قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از رمزارزها تا حقوق زندانی؛ اقبال حوزویان به «فقه معاصر» به روایت آمار + جدول
نگاهی گذرا به ویژگی‌های برخی دروس خارج حوزه علمیه قم/ حسین ایزدی

از رمزارزها تا حقوق زندانی؛ اقبال حوزویان به «فقه معاصر» به روایت آمار + جدول

در سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه قم تاکنون ۷۳ نفر از اساتید برای درس خارج فقه معاصر ثبت درس کرده‌اند و ۸۲ عنوان درس خارج فقه معاصر برگزار می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، در سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه قم، تاکنون ۷۳ نفر از اساتید برای درس خارج فقه معاصر، زمان کلاس درس خارج خود را اعلام کرده‌اند و ۸۲ درس خارج فقه معاصر، برگزار می‌شود که شامل ۲۶ عنوان درسی است.

بیست و شش موضوع درسی فقه معاصر عبارت است از؛ فقه روابط اجتماعی، فقه احیای حقوق عامه، فقه اخلاق، فقه اداره، فقه امنیت، فقه بورس و بازارهای مالی، فقه بیمه، فقه پزشکی، فقه پول، فقه تربیت، فقه جمعیت، فقه حکمرانی، فقه حکومت، فقه خانواده، فقه رمزارزها، فقه روابط بین‌الملل، فقه شخص حقوقی و شرکت‌های سهامی، فقه عقود مستحدثه، فقه فضای مجازی، فقه کارگزاران، فقه نظام اقتصادی اسلام، فقه تقیه، بررسی جواز قضاوت زنان، مسائل مستحدثه اطعمه و اشربه، فقه محیط زیست، فقه زندان و حقوق زندانی.

در میان این بیست و شش عنوان، فقه حکومت با دوازده درس و فقه پزشکی با یازده درس بیشترین میزان درس‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و عناوین فقه احیای حقوق عامه، فقه اداره، فقه امنیت، فقه بیمه، فقه جمعیت، فقه رمزارزها، فقه فضای مجازی، فقه کارگزاران، فقه تقیه، بررسی جواز قضاوت زنان، مسائل مستحدثه اطعمه و اشربه، فقه محیط زیست، فقه زندان و حقوق زندانی؛ تنها شامل یک درس می‌شود.

بر اساس تفکیک موضوعی، حوزه سیاست با ۹ عنوان درسی در صدر دروس فقه معاصر قرار دارد و پس از آن به ترتیب، حوزه اقتصادی و حقوقی با هفت عنوان درسی، حوزه اجتماعی با پنج عنوان درسی، حوزه اخلاقی و تربیتی با سه عنوان درسی و حوزه پزشکی با دو عنوان درسی سایر کرسی‌های تدریس را به خود اختصاص داده‌اند.

از مشاهده و تحلیل پراکندگی موضوعات و حوزه‌های درسی می‌توان نتیجه گرفت کاربست مبانی فقهی در تبیین و پاسخگویی به مسائل سیاسی و حکومتی که از نیازهای روز جامعه ایران است به طور جدی مورد توجه فقها قرار گرفته است. همچنین خلأها و اشکالات نظام اقتصادی، فقیهان را بر آن داشته از تراث اسلامی برای طرح‌ریزی نظام اقتصادی کمک بگیرند. حوزه پزشکی نیز یکی از حوزه‌هایی است که مسائل و پرسش‌های نوپدید بسیاری را پیش روی حوزویان قرار داده است و بر اساس همین نیاز، ضرورت داشت فقها به برپایی کرسی درسی فقه معاصر با موضوعات پزشکی ورود کنند.

برنامه دروس فقه معاصر در جدول پیوست قابل مشاهده است

پیوست: جدول دروس خارج فقه معاصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics