قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتشار یک اثر پژوهشی در حوزه «فقه اجتماعی»
انتشار یک اثر پژوهشی در حوزه «فقه اجتماعی»

معرفی کتاب؛

انتشار یک اثر پژوهشی در حوزه «فقه اجتماعی»

کتاب «فقه و جامعه» تألیف محمدباقر ربانی و محمدصادق ربانی، در دو بخش و در پنج فصل به «تعامل فقه و جامعه» و «نظام سازی در فقه اجتماعی» می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب «فقه و جامعه» یک اثر پژوهشی در حوزه فقه اجتماعی است که شامل دو بخش است. در بخش اول به مفهوم شناسی، سیر تطور علم فقه (از فقه فردی تا فقه اجتماعی) و تعامل فقه و جامعه پرداخته شده است.

بخش دوم کتاب دارای پنج فصل می‌‌باشد. در فصل اول چیستی فقه اجتماعی، بازخوانی اجتهاد و پیشینه فقه اجتماعی، روش شناسی فقه اجتماعی، تفاوت فقه فردی وفقه اجتماعی، مبانی فقه اجتماعی و زمینه‌های اجتماعی فقه اجتماعی در ایران معاصرمورد بررسی قرار گرفته است.

فصل دوم به ترسیم اصول کلی فقه اجتماعی از قبیل: اصل وجوب حفظ نظام، اصل نظم اجتماعی، اصل عدالت اجتماعی، اصل زمان ومکان و…اشاره شده است. در فصل سوم به مسائل فقه اجتماعی در عرصه خانواده، هنر، محیط زیست، ورزش و…اشاره شده است.

فصل چهارم به قواعد فقهی مرتبط با فقه اجتماعی از قبیل: قاعده وجوب تعظیم شعائر الهی، قاعده تعاون، قاعده تالیف قلوب، قاعده حرمت إفساد در روی زمین و… اشاره شده است. در فصل آخر به نظام سازی در فقه اجتماعی پرداخته شده است.

کتاب «فقه و جامعه» تألیف محمدباقر ربانی و محمدصادق ربانی از سوی انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) به چاپ رسیده است.

برای مطالعه کتاب اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics