قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / امام حسین(ع) فرهنگ گفتگو را اصل می‌داند
از «چالش حقوق زنان در فقه» تا «مواجهه با چالش‌های فقه موجود»

مهدی مهریزی:

امام حسین(ع) فرهنگ گفتگو را اصل می‌داند

مهریزی پژوهشگر حوزه علمیه قم می‌گوید: اگر ما در حادثه عاشورا معتقد باشیم امام حسین(ع) بنا را بر گفت و گو گذاشته است، خارج از این مکتب نیندیشیده‌ایم.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی طی سخنانی در خانه اندیشمندان علوم انسانی، درباره گفت و گو در آموزه‌های دینی و عاشورا گفت: امام حسین(ع) فرزند مکتب گفتگو است و نمی‌تواند از آن تخطی کند، امام قیام و سجودش هم بر همین اساس است و فرهنگ گفت و گو را اصل می‌داند.

این استاد حوزه علمیه افزود: اگر ما در حادثه عاشورا معتقد باشیم امام حسین(ع) بنا را بر گفت و گو گذاشته است، خارج از این مکتب نیندیشیده‌ایم. به گمان من عاشورا تجلی عینی آموزه‌های دینی است؛ لذا همه یاران امام در میدان ابتدا گفت و گو می‌کنند. کسانی که تن به گفت و گو می‌دهند، حاضر به معرفی خود و اهدافشان اند؛ آن کسی که با غرور و تکبر رفتار می‌کند حاضر به معرفی خود نیست و این از منطق امام حسین خارج است.

وی با اشاره به سخنرانی زهیر؛ یار امام حسین در عاشورا گفت: دشمنان سیدالشهدا در پاسخ زهیر گفتند «چرا اینقدر سخن می‌گویید!؟» و این منطق آن‌هاست.

مهریزی با اشاره به کتاب تنزیه الانبیا گفت: امام در مسیر به سمت کوفه گفت «اجازه دهید به شام برویم، شاید بتوان با یزید گفت و گو کرد» و این یعنی امام در پی گفت و گو بوده است. بنابراین می‌توان تعبیر کرد ابی عبدالله قصد داشتند امور را تا حد ممکن از طرق عادی پیگیری کنند، و زمانی که ما می‌گوییم ایشان در پی جنگ نبودند مقصود این نیست که ذلت را پذیرفته بودند؛ چراکه ذلت به هیچ وجه پذیرفته نیست و در مقابل آن دو راه وجود دارد: یکی با گفت و گو از آرمان‌ها دفاع کردن و دوم، راه شهادت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics