قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / امر به معروف و نهی از منکر روزه‎خواران نباید موجب بدبینی به دین شود
بررسی خاستگاه امر به معروف و نهی از منکر از نظرگاه عقل و شرع

استاد دانشگاه تبریز:

امر به معروف و نهی از منکر روزه‎خواران نباید موجب بدبینی به دین شود

مقابله با روزه‎خواری در جامعه‎ی اسلامی، واجب عینی بوده و بر عهده‎ی حاکمیت و مسئولان قرار دارد و لازم است تا جامعه را با روش‌های درست، پاک کرده و فضای جامعه را قداست ببخشند، منتهی امر به معروف و نهی از منکر روزه‎خواران نباید موجب بدبینی به دین شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‎الاسلام اصغر نقدی با بیان این مطلب که امر به معروف و نهی از منکر روزه‎خواران نباید موجب بدبینی به دین شود، اظهار کرد: فریضه‎ی امر به معروف و نهی از منکر در ماه رمضان باید به قصد تربیت و برای خدا باشد و کسی که این کار را می‎کند به معروف، منکر و روش‎های انجام آن آشنا باشد و خودش عامل بوده و احتمال تاثیر نیز بدهد، همچنین امر به معروف و نهی از منکر نباید ضرر جانی و مالی داشته باشد که این نیز به نوع معروف و منکر بستگی دارد.

استاد دانشگاه تبریز افزود: مقابله با روزه‎خواری در جامعه‎ی اسلامی، واجب عینی بوده و بر عهده‎ی حاکمیت و مسئولان قرار دارد و لازم است تا جامعه را با روش‌های درست، پاک کرده و فضای جامعه را قداست ببخشند، از آن جایی که در حاکمیت اسلامی، مردم و دولت از هم جدا نیستند، خود مردم نیز باید رعایت کنند، همه‎ی مردم نیروهای حاکمیت هستند و باید حاکمیت را در اصلاح و بازپروری یاری کنند، در امر به معروف و نهی از منکر باید راه انبیا را در پیش گرفت و با اخلاص و مدارا پیش رفت.

وی افزود: کسانی که به دلایلی مانند عذر شرعی و مسافر بودن، مجبور به خوردن روزه هستند، نباید در ملا عام چیزی بخورند، تظاهر به روزه‎ خواری نیز از گناهان کبیره است و افراد نباید کاری کنند که قداست و حریم‎ جامعه از بین برود.

خداوند از ما زندگی تجملاتی نمیخواهد

استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به ترویج تجمل‎گرایی و تشریفات در ماه رمضان گفت: تشریفات از توصیه‎های شیطان است و در این حالت انسان دوست دارد دیگران او را به خاطر تشریفاتی بودن تحسین کنند و ملاک قضاوت افراد است نه خداوند، خداوند از ما زندگی تجملاتی نمی‎خواهد، بلکه خواسته‎ی خدا از ما یک زندگی عقلانی است، کسانی که به دنبال تشریفات به خصوص در ماه رمضان هستند، باید بدانند که رمضان از نظر لغوی به معنای سوزاندن گناهان در کوره‎ی آتش است و باید از شهید بزرگ این ماه، حضرت امیرالمونین (ع) الگو گرفته و به توصیه‎هایش عمل کنیم.

وی با اشاره به نامه‎ی ۴۵ حضرت امیر به استاندارش در نهج‏ البلاغه عنوان کرد: حضرت علی(ع) در این نامه خطاب به استاندارش می‎گوید که من امام شما هستم و از این زندگی به لباس و غذای ساده مثل نان ساده اکتفا کردم و شما در مهمانی‎هایی شرکت می‎کنید که چندین نوع غذای رنگارنگ در آن چیده شده است، به همین ترتیب تمامی برگزار کنندگان آن مراسم هم از سوی امام مورد ملامت قرار می‎گیرند، رکن اساسی عبادت، اخلاص بوده و برپایی سفره‎های افطار نیز در حدی که به با نیت خیر و برای خدا انجام شود، کافی است، نباید طوری شود که صرفا گرسنگی و تشنگی را تحمل کنیم، باید در مقابل تمامی گناهان بایستیم تا به آزادی و فطر واقعی خواهیم رسید، فطر در لغت به معنای جدا شدن از تمامی خامی‎ها و رسیدن به کمال است.

نقدی با بیان این‌که بهترین کار خیر این است که به دنبال گناه نباشیم، گفت: عمل صالح دو رکن دارد و باید برای خدا و مطابق دستور خدا باشد و موجب رشد و تکامل جامعه و فرد شود، در آیه‎ی ۹۷ سوره‎ی نحل و آیه‎ی ۱۰ سوره‎ی فاطر نیز به این دو رکن اشاره شده است، انجام کار خیر به ماه رمضان اختصاص نداشته و انجام کار خیر در ماه رمضان با مقدمه‎ی رجب و شعبان، به عنوان بهار تعلیم و تربیت، انسان را تا یک سال بیمه می‎کند.

خودکنترلی را یکی از اهداف اصلی روزه‌داری است

وی در ادامه، خودکنترلی را یکی از اهداف اصلی روزه‌داری دانست و گفت: در آیه‌ی ۱۸۳ سوره‎ی بقره، هدف از روزه‎داری رسیدن به مقام خودکنترلی و تقواست، خودکنترلی یکی از اهداف عمده و اساسی تربیت دینی بوده و روزه نیز از روش‌هایی است که ما را در تحقق این امر یاری می‎کند. روزه یکی از روش‎های تذهیب نفس است و انسان با نه گفتن به قوه‎ی غضبیه و شهویه‎ی خود می‎تواند نفس سرکش خود را رام کند و اختیار نفس را به دست عقل بسپارد، کنترل نفس یکی از تفاوت‏‌های اصلی انسان با حیوان است که با روزه‌داری می‎توان به آن دست یافت.

وی افزود: نه گفتن به نفس و خواسته‎های نفسانی باید در همه‎ی ابعاد انجام شود، ساده‎ترین نه گفتن‎ها، نه گفتن به خوردنی‎هاست، بنابراین رعایت این مقدار در قالب روزه در فقه اسلامی واجب عینی بوده و برای صحت روزه، ضمن نه گفتن به خوردن و آشامیدن، باید از مبطلات روزه که در رساله‎های عملی آمده است، دوری کرد.

درجات و مراتب روزه

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در پایان به ایسنا گفت: درجات و مراتب روزه در برخی روایات آمده است و گرسنگی و تشنگی به‌عنوان حداقل مراتب روزه، فقط تکلیف را از انسان ساقط می‎کند و برای این که روزه کمال بخش باشد، باید به همه‎ خواسته‎های نفسانی و هر آنچه که دل آن را می‎خواهد، نه گفت، انسان روزه‌دار باید از اعمالی مثل غیبت کردن، تضییع حقوق دیگران، گران فروشی، رسیدن به منافع و متامع خود، دروغ گفتن، سخن چینی و کبر اجتناب کنند، رذایل اخلاقی افراد از نشانه‎های هوای نفس و دستورات اکید شیطان است و روزه‌داری برای مبارزه با تمامی شیطان‎ها به خصوص شیطان نفس و خودمان انجام می‎شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics