قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بازخوانی متون فقهی‌حقوقی، از عصر مشروطه تا جمهوری اسلامی
دکتر فیرحی، الگوی کارآمد برای چگونگی تعامل با مهم‌ترین دوگانه‌های جامعه

به‌صورت مجازی و با اعطای گواهینامه برگزار می‌شود؛

بازخوانی متون فقهی‌حقوقی، از عصر مشروطه تا جمهوری اسلامی

مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو به صورت مجازی دوره اول «بازخوانی متون فقهی‌حقوقی، از عصر مشروطه تا جمهوری اسلامی» با ارائه حجت‌الاسلام دکتر فیرحی برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، دوره اول بازخوانی متون فقهی‌حقوقی، عصر مشروطه و عصر جمهوری اسلامی (تابستان ۹۹) با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر داوود فیرحی نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه، به صورت مجازی در مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو، با اعطای گواهینامه از مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، برگزار خواهد شد.

دوره «بازخوانی متون فقهی حقوقی در عصر مشروطه» به این مسئله می‌پردازد: ریشه‌های فقهی‌حقوقی نهادها، قوانین و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران چیست؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است به متون فقهی‌حقوقی تاریخ جدید خود یعنی آغاز دوره‌ی مشروطه برگردیم. متونی که سازنده عصر جدید و مؤسس حکمرانی مدرن در ایران هستند. خوانش انتقادی این متون هم نشانی از سرچشمه‌ها و هم چشم‌اندازی از تجدد سیاسی‌مذهبی در ایران است.

در میان متون مورد اشاره، متونی هستند که از اهمیت بیشتری برخوردارند و بیشترین تأثیر را بر تاریخ جدید ایران داشته‌اند: ۱. رساله تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله: محمد حسین نائینی ۲. رساله تحریم مشروطه و لوایح: فصل‌الله نوری ۳. حقوق اساسی [یعنی] آداب مشروطیت دول: محمدعلی فروغی و پدرش ذکاءالملک فروغی ۴. حقوق اساسی یا اصول مشروطیت: مصطفی عدل ۵. قانون اساسی دوره مشروطه ۶. مذاکرات مجلس اول دوره مشروطه.

لازم به ذکر است، در دورۀ اول بازخوانی متون فقهی حقوقی در عصر مشروطه، دو رسالۀ نخست طی ۸ جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین، دوره «بازخوانی متون فقهی حقوقی در عصر جمهوری اسلامی» به این مسئله می‌پردازد که متن‌های اصلی فقهی‌حقوقی نهادها، قوانین و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده‌ چیست؟ این متون هر چند بر ساختار و قوانین و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران مؤثر بوده‌اند اما بازخوانی و بررسی انتقادی و دقیق آنها امکان‌های جدیدی پیش‌ روی ما خواهد گشود و مقوم ساختار و ساز‌وکار حکمرانی دیگری در ایران خواهد بود.

در میان متون مورد اشاره، متونی هستند که از اهمیت بیشتری برخوردارند: ۱. کتاب بیع و ولایت فقیه: امام خمینی ۲. الولایه الالهیه الاسلامیه: محمد مومن ۳. مبانی نظری قانون اساسی و حزب جمهوری اسلامی: محمد بهشتی ۴. نظام‌الحکم فی‌الاسلام: حسینعلی منتظری ۵. قانون اساسی سال ۱۳۵۷ ۶. قانون اساسی سال ۱۳۶۸.

لازم به ذکر است، در دوره اول «بازخوانی متون فقهی حقوقی در عصر جمهوری اسلامی» دو رسالۀ نخست مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

علاقه‌مندان برای شرکت در هریک از این دوره‌های مجازی با پرداخت مبلغ ۲۰۰ هزار تومان می‌توانند یک‌شنبه‌ها ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ جهت ثبت‌نام با شماره تلفن ۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱ تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics