قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بررسی تطبیقی قائلین به حرمت تقلید در شیعه و اهل سنت
دفاع از دو پایان‌نامه فقهی-حقوقی در حوزه علمیه خراسان

در قالب پایان‌نامه صورت گرفت؛

بررسی تطبیقی قائلین به حرمت تقلید در شیعه و اهل سنت

جلسه دفاع پایان نامه زهرا تاجر، طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان با عنوان «بررسی تطبیقی قائلین به حرمت تقلید در شیعه و اهل سنت» در مدرسه علمیه نرجس(س) برگزار و به کسب امتیاز عالی موفق شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، زهرا تاجر، تدوینگر پایان‌نامه نیز در این جلسه دفاعیه، با اشاره به اینکه کتاب «رابطه اجتهاد و اخباری‌گری» به تالیف محسن جهانگیری، باعث انتخاب این موضوع برای تحقیق بیشتر شده است، گفت: بحث تقلید از مواردی است که میان پیروان هر دو مکتب تشیع و اهل سنت اختلاف ایجاد کرده است به طوری که سلفیان اهل سنت و اخباریان شیعه، نگرش ضد تقلید را از مبانی اصلی خود می‌دانند.

وی افزود: با توجه به اینکه این دو فرقه مبانی فکری مشترکی مانند نص گرایی و عقل ستیزی دارند که سبب رواج جمود فکری در میان پیروانشان گردیده است و نتیجه‌ی آن، نگرش منفی در برابر تقلید است.

طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان با اشاره به استمداد از استدلال‌های عقلی دو فرقه گفت: سلفیان تنها به ظواهر کتاب و احادیث نبوی و سیره‌ی علمای سلف تکیه دارند ولی اخباریان ظواهر روایات معصومین(ع) را اصل می‌دانند و کتاب و سنت پیامبر(ص) در صورتی که مؤیدی از روایات داشته باشد، می‌پذیرند.

تاجر ابراز کرد: در هر دو گروه گرایش تندرو و معتدل وجود دارد با این وجود هر دو دسته تقلید را در فهم مسائل دینی آن‌گونه که اصولیان شیعه و سایر فرق اهل سنت قبول دارند، با بیان دلایلی آن را نفی می‌کنند.

وی با اشاره به تدوین این پایان‌نامه گفت: این مجموعه در بردارنده مبانی فکری تاثیرگذار بر دیدگاه نفی تقلید از منظر هر دو گروه سلفیان و اخباریان می‌باشد که مقایسه ای میان نقاط اشتراک و افتراق آن‌ها انجام شده است.

تدوینگر پایان‌نامه اضافه کرد: اگر چه سلفیان و اخباریان در طرز فکر به طور کامل یکسان نیستند اما یقین در عدم اعتبار عقل در استنباط احکام شرعی و در جمود و پیروی از هرگونه حدیث و در تقدم حدیث بر دلیل عقلی، با یکدیگر متفق هستند.

تاجر در پایان گفت: در تدوین این پایان‌نامه حدود ۱۰۰ منبع فارسی و عربی مورد استفاده قرار گرفته است.

در ادامه جلسه دفاع پایان نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی فقیه، این پژوهش را در سه محور مسائل ویراستاری، نوآوری موضوع و نکات محتوایی مورد بررسی قرار داد.

استاد داور این پایان‌نامه بیان کرد: در تدوین پایان نامه‌ها، سوال اصلی همان گره‌ای است که با پژوهش در پایان نامه باید باز شود.

بنابرگزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی به عنوان استاد راهنما و صدیقه رضایی، در مقام استاد مشاور، پژوهشگر را در تدوین این پایان‌نامه هدایت و راهنمایی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics