قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیت‌الله گرایلی دارفانی را وداع گفت + زندگینامه
آیت‌الله گرایلی دارفانی را وداع گفت + زندگینامه

آیت‌الله گرایلی دارفانی را وداع گفت + زندگینامه

آیت‌الله حاج شیخ حسین گرایلی، از علمای مشهد و مدیر اسبق حوزه علمیه خراسان که در بیمارستان بستری بود، پس از عمری مجاهدت علمی و تبلیغی و تربیت شاگردان، دقایقی قبل دارفانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله حسین گرایلی از اساتید دروس خارج فقه و اصول و تفسیر حوزه علمیه مشهد و امام جماعت مسجد گوهرشاد و عضو شورای عالی مجمع خطبای خراسان در سن ۷۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

استاد حسین گرایلی هفتم مهر سال ۱۳۲۲ در شهرستان بهشهر دیده به جهان گشود و از سال ۱۳۳۰ تحصیل را در مدارس آن خطه آغاز کرد. وی در سال ۱۳۳۵ برای ادامه تحصیل به شهر مشهد هجرت و در مدرسه علمیه آیت‌الله موسوی‌نژاد تحصیلات حوزوی خود را ادامه داد.

استاد گرایلی از دهه چهل در مدرسه علمیه جعفریه آیت‌الله حاج شیخ غلامحسین تبریزی (عبدخدایی) حضور یافت و مدتی مسئولیت پذیرش آن مدرسه را بر عهده داشت. ایشان از محضر اساتیدی چون آیات میلانی، مروارید، شمس، صالحی، موسوی‌نژاد، سیدان و کوهستانی بهره‌مند شد و از شاگردان ممتاز و از مستشکلین درس خارج آیت‌الله میرزا علی آقا فلسفی بشمار می‌رفت.

استاد گرایلی در کنار فراگیری فقه و اصول به تحصیل فلسفه و تفسیر نیز همت ورزید و نیز شرح منظومه را نزد آیت‌الله سید محمود مجتهدی گذراند. این سرمایه علمی و معنوی حوزه علمیه خراسان از سال ۱۳۴۰ تدریس را در حوزه علمیه سپس در دانشگاه آغاز کرد و تا چندی قبل صبح‌ها در مدرسه علمیه عالی نواب به تدریس خارج فقه (حج) و خارج اصول (تعادل و تراجیح) می‌پرداخت.

آیت‌الله گرایلی به مدت ۱۴ سال مدیر حوزه علمیه خراسان و ۲۰ سال عضو شورای مدیریت این حوزه علمیه بود. همچنین ۴۰ سال تبلیغ در داخل و خارج کشور، ۴۰ سال امام جماعت حرم مطهر و ۲۰ سال روحانی حج، در زمره فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی مرحوم استاد گرایلی است. مشی مردمی این خطیب برجسته و منبرهای جذاب و اقامه نمازهای جماعت در حرم مطهر رضوی در خاطره‌ها خواهد ماند.

در بیانیه بیت شریف ایشان آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

منَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

به اطلاع مردم عزیز وشریف و ولایتمدار ایران اسلامی و مشهد مقدس می‌رساند لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی مجاهد و پیروی امام ورهبری حضرت آیت‌الله شیخ حسین گرایلی به ملکوت اعلی پیوست. بیت معظم له رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و حوزه‌های علمیه بالاخص شاگردان و ارادتمندان به ایشان تسلیت گفته و از تمام علما سروران و عزیزانی که در این ایام سخت با دعای خویش و همدردی بیت ایشان را همراهی نمودند کمال تشکر را داریم. زمان و مکان تشیع و مراسمات متعاقبا از طریق مجاری رسمی اعلام خواهد شد.

پیام تسلیت مدیر حوزه علمیه خراسان

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی در پیامی ارتحال عالم ربانی و استاد انقلابی، آیت‌الله گرایلی را تسلیت گفت. متن پیام مدیر حوزه علمیه خراسان به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم؛ إذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ

درگذشت عالم ربانی و روحانی وارسته، آیت‌الله گرایلی که از مفاخر و اساتید برجستۀ حوزه علمیه خراسان بوده و عمر شریف شان را در راه ترویج معارف ائمه هدی علیهم‌السلام و خدمت به اهل علم و عموم مؤمنین صرف نمود و از خدمتگزاران صادق دین و مذهب بود، موجب تاثر و تاسف گردید.

ارتحال این استاد انقلابی و روحانی پارسا را به علما، اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه خراسان و بیت شریف و به ویژه فرزندان فاضل و دانشمند آن مرحوم، تسلیت عرض می کنم و علودرجات برای آن فقید سعید، و صبرجمیل و اجر جزیل را برای خانواده آن عالم بزرگ، ازدرگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

گفتنی است، پیکر مطهر استاد برجسته حوزه علمیه خراسان، صبح پنج‌شنبه، هفتم بهمن ماه ۱۴۰۰، ساعت ۹ صبح از مهدیه مشهد به سمت حرم مطهر رضوی با حضور علمای اعلام، فضلا، طلاب و شاگردان تشییع می‌‌‎گردد.

لازم‌به‌ذکر است، به منظور تکریم و بزرگداشت این عالم بزرگوار، تمام فعالیت‌های حوزه علمیه خراسان تعطیل است و از اساتید معظم و عموم حوزویان دعوت می‌شود در این مراسم شرکت فرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics