قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتشار چهار کتاب جدید با رویکرد فقهی- اقتصادی
انتشار چهار کتاب جدید با رویکرد فقهی- اقتصادی

معرفی کتاب؛

انتشار چهار کتاب جدید با رویکرد فقهی- اقتصادی

هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان در سال ۹۸ چهار کتاب جدید با رویکردی فقهی- اقتصادی منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با همکاری انتشارات حوزه، مجموعاَ ۴ کتاب شامل سه کتاب موضوعی و یک کتاب مجموعه‌ای را در سال ١٣٩٨ منتشر کرد.

کتاب «درآمدی بر بازاریابی شبکه‌ای رویکرد فقهی- اقتصادی» تدوین دکتر سیداحمد عاملی، کتاب «درآمدی بر بهره، خلق پول و دلار» نوشته دکتر رسول بخشی دستجردی و کتاب «درآمدی بر مصرف و بهره‌وری در اسلام» به کوشش دکتر علی‌اکبر کریمی سه کتاب موضوعی هیئت اقتصاد می‌باشد که همراه با کتاب «سلسله نشست‌های اقتصادنا سال ١٣٩٧»، کتاب‌های منتشره هیئت اقتصاد در سال ١٣٩٨ را شکل می‌دهد.

همچنین در سال ١٣٩٧ نیز دو کتاب «نظریه‌های عدالت اقتصادی» نوشته دکتر میثم پیله‌فروش و کتاب «سلسله نشست‌های اقتصادنا سال ١٣٩۶» به بازار نشر عرضه شده ‌است.

درآمدی بر بازاریابی شبکه‌ای رویکردی فقهی- اقتصادی

اگر همین تازگی توسط یکی از بازاریابان شبکه‌ای پرزنت شده‌اید، به احتمال زیاد استفتائاتی از مراجع معظم تقلید را نیز به شما نشان داده‌اند که حاکی از مشروعیت این کسب‌وکار نو و وسوسه‌انگیز است؛ در کنار مزایای دیگری چون اشتغالزایی برای جوانان، توزیع کالای ساخت داخل و … . با این حال نزدیک‌تر به احتیاط این است که این فتاوا و تبصره‌ها و حواشی آن را از زبان یک متخصص احکام اقتصادی بشنوید:

آیا پورسانت، اجرت آموزش به زیرشاخه‌هاست؟ آیا می‌توان آن را هبه صاحب شرکت به بازاریاب دانست؟ آیا محدود بودن تعداد زیرشاخه‌ها وجه شرعی پورسانت را تصحیح می‌کند؟ آیا در بازاریابی شبکه‌ای اصالت با توزیع کالا و رساندن آن به متقاضیان واقعی است؟

علاوه بر پاسخ به این سؤالات با استفاده از مدل‌سازی ریاضی، اثبات شده است که ساختار بازاریابی شبکه‌ای مشابه طرح‌های هرمی، علاوه بر کاهش رفاه اجتماعی، شکاف شدید رفاهی میان طبقات جامعه به سود سرشاخه‌ها و به زیان اعضای پایین هرم ایجاد می‌کند، افزون بر این نشان خواهد داد که اگر دغدغه اشتغال یا تولید ملی شما را وارد این عرصه کرده است این عرصه نه پاسخگویی نیاز شما و نه برطرف‌کننده مشکلات جامعه خواهد بود.

این کتاب توسط دکتر سیداحمد عاملی تدوین و ویراستاری و در ۱۲۰ صفحه و به قیمت ٢٠٠٠٠ تومان از سوی انتشارات حوزه علمیه خراسان منتشر شده است.

کتاب درآمدی بر بهره، خلق پول و دلار

بانک چیست؟ آیا بانک سپرده‌های خرد را تجمیع کرده و به سرمایه‌گذاران بزرگ می‌دهد یا اینکه اساساً خودش «از هیچ پول خلق می‌کند»؟ پاسخ تکان‌دهنده به این سؤال را در این کتاب کوچک و خواندنی می‌خوانید و درخواهید یافت چه عاملی – در حالی که سفره اقتصاد کشورمان در ۴۵ سال اخیر اندکی بیش از دو برابر شده است – حجم نقدینگی در کشور را بیش از ۳۶ هزار برابر کرده است! و این عدم توازن عجیب که در کمتر کشوری روی می‌دهد به چه معناست و چه آثاری در پی دارد.

اینکه چگونه آمریکا که او نیز دلار «خلق می‌کند»، مانند ما دچار تورم نمی‌شود معمای جذابی است که نویسنده در ادامه کتاب بدان پرداخته و به دنبال آن به خوبی روشن می‌کند صادرات فزاینده چین به ایالات متحده بیش از آنکه به معنای بیدار شدن اژدهای خفته باشد، به معنای تسخیر این اژدها با شعبده دلار است! نویسنده با مرور وقایع پولی بین‌الملل از زمان جنگ جهانی دوم و کنفرانس برتن‌وودز به این سو، روایتی خواندنی از داستان هژمونی دلار بر اقتصاد جهانی را به خواننده تقدیم کرده است.

جبهه‌بندی معنادار اقتصاددانان غربی مخالف و موافق نرخ بهره نیز از دیگر موضوعات کتاب است که احتمالا برای بسیاری از دانشجویان اقتصاد نیز تازگی داشته باشد. در عین حال خواندن این کتاب کوتاه به عموم علاقه‌مندان مباحث اقتصادی توصیه می‌شود.

این کتاب به نویسندگی دکتر رسول بخشی دستجردی در ۸۴ صفحه و به قیمت: ١۵٠٠٠ تومان از سوی انتشارات حوزه علمیه خراسان منتشر شده است.

کتاب درآمدی بر مصرف و بهره‌وری در اسلام

بدون شک یکی از آسیب‌های جدی در رفتارهای افراد و خانواده‌های مسلمان ایرانی، در حوزه مصارف آنها و میزان بهره‌وری از منابع در اختیار می‌باشد. از احساس نارضایتی عمومی مردم در عین بهره‌مندی از کالاها و خدمات مختلف، بدهکارشدن بخش عمده‌ای از جوانان و خانواده‌ها و زیربار انواع قسط رفتن ایشان، از تقلیدهای کورکورانه از مدل‌ها و سبک‌های مصرفی غربی و بیگانه با فرهنگ اسلامی ایرانی، تا مصرف بی‌ضابطه انرژی و هدررفت منابع حیاتی و بسیاری از مسائل دیگر، همگی نشان‌دهنده ضعف‌های جدی در رفتارهای مصرفی ماست.

اینکه چگونه باید مصرف کرد، چرا باید مصرف کرد و با چه انگیزه‌ای و اینکه چه چیز و چه مقدار می‌بایست مصرف نمود، چگونه می‌توان استفاده صحیح و بهینه از منابع داشت و آنرا ارتقاء بخشید، به‌طور کلی دامنه مسائل کتاب را شکل می‌دهد.

مزیت کتاب در پرداختی نو و یکپارچه به مقوله مصرف و بهره‌وری در اسلام با استفاده از آیات و روایات و استدلالات عقلی و فقهی و با رویکرد درسنامه‌ای و آموزشی و پاسخ به شبهات رایج در این زمینه می‌باشد. ضمن اینکه جهت جذابیت اثر و کاربردی کردن الگوی اسلامی مصرف در جامعه، به فراخور مباحث کادرهایی در لابلای کتاب تعبیه شده که در آن منتخبی از داستان‌های جذاب قرآنی و سیره ائمه معصومینعلیهم‌السلام، سیره و بیانات برجسته امام و رهبری، جملاتی آموزنده از متفکرین غربی و نیز سیره شهدای گرانقدر دفاع مقدس جهت الگوگیری و همچنین شواهد و آمارهایی از واقعیت‌های تلخ زندگی مصرفی جهت عبرت‌گیری عنوان شده است. در مجموع کتاب می‌تواند به‌عنوان درسنامه آموزشی الگوی مصرف و بهره‌وری مورد استفاده عموم طلاب و دانشجویان و علاقه‌مندان قرار گیرد.

این کتاب توسط علی‌اکبر کریمی در ٢٠۴ به نگارش درآمده و با قیمت ٢۴٠٠٠ تومان از سوی انتشارات حوزه علمیه خراسان به چاپ رسیده است.

سلسله نشست‌های اقتصادنا سال ١٣٩٧

این کتاب حاصل تدوین مجموعه سخنرانی‌های علمی ارائه شده در نشست‌های « اقتصادنا» طی سال ۱۳۹۷ است که توسط هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مقدس برگزار شده است. طبق هدف‌گذاری انجام شده بخش اول و عمده نشست‌ها با محوریت مباحث پولی و بانکی و موضوعاتی از قبیل شناخت مسأله خلق پول و جایگاه آن در هویت بانک، ماهیت پول‌های اعتباری رایج و حقیقی یا اعتباری بودن پول در اسلام، بررسی فقهی مسأله خلق پول در نظام بانکی، تعلق زکات به پول‌های اعتباری رایج، اقتصاد سیاسی دلار و نسبت آن با مسأله خلق پول، راهکارهای جایگزین برای خلق پول عادلانه و همچنین بررسی ماهیت رمزپول‌ها (بیت‌کوین و …) می‌باشد.

در چینش موضوعات تلاش شده است حتی الامکان از نگاه‌های نو و حاوی رویکردی بدیل و انتقادی به بانکداری موجود استفاده شود تا بتوان به مدد جریان‌سازی این گفتمان‌ها، از جریان بانکداری التقاطی موجود گذر کرده و به سوی نظام پولی و مالی به واقع اسلامی حرکت نمود.

بخش دوم کتاب دربرگیرنده سایر نشست‌هاست که به اقتضای دیگر مسائل روز انتخاب شده است و سعی شده است هر کدام از منظر فقهی مورد واکاوی قرار گیرد؛ مسائلی از قبیل بازاریابی شبکه‌ای ، بودجه سال ٩٨ کشور و … .

این کتاب با تدوین هیئت اندیشه‌ورز و ویراستار علمی: علی‌اکبر کریمی و علی نعمتی در ٢٨٨ و با قیمت ۴٠٠٠٠ تومان از سوی انتشارات حوزه علمیه خراسان به چاپ رسیده است.

نظریه‌های عدالت اقتصادی

در میان موضوعات اجتماعی هیچ موضوعی بحث‌برانگیزتر از چیستی عدالت نیست. اگرچه این مسئله در اقتصاد با پرسش از وضعیت مطلوب توزیع ثروت و درآمد درآمیخته و بحث عدالت توزیعی را به اذهان متبادر می‌کند، لکن ساحت مسأله عدالت چنان گسترده است که به تعبیر کولم «سؤال اساسی همه زندگی است». کتاب «نظریه‌های عدالت اقتصادی» سعی دارد با ارائه مختصر و مفید آراء دانشمندان درباره عدالت و چیستی آن، محققان را در دست‌یابی آسان به نظریه‌های عدالت و نقدهای وارده بر آنها یاری نماید.

اثر مذکور که با مقدمه آقای دکتر احمد توکلی نگاشته شده‌ است می‌تواند به‌عنوان یک کتاب درسی مقدماتی برای شناخت «نظریات عدالت» در مقطع کارشناسی برای مخاطبان دانشگاهی و حوزوی استفاده شود.

این کتاب به نگارش میثم پیله‌فروش در ۱۳۵ صفحه و به قیمت ١٨٠٠٠ تومان در سال ۱۳۹۷ از سوی انتشارات حوزه علمیه خراسان منتشر شده است.

سلسله نشست‌های اقتصادنا سال ١٣٩۶

از مهم‌ترین مؤلفه‌های تحول در حوزه های علمیه، پاسخگویی به مسائل مورد ابتلای جامعه است که فوری‌ترین آن‌ها در شرایط فعلی مسائل اقتصادی – چه در عرصه حکمرانی و نهادسازی و چه در عرصه پاسخگویی به مطالبات جامعه علمی – است. در این راستا، هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان، در کنار فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی مختلف خود، اقدام به برگزاری «سلسله نشست‌های اقتصادنا» با محوریت موضوعاتی از اقتصاد نموده است که ابعاد فقهی مشهودتری دارند، تا از رهگذر تبیین دقیق و واکاوی فقهی آن‌ها، زمینه‌های لازم برای ارائه الگوهای جدید و اسلامی ایجاد گردد.  مجموعه پیش رو حاصل این سلسله نشست‌ها در سال ۱۳۹۶ است که به جامعه علمی حوزه و دانشگاه تقدیم شده است.

این کتاب به همت هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در ٢۴٣ صفحه و با قیمت ٢٢٠٠٠ در سال ۱۳۹۷ تومان از سوی انتشارات حوزه علمیه خراسان منتشر شد.

یادآوری می‌شود، کتاب‌های فوق در راستای اهداف پژوهشی و ترویجی هیئت اقتصاد و تبیین اهم مسائل و موضوعات اقتصادی روز همراه با بررسی‌های اجمالی فقه‌الاقتصادی به مخاطبان حوزوی و دانشگاهی عرضه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics