قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / احکام اسلام برای زنان بسیار سهل‌تر است/ فلسفه حجاب، حفظ کرامت زنان است
احکام اسلام برای زنان بسیار سهل‌تر است/ فلسفه حجاب، حفظ کرامت زنان است

استاد دانشگاه قم:

احکام اسلام برای زنان بسیار سهل‌تر است/ فلسفه حجاب، حفظ کرامت زنان است

استاد دانشگاه قم و فرزند شهید مفتح گفت: فلسفه حجاب و حرمت مصافحه و دست دادن زن و مرد نامحرم احترام گذاشتن به زن و همچنین پوشش و حجاب هم برای حفظ کرامت زن وضع شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی مفتح در نشست علمی «نقش زنان در توسعه اسلام با تاکید بر شخصیت حضرت زهرا(س)» در دانشگاه مجازی المصطفی(ص) گفت: در روایتی از امام علی(ع) بیان شده که حضرت زهرا(س) بهترین زنان عالم است که از ما هست و از پیامبر نیز نقل شده که اگر بخواهیم همه خوبی‌ها را به تصویر بکشیم در فاطمه متجلی است و فاطمه از همه خوبی‌ها بهتر خواهد بود.

وی با اشاره به جایگاه زنان در اسلام افزود: اگر راجع به جامعه‌ای که پیامبر در آن مبعوث شد مطالعه‌ای داشته باشیم و نگاه مردم آن دوره را به زن مورد توجه قرار دهیم خواهیم دانست چه وضعی داشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم افزود: زن در این دوره به عنوان موجودی انسانی و قابل ارزش مورد نگاه و توجه نبود؛ قرآن در گزارشی که نسبت به زن در جامعه بشری ارائه می‌دهد این است که دختردار شدن به عنوان پیام بد تلقی می‌شد؛ فرموده است که «وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ کَظِیمٌ»(نحل/ ۵۸) وقتی بشارت فرزند دختر داده می‌شد از شدت عصبانیت چهره آنان سیاه می‌شد.

مفتح بیان کرد: دختران را زنده به گور می‌کردند؛ قرآن خطاب کرد که «بِأَی ذَنْبٍ قُتِلَتْ» البته این نگاه هم منحصر به اعراب جاهلی نبوده است و حتی جوامع پیشرفته امروزی نیز در کشورهای تکامل یافته و پیشرفته شاهدیم زن جایگاهی ندارد؛ مثلا در گروه فراماسونری که تشکیلات استعماری معروف است به زن به عنوان یک فرد انسانی برای حضور در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی نگاه نمی‌شود.

استاد دانشگاه قم بیان کرد: نگاه اسلام به زن نگاه کرامت‌بخش و بر مبنای «یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ؛(حجرات/۱۳) بوده است؛ لذا فرمود کریمترین شما و بزرگوارترین شما اعم از زن و مرد ملاک تقواست.

وی با اشاره به کرامت زن در اسلام اظهار کرد: قرآن وقتی برای بشر می‌خواهد مثال مثبت و یا منفی بزند در سوره تحریم زن فرعون و زن لوط و مریم … را ذکر کرده و فرموده است: وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیتًا فِی الْجَنَّهِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ* وَمَرْیمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ(تحریم/ ۱۱ و ۱۲)

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: طبیعی است که این نوع نگاه به زن همراهی زنان با اسلام از صمیم قلب را به همراه داشته باشد؛ زیرا انسان عبید احسان است و همه وجود خود را در طبق اخلاص می‌گذارد؛ در فضایی که زن موجودی پلید تقلی می‌شد اسلام چنین کرامتی برای آنان قائل شد؛ لذا زنان هم برای اسلام از هر چه در توان داشتند گذاشتند.

نمونه‌هایی از سهولت احکام اسلامی برای زنان

مفتح تصریح کرد: احکام اسلام نیز شرایط را برای زنان بسیار سهل‌تر گرفته است؛ برخی تکالیف مانند نماز معین هیچ وقت ساقط نخواهد شد ولو انسان در حال غرق شدن و مرگ باشد؛ اما در خصوص زنان، به واسطه شرایط جسمی در برهه‌هایی ماهانه این تکلیف با اهمیت از آنان ساقط است.

مفتح با اشاره به تفاوت حکم ارتداد برای زن و مرد بیان کرد: ارتداد از دین اسلام دو حالت دارد یا فردی مسلمان‌زاده است که از اسلام خارج شده یا مسلمان‌زاده نبوده و اسلام آورده و خارج شده است که در حالت اول مرتد فطری گفته می‌شود و به مورد دوم نیز مرتد ملی.

فرزند شهید مفتح تصریح کرد: حکم فقهی مرتد فطری در مورد مردان یعنی مسلمان‌زاده مرتد، اعدام است؛ اما در مورد زن، حکمش اعدام نیست و باید توبه کند و به اسلام بازگردد که این زمینه فراهم است و در برخی احکام دیگر نیز نگاه ویژه به زنان شده که فهم درست آن سبب کرامت‌بخشی به زن است.

این پژوهشگر دینی اظهار کرد: تفاوت در دیه را برخی به عنوان تبعیض و حکم بد نسبت به زن می‌بینند در حالی که اگر دقت کنیم همین تفاضل، رعایت حال زن است زیرا مردی که قاتل است دارای زن و فرزند است و در این حکم، رعایت خانواده وی هم شده است و کمکی به افراد تحت تکفل او صورت می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تصریح کرد: در اینجا نیز با این حکم، اسلام برای زن خانواده دیگر حرمت قائل شده است. همچنین از دیگر موارد نیز بحث مصافحه و دست دادن زن و مرد نامحرم است و سر و راز آن احترام گذاشتن به زن است همچنین پوشش و حجاب اگرچه هم برای زن و هم برای مرد است ولی برای حفظ کرامت زن صورت می‌گیرد.

این استاد دانشگاه قم، همچنین به نقش حضرت خدیجه(س) در پیشرفت اسلام اشاره و تصریح کرد: آن حضرت همه دارایی خود را در راه اسلام فدا کرد و تا جایی کار جلو رفت که آن حضرت در شعب ابیطالب(ع) مانند دیگران در تنگدستی از دار دنیا رحلت فرمود.

حجت‌الاسلام مفتح در پایان سخنان خود اظهار داشت: حضرت زهرا(س) نیز همواره یار و حامی ولایت بود و در این راه جان خود را فدا کرد و به شهادت رسید و اگر نبود مجاهدت‌‌های این دو بانو، اسلام به این درجه از پیشرفت نمی‌رسد همان طور که حضرت زینب(س) نیز با شجاعت به انتقال پیام عاشورا پرداخت و اسلام را زنده نگهداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics