مسئولیت به بدنه اخلاق الگوی بسیار زیبایی است. این فقیه فقید، همچنین در “مردم داری”، “مردم آشنایی” و “دلسوزی برای مردم” در چارچوب ظرفیت‌ها و اصالت‌های اجتهاد و انقلاب در صف مقدم حوزویان قرار داشتند و از این حیث نیز نقش الگو را ایفا می‌کردند.

حوزه علمیه در این ارتباط سرمایه زیادی را از دست داده است، اما در عین حال آنچه از ایشان در دسترس است خود سرمایه‌ای بزرگ است.

این مصیبت بزرگ را به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید، حوزه‌های علمیه و خانواده آن فقیه فقید به ویژه فرزندان او و بالاخص حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب حاج شیخ حسن صافی و نیز مقلدان و ارادتمندان این مرجع والا تسلیت عرض می‌نمایم.

دلسوزی سیاسی ایشان با محوریت عقلانیت اسلامی بود؛ نه در راستای جریان‌ها و باندهای سیاسی دنیا طلب

استاد عبدالحسین خسروپناه دزفولی: عروج ملکوتی فقیه متخلق عالم ربانی حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی، ثلمه جبران ناپذیری برای حوزه‌های علمیه بود.

جهاد علمی این فقیه مخلص در تحصیلش نزد بزرگانی همچون آیت‌الله العظمی بروجردی و تربیت شاگردان فرهیخته و تالیف آثار ارزشمند فقهی و کلامی و تاریخی و نشر اشعار درباره اهل بیت علیهم‌السلام به ویژه کتاب منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر و پاسخ به شبهات و پرسشهای جوانان، معظم له را شخصیت کم نظیری در دوران معاصر ساخت.

وی علاوه بر اینکه مرجع تقلید شیعیان بود؛ یاور حضرت امام خمینی در تدوین قانون اساسی و دبیری شورای نگهبان و همیشه همراه نظام و رهبری و دلسوز انقلاب اسلامی بود. دلسوزی سیاسی ایشان با محوریت عقلانیت اسلامی بود؛ نه در راستای جریان‌ها و باندهای سیاسی دنیا طلب.

اخلاص و تقوای شیخ المراجع در دوران ما کم نظیر بود و عروج او، جامعه اسلامی را عزادار کرد.

این ضایعه را به پیشگاه ولی عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء و مقام معظم رهبری و مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه و شاگردان و خانواده به ویژه آقازاده‌های این عالم ربانی تسلیت عرض می‌کنم. ضیافت علوی و حسینی نصیب این مرجع تقلید باد.

زندگی علمی و عملی او به یقین برای آیندگان اسوه حسنه خواهد بود

استاد سید مصطفی محقق داماد: فاجعه مولمه رحلت اسفناک بقیه السلف ماضین آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی طاب ثراه را به جهان اسلام به ویژه شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و بیت معظم له تسلیت عرض می‌کنم.

آن بزرگوار از مراجعی بودند که زندگی علمی و عملی او به یقین برای آیندگان اسوه حسنه خواهد بود. آگاهی او نسبت به شرایط زمان و مشکلات امت مسلمان و شجاعت تذکر صریح به مسولین امور و مطالبه حقوق ملت از خصایل ممتازه آن مرجع عالیقدر بود.

برای روح بلند ایشان تعالی درجات و برای بازماندگان شریف صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه خداوند خواهانم.

نشان داد که می‌توان در اوج و قله کمال، معرفت، اجتهاد، فقاهت و معنویت بود و در عین حال با تواضع و فروتنی مثال‌زدنی زیست نمود

استاد احمد عابدی: حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی قدس الله فسه الزکیه به ملأ اعلا پیوست.

او که به حق عالم ربانی و حبر امت، دریایی از علم و دانش و معرفت و ادب و اخلاق بود اکنون در زمره ملکوتیان قرار گرفت. وی نشان داد که می‌توان در اوج و قله کمال، معرفت، اجتهاد، فقاهت و معنویت بود و در عین حال با تواضع و فروتنی مثال‌زدنی زیست نمود.

به واقع گویم: قلم و بیان و کلمات و الفاظ از بیان عظمت علمی و اخلاقی آن بزرگمرد عاجز و ناتوان است.

این ضایعه تاسف بار را به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، حوزه‌های علمیه و مراجع معظم تقلید و بیت رفیع حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی رحمه الله علیه و به ویژه به آقازاده مکرم و معظم ایشان تعزیت و تسلیت گفته و با درود به روح بلند آن مرجع عظیم الشأن، علو درجات او را از خدای بزرگ مسئلت دارم. قطعاً برکات اجتماعی و خدمات عام المنفعه ایشان و به ویژه آثار و کتاب‌های قیّم و نورانی آن عالم دانشمند و فقیه بزرگ صدقات جاریه برای آن مرجع و چراغ راهی برای پیروان حضرتش خواهد بود.

الگوی زهد، مجاهدت، حسن معاشرت و اخلاق و تواضع، نُصح و دلسوزی و فضیلت بود

استاد احمد واعظی: ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه) را به محضر مبارک حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع بزرگوار تقلید، فرزندان مکرم، حوزه‌های علمیه و شاگردان و مقلدان آن مرحوم تسلیت عرض می‌نمایم.

فقیهی که قریب به یک قرن عمر با برکت خود را در خدمت به ترویج معارف الهی و اعتلای اسلام سپری کرد و الگوی زهد، مجاهدت، حسن معاشرت و اخلاق و تواضع، نُصح و دلسوزی و فضیلت بود.

حضور در مجلس خبرگان و شورای نگهبان قانون اساسی از خدمات جاوید آن فقید به نظام اسلامی در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و از آن پس همواره از حامیان و پشتیبانان نهضت ملّت شریف، امام راحل عظیم الشأن (قدس‌سره الشریف) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و نظام بودند.

امروز دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دیگر نهادهای مؤثر علمی و فرهنگی یکی از اصلی‌ترین‌هادیان و پشتوانه‌های معنوی خود را از دست دادند. این مرد الهی در طول عمر شریف خویش افزون بر تدریس، تحقیق و خیرخواهی نسبت به ملّت و مسلمانان و مظلومان جهان، پدری مهربان، مشفق و بصیر برای تمامی فعّالان عرصه اعتلای فرهنگ ایمانی، قرآنی و مهدوی و صیانت از مکتب نورانی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) بود.

برای روح بلند آن عالم ربانی علو درجات و برای فرزندان بزرگوار و بازماندگان و ارادتمندان آن فقید سعید صبر و اجر مسئلت دارم.

فقیهی محقق و مدقق، مرجعی راستین، عالمی مردم‌دار و مدافع ثابت‌قدم حریم ولایت و حوزه‌های علمیه

استاد محسن فقیهی: روح بلند بقیه‌السلف فقهای شیعه، بزرگ ‌پاسبان مذهب حقۀ جعفری، مرجع آزاده حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی (أعلی الله مقامه الشریف) به ملکوت اعلی پیوست. آن مرحوم، فقیهی محقق و مدقق، مرجعی راستین، عالمی مردم‌دار و مدافع ثابت‌قدم حریم ولایت و حوزه‌های علمیه بود که سراسر عمر بابرکت خود را صرف ترویج مذهب و تربیت شاگردان فراوان کرد.

اینجانب فقدان آن استوانۀ سترگ را به پیشگاه حضرت صاحب‌الأمر بقیه‌‌الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه)، مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، عموم شیعیان و ملت بزرگ ایران، بیت مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی (رحمه‌ الله علیه) و همچنین بیت مرحوم حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی (رحمه‌ الله علیه) خصوصاً حضرات آیات شیخ حسن صافی گلپایگانی و کریمی جهرمی (دام عزهما) تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

از خداوند متعال برای روح سترگ آن مرجع وارسته طلب آرامش و سکینه و برای بیت بزرگوارشان صبر و تسلی آرزو دارم.

آیت‌الله صافی گلپایگانی الگوی تراز حوزه الهی و انقلابی

استاد علی نصیری: گذاری به سرخط زندگی مرجع فقید مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی به ویژه پس از به برگ و بار نشستن در مرحله علم و عمل،‌‌ می‌تواند الگوی موفقی از یک عالم حوزی در عصر ما را بدست دهد که به اهم آنها اشاره‌‌ می‌کنم:

یک؛ همراهی نزیهانه با انقلاب

می دانیم که ایشان در اوان پیروزی نهضت اسلامی در شورای نگهبان عضویت موثر داشتند و پس از آن همان گونه که در پیام ستودنی رهبری مکرم آمده است، همواره از همراهی و همصدایی با انقلاب و ابراز نظر و مشورت دریغ نداشت. شگفت آن که در همان دوران یا پس از آن که ایشان در کنار مرجع دوست داشتنی؛ مرحوم آیت‌الله گلپایگانی یا پس از آن در مرحله بسیار حساس مرجعیت خدمت گزاری‌ها داشت، از بیان و بنان کسی شنیده نشد که آن مرجع فقید به دوست و بیگانه از نهضت جسارتی کرده؛ اهانتی روا داشته؛ یا با تصریح و اشاره کسی را حیات سیاسی بیرون انداخته است.

چنان که نامحرمان این نهضت هیچ گاه نگفتند که ایشان از موقعیت ممتاز سیاسی خود و رفاقت با بنیان گذار فقید انقلاب، استفاده شخصی کرده و از نمد انقلاب کلاهی برای خود یا فرزندان یا موسسه خود ساخته است!

ایشان را از این جهت باید در شمار کسانی دانست که در این چهل و اندی از انقلاب نزیهانه به محیط آن پای گذاشتند و نزیهانه رخت بربستند! همانان که خداوند در گفتار ماه و بی بدیل خود از آنان چنین منشی را خواسته است: «وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا» (اسراء، ۸۰)

هنر مردان خداوند آن است که پای به دریای دنیا‌‌ می‌گذارند، اما دامن از آن تر‌‌ نمی‌کنند!

دو؛ نقد کریمانه از برخی از سیاست‌ها یا کوتاهی‌ها

از ویژگی روح‌های بزرگ و خود ساخته آن است که در عین وظیفه شناسی و همراهی‌ها، گرد مداهنه و مصانعه بر دامن آنان‌‌ نمی‌نشیند و در آن جا که از نظر خود خبط و خطای آشکاری را‌‌ می‌بییند، دیگر بسان شماری مهر سکوت بر لب‌‌ نمی‌زنند و مصلحت اندیشی‌های ناصواب را پیشه‌‌ نمی‌کنند.

باری، آن مرجع فقید چنین بود و هر جا لازم بود در خفا یا علن از تذکر و تذکار مشفقانه دریغ نداشت و آخرین آن در باره چند و چون سیاست خارجه و ضرورت اهتمام تام به وضعیت تلخ طبقات ضعیف جامعه بود. گر چه ممکن است نظرات آن عالم الهی را در همه موارد بسان هر نظر دیگر معصومانه ندانیم، اما مهم هشیاری و هشداری عالم نسبت به آسیب‌های محیط اجتماعی است.

ضرورت تذکر و تذکار به حاکمان و مدیران خُرد و کلان جامعه، همان پیام بلند حضرت امیر (ع) است که با آن مقام بی بدیل علم و عصمت، این چنین مردم را مورد خطاب قرار‌‌ می‌دهد: «فَلَا تَکُفُّوا عَنْ مَقَالَهٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَهٍ بِعَدْلٍ – فَإِنِّی لَسْتُ فِی نَفْسِی بِفَوْقِ أَنْ أُخْطِئَ – ولَا آمَنُ ذَلِکَ مِنْ فِعْلِی – إِلَّا أَنْ یَکْفِیَ اللَّه مِنْ نَفْسِی مَا هُوَ أَمْلَکُ بِه مِنِّی» (نهج البلاغه، خطبه ۲۱۶)

سه؛ مشی علمی و عملی مطابق با آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع)

همه کسانی که از دور و نزدیک با مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی آشنایی داشتند، اذعان دارند که آن مرحوم ذوب در قرآن و ولایت اهل بیت (ع) بود و در سراسر عمر خود کوشید بر تراز مورد نظر کتاب و سنت تمشی کند.

از علم و فقاهت گرفته؛ تا تواضع و خاکساری؛ تا سادگی و بی آلایشی؛ تا خوش رویی و طلاقت وجه؛ تا اهتمام مهربانانه به اهالی حوزه و تا اهتمام به مصایب اهل بیت و نشر معارف نورانی آنان و …

این دست از ویژگی‌ها‌‌ می‌تواند از آن مرجع فقید الگویی کارآمد و ترازی سرآمد برای حوزویان ترسیم کند و در روزگاری که فروغ بسیاری از این ویژگی‌های ممتاز اخلاقی در حال خاموش شدن است، رهنمون موثری بدست دهد؛ عالمانی که در مسیر پیامبران و اوصیای آنان تمشی کنند، هر چند در مراتبی ضعیف تر مصداق این آیه شریفه اند: : «أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهِ» (انعام، ۹۰)

دلسوزانه در شرایط مختلف همراه و یاور امام و رهبر معظم انقلاب بود

استاد غلامرضا مصباحی مقدم: ارتحال مرجع عالیقدر، شیخ الفقهاء آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف‌ الله صافی گلپایگانی موجب تاثر فراوان گردید.

این عالم پارسا همواره در مسیر نشر و اعتلای معارف و ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی با حضور و فعالیت مؤثر در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، همچون مبارزات با رژیم پهلوی، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان و با تدریس و تربیت شاگردان، تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی منشأ آثار و برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بوده و دلسوزانه در شرایط مختلف همراه و یاور امام و رهبر معظم انقلاب بود.

ضایعه فقدان ایشان را محضر امام عصر ارواحنا له الفداء، رهبر معظم انقلاب، حوزه‌های علمیه، همه ارادتمندان و علاقمندان به ایشان و بیت مکرم تسلیت عرض می‌کنم، از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

خیرخواهی نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران شهره بود

استاد احمد مروی: ارتحال غمبار و اسفبار مرجع بزرگوار تقلید حضرت ‌آیت‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی رضوان‌الله علیه را به محضر حضرت ولی‌عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه‌، بیت مرحوم ‌آیت‌الله‌ العظمی گلپایگانی، علمای اعلام، شاگردان و ارادتمندان آن بزرگوار، خاندان معزز و فرزندان مکرم ایشان به‌ویژه حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی تسلیت عرض می‌کنم.

آن عالم عامل به خیرخواهی نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران شهره بود و چه در جایگاه مجلس خبرگان رهبری و دبیری شورای نگهبان در همراهی با امام امت (ره) و چه در جایگاه رفیع مرجعیت شیعه همواره می‌کوشید تا پیوند دهنده آموزه‌های دینی و انقلابی با آحاد مردم باشد.

مرحوم ‌آیت‌الله‌ العظمی صافی که از آخرین بازماندگان محفل پر رونق علمی زعیم حوزه‌های علمیه؛ مرحوم ‌آیت‌الله‌ العظمی بروجردی بود، عمر بابرکت خود را در دفاع از حریم اهل‌بیت (ع) صرف نمود و ماندگارترین اثر مهدوی را در تاریخ شیعه به رشته تحریر درآورد تا مصداق «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یسُدُّهَا شَیءٌ إِلَى یوْمِ الْقِیامَهِ» باشد. خدمت در بارگاه امام هشتم (ع) و توفیق خدمتگزاری در کشیک هشتم آستان ملک پاسبان امام رضا (ع) نیز یکی از افتخارات مرحوم ‌آیت‌الله‌ العظمی صافی بود که خود ایشان بارها از این خدمت به‌عنوان توفیقی عظیم یاد نمودند.

در جوار مضجع منوّر و شریف حضرت ثامن‌الحجج علیه آلاف التحیّه والثناء برای آن خادم بااخلاص از درگاه ایزد منّان علو درجه و رضوان الهی و برای بازماندگان محترم شکیبایی و پاداش معنوی مسألت می‌نمایم.

مرجع فقید اهتمام ویژه‌ای به مطالعات ادیان و مذاهب داشت

استاد سید ابوالحسن نواب: ارتحال فقیه جامع و شیخ المراجع، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه) مایه اندوهی بزرگ و سوگی عظیم شد. نزدیک به یک قرن تحصیل، تحقیق، تعلیم و ترویج معارف اهل بیت (علیهم السلام) و نیز یک عمر دفاع عالمانه و مخلصانه از حریم اسلام و تشیع، حتما سرمایه‌ای گرانمایه برای آن عالم ربانی در سیر اخروی شان خواهد بود. ایشان همواره مدافع انقلاب و امام و نیز خیرخواه نظام و رهبری بودند و در کنار تأکید بر حفظ استقلال جمهوری اسلامی ایران، صیانت از دین و سرزمین را در تعامل با دنیا و تکیه بر مردم‌ می‌جستند. اصرار همیشگیِ آن مرجع فقید بر حفظ استقلال حوزه‌های علمیه هرگز به معنای بی تفاوتی روحانیان در قبال تکالیف سیاسی و اجتماعی نبود. آنچه ایشان از حوزه‌ها می‌خواست، عبارت بود از: حفظ هویت طلبگی و تمرکز بر رسالت دینی‌.

آثار و مآثر علمی و فرهنگی ایشان، از جمله توسعه و بازسازی مسجد امام حسن عسکری (علیه السلام) نام ایشان را ماندگار خواهد کرد.

آن مرجع فقید اهتمام ویژه‌ای به مطالعات ادیان و مذاهب داشت و از این رو، دانشگاه ادیان و مذاهب نیز بارها مورد عنایت و تفقد ایشان قرار گرفت.

اینجانب ضمن تسلیتِ فقدِ آن مرجع عالی‌مقام به حوزه‌های علمیه و مراجع عظام، به ویژه مقام منیع رهبری، از خدای بزرگ، علو درجات ایشان و نیز صبر و شکیبایی بازماندگانشان، به ویژه سرور مکرم، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسن صافی را مسئلت می‌نمایم.

در حمایت از انقلاب اسلامی لحظه‌ای تردید نکرد

استاد سید صمصام‌الدین قوامی: رحلت غم انگیز آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را به مسلمین جهان تسلیت می‌گویم. هرگز فراموش نمی‌کنم حمایت قاطع و تمام قد آن حضرت از طرح اتحاد امامت و امارت را که در دیدار تاریخی با ایشان اظهار نمودند. اخیرا به ساحت ایشان جسارتی شده بود متجاسرین باید توبه کنند و خوشبختانه اخیرا شورای عالی حوزات علمیه با حضور در بیت شریف آن مرحوم از آن حضرت دلجویی و تقدیر نمودند. ایشان در حمایت از انقلاب اسلامی لحظه‌ای تردید نکرد و یقینا حضور نمادین ایشان در پیاده روی‌های جمعی در رثای فاطمه زهرا سلام الله علیها ذخیره‌ای اثربخش درجهان باقی است. طوبی له و حسن مآب

تعصب آیت‌الله صافی در دفاع از مکتب اهل بیت (ع) سرمشق عالمان و حوزویان قرار گیرد

استاد حسین انصاریان: خبر تأسف بار عروج روح ملکوتی فقیه اهل بیت عصمت و طهارت شیخ الفقهاء و المجتهدین و قدره اهل الولاء حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی اعلی الله مقامه الشریف باعث حزن و اندوهی فراوان برای اینجانب بود.

این فقیر که بیش از نیم قرن سابقه آشنایی و ارتباط با آن عالم پارسا داشتم شهادت می‌دهم که او مصداق واقعی اوصافی بود که مولی الموحدین یعسوب الدین امیرالمومنین روحی فداه در خطبه شریفه متقین در اوصاف پارسیان بیان نموده است. تعصب و غیرت آیت‌الله العظمی صافی رضوان الله تعالی علیه در دفاع از مکتب نورانی اهل بیت علیهم السلام سرمشقی برای عالمان و حوزویان و تمام شیعیان به حساب می‌آید.

فقیهی متتبع،‌کلامی مدقق، ادیبی عمیق و مرجعی زمان شناس، دلسوز و مردم‌دار و انسانی از قبیله نور که عمر پر برکتش را خالصاً لوجه الله هزینه اعلای کلمه حق و ولایت امیرالمومنین صلوات الله و سلامه علیه نمود.

آثار گرانسنگ تالیفی، سالها تدریس خارج فقه، تربیت نفوس مستعد، زعامت حوزه شیعه، تصدی امر خطیر مرجعیت و سنگربانی از فرهنگ مهدویت گوشه‌ای از آثار وجودی شخصیتی است که به حق مصداق این آیه شریفه بود: «أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ» رحلت این بقیه الماضین ثلمه‌ای است که به آسانی قابل جبران نخواهد بود.

اینجانب رحلت آن فقیه و مرجع عظیم الشان را به محضر مبارک ولی الله الاعظم امام عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداه و حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید و مقلدان و ارادتمندان آن حضرت و بیت مکرم ایشان خصوصاً آقازادگان محترم تسلیت عرض می‌نمایم و برای بازماندگان صبر و برای روح بلند آن مرجع راحل علوّ درجات را عندملیک مقتدر درخواست می‌نمایم.

چرا نباید مدیران نالایق را به سزای اعمال خود رساند؟/ همّت جهادی نمایید که دیگر، فردا دیر است

حضور علمی مقتدرانه‌‌اش در شورای نگهبان موجب وزانت و آرای فقهیش موجب اتقان بیشتر قوانین شد

استاد کاظم قاضی زاده: روح بلند شیخ المراجع فقیه اهل البیت (علیهم السلام) حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) به ملکوت اعلی پیوست.

او که بیش از سی سال از عمر با برکتش همراه با مرجعیت و زعامت حوزه‌های علمیه سپری شد، همواره زبان گویایی برای بیان آموزه‌های اسلامی و بیان مصالح امت اسلامی بود و با روشن بینی و مهربانی به تشویق فعالیت‌های دینی و اجتماعی و انکار ناراستی‌های فکری و عملی‌ می‌پرداخت. آثار علمی پر شمار و متنوع او معرف شخصیت و دغدغه‌های فکری و دفاع او از مکتب اسلام رحمانی و تشیع علوی است و حضور علمی مقتدرانه‌‌اش در شورای نگهبان در سالهای نخستین انقلاب موجب وزانت آن مجموعه و آرای فقهیش موجب اتقان بیشتر قوانین شد. او به حق بر استقلال حوزه‌های علمیه تاکید داشت و در جهت صیانت از حوزه‌های علمیه و بالندگی آن تلاش وافر نمود. دلسوزی او برای محرومان و مردم رنجدیده کشورمان، او را به نصیحت و خیر خواهی حاکمیت وامیداشت و در دیدارهای آخرینش با مسوولان نظام لزوم گسترش ارتباط با کشورهای جهان در جهت بهبود وضع اقتصادی مردم را یاد آور شد.

رحلت آن فقیه ربانی را به ولی الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و مراجع معظم و حوزه‌های علمیه و ارادتمندان و مقلدان و خاندان معظمش تسلیت‌ می‌گویم و برای روح آن فقیه سترگ حشر با اولیای معصوم را از درگاه خدای منان طلب‌ می‌کنم.

مرجع بیداری بود حتی در صد سالگی از مسائل روز کشور و عالم اسلام غافل نبود

استاد میرزاعلی سلیمانی بروجردی: خبر ارتحال بقیه السلف صالح، شیخ الفقهاء و المجتهدین، استاد العلماء و المحققین، استاذنا فی الفقه و شیخنا فی الروایه آیه الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (رحمت الله علیه) جدا موجب تاسف و تاثر شدید گردید.

طهارت نفس، صفای باطن، حسن اخلاق، فروتنی و اخلاص، عشق به اهل بیت عصمت و حکمت و طهارت (علیهم السلام) خصوصا به حضرت ولی الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از خصوصیات بارز ایشان بود.

بیش از یک قرن زندگی جامع و زاهدانه و دور از دلبستگی به دنیا و بیش از ۸۰ سال تدریس دروس عالی و خارج و تربیت شاگردان فاضل و دانشمند و تالیفات ارزشمند و ذی قیمت برای حوزه و دانشگاه از جمله ثمرات عمر شریف ایشان بود.

او مرجع بیداری بود که بجز مسولیتهای مهم در دهه اول انقلاب اسلامی، حتی در صد سالگی از مسائل روز کشور و عالم اسلام غافل نبود و در مقام عمل به آنها می‌پرداخت.

خلاصه آنکه کارنامه این مرجع بزرگ مشحون از برگهای پربار و مفید برای کیان اسلام و تشیع و دلسوزی برای این مذهب حقه می‌باشد.

این ضایعه را به تمامی عزاداران و مقلدان و دوستداران و خاندان و خانواده بزرگ ایشان خصوصا به فرزند دانشمند عالیقدرشان جناب آیت‌الله شیخ حسن صافی گلپایگانی (دام توفیقاته) تسلیت گفته و برای روح بلدنشان علو درجات را از درگاه خداوند خواستاریم.

آیت‌الله صافی گلپایگانی؛ مرجعی درد آشنا

استاد‌ هادی سروش: روحِ عظیم و بلند مرتبه ستاره درخشان آسمانِ مرجعیت شیعه، شیخ المراجع آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به ملاء اعلی پیوست.

گرچه روشن بینی او در صراحت‌‌اش در دفاع از دین و مذهب حقه و طلایه دار بودن‌‌اش نسبت به «استقلال حوزه» بود، اما در این مهم خلاصه نشد و اراده تابناک وی بر تاریکخانه جهالت و ظلم؛ نور افکند و با اطلاع کامل از اوضاع مظلومان جهان در شرق و غرب گیتی حضور عالمانه داشت و چون مرجعی درد آشنا بود بر رخدادهای داخلی بدون در نظر گرفتن منفعت و مصلحت خویش؛ با توجه به شرائط دشوار مردم، حاکمان و دست اندرکاران را به رعایت حقوق انسان‌ها توصیه می‌نمود بطوریکه دفتر قطور عمر شریفش را با این جمله ماندگار در ملاقات با برخی مسئولان به پایان برد که فرمود: «این مردم شریف و نجیب مستحق فقر نیستند! و قهر کردن با دنیا؛ با عقلانیت و حقوق ملت منافات دارد و به ضرر ملت است.»

باری؛ او قریب به یک قرن زندگی خود را مصروف اُنس با کلام خدا و سخنان عترت (ع) برای تدریس و تحقیق و تالیف سپری نمود، سرانجام آن عمر با برکت، لقاء الهی و ملاقات رسول خاتم (ص) و عترت پاکش خواهد بود. ان شاءالله

دغدغه‌مند دیانت مردم و آسایش خلق و نمونه‌ای فرخنده از عالمان و فقیهان راستین

استاد سیدضیاء مرتضوی: ارتحال یادگار سلف صالح، فقیه وارسته، مرجع دوراندیش و سرمایه بی بدیل خردورزی در دوران غربت درایت و عقلانیت، حضرت مستطاب آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی، رضوان الله علیه را به همه ارباب علم و معرفت و پرهیزکاری و به عموم علاقه مندان آن عالم نستوه به ویژه بیت شریف ایشان و بیت شریف مرحوم آیت‌الله العظمی آقای گلپایگانی، قده، تسلیت می‌گویم و از خداوند مهربان مغفرت و علو درجات را برای آن فقیه فرزانه که همواره دغدغه مند دیانت مردم و آسایش خلق بود، درخواست می‌کنم. بی شک آن مرجع عظیم الشأن نمونه‌ای فرخنده از عالمان و فقیهان راستین بود که فقدان آنان خسارتی جبران ناپذیر است؛ به ویژه در روزگاری که جامعه ما بیش از هر زمان به وجود چنین استوانه‌های علم و تقوا و درایت نیازمند است. رحمه الله علیه و رضوانه و برکاته.

با جلوس بر مسند فقاهت و مرجعیت به ارشاد حکومت و مردم متعهد بود

استاد سید حسن خمینی: ارتحال فقیه وارسته و عالم بزرگوار مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رحمت الله علیه ثلمه‌ای جبران ناپذیر به حوزه‌های علمیه و مصیبتی جانگداز برای جامعه اسلامی است.

برای تمام کسانی که با آن بزرگوار آشنایی داشتند آنچه بیش از هر چیز در میان خصوصیات ایشان نمود داشت و احساس می‌شد، باور عمیق به خدا و حقانیت اسلام و مکتب ائمه اطهار علیهم السلام و اعتقاد به وجود مقدس حضرت صاحب الامر (عج) بود.

بی تردید این مرجع عظیم الشأن در زندگی بابرکت خود منشأ اثرات و خدمات بسیار به اسلام و تشیع بود که تا سالها اثرات آن برای همگان ملموس خواهد بود.

همدلی و همراهی ایشان با نهضت اسلامی و قرابت و همراهی شان با امام راحل (س) که ریشه در چندین نسل آشنایی داشت و هم چنین حضورشان در مسانید اثرگذار جمهوری اسلامی از زمره نقاط درخشان زندگی ایشان است.

ناگفته نباید گذاشت که اعتقاد جازم ایشان به استقلال حوزه‌های علمیه هیچگاه برای ایشان به معنای نفی تأثیرگذاری روحانیت در جامعه و بی توجهی به درد‌های مادی و معنوی مردم نبود؛ و این بزرگوار با جلوس بر مسند فقاهت و مرجعیت به ارشاد حکومت و مردم متعهد بود و احاطه ممتاز ایشان بر اخبار ایران و جهان و اطلاع از اتفاقات مختلف به آن فقید سعید توان شناخت دردها و درمان‌ها را می‌بخشید.

اینجانب ضمن عرض تسلیت ارتحال ایشان به حضرت بقیه الله (س) و حوزه‌های علمیه و بیت مکرم و بیوتات وابسته خصوصا بیت محترم حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی طاب ثراه و هم چنین به فرزندان بزرگوار ایشان و به ویژه به نجل وارسته ایشان حضرت حجه الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی و همه ارادتمندان و داغ دیدگان، خود را در این مصیبت سهیم درد آنان می‌دانم و از خدای متعال علو درجات آن مرحوم مغفور را مسئلت دارم و حشر ایشان را با ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین آرزومندم.

در خدمت به مردم و نصح و خیرخواهی پیشگام و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی نورافشانی می‌کرد

استاد علیرضا اعرافی: ارتحال جانسوز فقیه عالیقدر و شیخ المراجع حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی قدس الله نفسه الزکیه مصیبت جانکاهی است و غم بزرگی برجان حوزه‌های علمیه و ملت ایران و مسلمانان نشاند.

آن فقیه عالیقدر از طهارت نفس و صفای باطن ویژه‌ای برخوردار بود و در علوم حوزوی و فقه اهل بیت علیهم‌السلام در قله‌های بلند قرار داشت و عمر شریف خود را در اعتلای اسلام و ترویج معارف الهی و اهل بیت علیهم‌السلام سپری کرد و همواره در خدمت به مردم شریف و نصح و خیرخواهی پیشگام و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی امام راحل قدس سره و رهبری معظم مدظله نورافشانی می‌کرد.

آن مرجع گرانمایه از فضیلت‌های اخلاقی والا و بی‌شمار برخوردار بود و الگوی حسن اخلاق و فروتنی و اخلاص و نصح و اشفاق بشمار می‌آمد و مجلس او الهام‌بخش و بیدار‌کننده بود و افزون بر منزلت علمی و اخلاقی و میراث علمی ماندگار از ایشان، اندیشه اجتماعی و سیاسی و اطلاعات و آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی و بین‌المللی ایشان ستودنی بود.

ارتحال این فقیه و مرجع عظیم‌الشأن را به حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه، رهبری معظم مدظله، مراجع عظام دامت برکاتهم، بیت معظم آن مرجع عظیم‌الشأن رضوان الله تعالی علیه، بیت مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی قدس سره و دیگر بیوت وابسته و حضرات آقازادگان مکرم، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقمندان آن مرحوم و عموم ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت گفته، حوزه‌های علمیه تا پایان این هفته تعطیل اعلام می‌شود.

بر روح پاک آن فقید سعید درود می‌فرستم و سلامت و عزت مراجع عظام و رهبری معظم دامت برکاتهم و ملت بزرگ ایران و مسلمانان و شیعیان را از خداوند متعال خواستارم.

از همران امامین انقلاب در کوران سخت انقلاب، تنگناها و حوداث روزگار بود

استاد سید مصباح عاملی: ارتحال جانگداز فقیه عالی مقام و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی قدس الله نفسه الزکیه، مصیبت عظیم وغم سنگین بر حوزه‌های علمیه شیعه و جهان اسلام است.

این مرجع بزرگ و تاثیرگذار جهان تشیع که از یادگار‌های پشین نسل مراجع عظام گذشته بود و در علوم اسلامی سرآمد و در فقه اهل‌بیت علیهم السلام از قله‌های فقه و فقاهت به حساب می‌آمد و میراث علمی ارزشمند و راهگشا در عرصه‌های مختلف معارف اهل بیت علیهم السلام برای حوزه‌های علمی شیعه به یادگار گذاشته است و عمر شریفشان را در اعتلای مکتب تشیع و ترویج معارف الهی صرف کرده و از همران امامین انقلاب در کوران سخت انقلاب، تنگناها و حوداث روزگار و از پیشگامان در پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی بود.

ارتحال این فقیه و مرجع عظیم الشأن را به حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، مراجع عظام دامت برکاتهم، بیت معظم آن مرجع عظیم الشأن، بیت مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی قدس سره و دیگر بیوت وابسته و حضرات آقازادگان مکرم، حوزه‌های علمیه، شاگردان و ارادتمندان و مقلدان آن فقید سعید و عموم ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم و از درگاه خداوند متعال علودرجات و رضوان الهی برای ایشان مسئلت نموده و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواستارم.

ضمنا در جهت تعظیم و تکریم این مرجع عظیم الشان، حوزه علمیه خراسان در همه سطوح تا پایان هفته تعطیل اعلام می‌گردد.

دلباخته و از مدافعان حریم اهل بیت بویژه ساحت مقدس حضرت بقیه الله‌الاعظم (عج) بود

استاد عبدالکریم بهجت پور: ارتحال جانسوز فقیه عالیقدر و شیخ المراجع، حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی «قدس الله نفسه الزکیه» مصیبت جانکاهی است که غم و اندوه بزرگی برجان حوزه‌های علمیه و ملت ولایتمدار ایران و مسلمانان نشاند.

صفای باطن و زهد و تقوای آن فقیه عالیقدر و مرجع عظیم الشأن از ویژگی‌های بارز ایشان بود که عمر بابرکت خود را در اعتلای معارف ناب اسلام و اهل بیت «علیهم السلام» سپری کرد.

آن عالم وارسته که از عاشقان دلباخته و مدافعان حریم اهل بیت عصمت و طهارت بویژه ساحت مقدس حضرت بقیه الله‌الاعظم «عجل الله تعالی فرجه الشریف» و سرور و سیده زنان عالم حضرت صدیقه کبری «سلام الله علیها» بود که همواره در خدمت به مردم شریف و نصح و خیرخواهی پیشگام بود و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی امام راحل «قدس سره» و مقام معظم رهبری «مدظله العالی» نورافشانی می‌کرد و با حضور مؤثر در عرصه‌های مختلف اجتماعی همچون مبارزات با رژیم سابق و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان، منشأ برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بود.

حسن اخلاق و فروتنی و اخلاص آن مرجع گرانمایه از فضیلت‌های والای ایشان بشمار می‌رفت و افزون بر منزلت علمی و اخلاقی و میراث علمی ماندگار از ایشان، اندیشه اجتماعی و سیاسی و اطلاعات و آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی و بین‌المللی ایشان نیز ستودنی است.

اینجانب ارتحال این فقیه وارسته و مرجع عظیم الشأن را به حضرت ولی‌عصر «ارواحنا فداه»، مقام معظم رهبری «مدظله»، مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم»، بیت معظم آن مرجع عظیم الشأن «رضوان الله تعالی علیه»، بیت مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی «قدس سره» و حضرات آقازادگان مکرم، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقه‌مندان آن مرحوم و عموم ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت عرض نموده و به همین مناسبت دروس حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور تا پایان هفته جاری تعطیل می‌باشد.

پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه

بسم الله الرحمن الرحیم؛ انا لله و انا الیه راجعون؛ ارتحال جانسوز فقیه عالیقدر و شیخ المراجع حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی قدس الله نفسه الزکیه مصیبت جانکاهی است وغم بزرگی برجان حوزه‌های علمیه و ملت ایران و مسلمانان نشاند.

آن فقیه عالیقدر از طهارت نفس و صفای باطن ویژه‌ای برخوردار بود و در علوم حوزوی و فقه اهل بیت علیهم السلام در قله‌های بلند قرار داشت و عمر شریف خود را در اعتلای اسلام و ترویج معارف الهی و اهل بیت علیهم السلام سپری کرد و همواره در خدمت به مردم شریف و نصح و خیرخواهی پیشگام و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی امام را حل قدس سره و رهبری معظم مدظله نورافشانی می‌کرد، آن مرجع گرانمایه از فضیلت‌های اخلاقی والا و بیشمار برخوردار بود و الگوی حسن اخلاق و فروتنی و اخلاص و نصح و اشفاق بشمار می‌آمد و مجلس او الهام بخش و بیدار کننده بود و افزون بر منزلت علمی و اخلاقی و میراث علمی ماندگار از ایشان، اندیشه اجتماعی و سیاسی و اطلاعات و آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی و بین‌المللی ایشان ستودنی بود، ارتحال این فقیه و مرجع عظیم الشأن را به حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، رهبری معظم مدظله، مراجع عظام دامت برکاتهم، بیت معظم آن مرجع عظیم الشأن رضوان الله تعالی علیه، بیت مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی قدس سره و دیگر بیوت وابسته و حضرات آقازادگان مکرم، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقمندان آن مرحوم و عموم ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت می‌گوییم و حوزه‌های علمیه تا پایان این هفته تعطیل اعلام می‌شود.

بر روح پاک آن فقید سعید درود می‌فرستیم و سلامت و عزت مراجع عظام و رهبری معظم دامت برکاتهم و ملت بزرگ ایران و مسلمانان و شیعیان را از خداوند متعال خواستاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics