قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بررسی قاعده الزام؛ از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه
بررسی قاعده الزام؛ از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه

تازه‌های نشر؛

بررسی قاعده الزام؛ از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه

آیا شیعه می‏‌تواند اصحاب مکاتب مخالف را به معتقداتشان الزام، و آثار صحت را بر عمل آنان – علی‌رغم فقدان شرایط لازم- مترتب سازد؟

به گزارش خبرنگار اجتهاد، هر یک از احکام فقهی، دارای شرط‏‌ها و قیودی است که صحت و بطلان عمل مکلف منوط به رعایت و عدم رعایت آنها، و مورد اختلاف نظر پیروان مکاتب مختلف است.

این دوگانگی در دیدگاه‌‏های فقهی، در زمان معصومین(ع) پرسش‌هایی را در مورد چگونگی تعامل پیروان دو مذهب برانگیخت؛ پرسش‌هایی که زمینه ساز ظهور و تبلور قاعده‏ای فقهی به نام الزام گشت.

قاعده الزام، قاعده‏ای است فقهی که شیعه را مجاز می‏‌سازد پیروان سایر مکاتب را به معتقداتشان ملزم سازد و از این رهگذر منتفع گردد.

در این اثر ابتدا دورنمایی اجمالی از قاعده الزام و پیشینه، اهمیت و کاربرد آن در فقه و حقوق اسلامی صورت گرفته، سپس ابعاد این قاعده فقهی و حقوقی، سیر تاریخی قواعد فقهی و ماهیت قاعده الزام و مفهوم لغوی و اصطلاحی آن بیان شده است.

آنگاه نویسنده به ویژگی‌ها و مبانی فقهی قاعده الزام پرداخته و مفاد و نص قاعده الزام و مجرای این قاعده در فقه و حقوق را بررسی نموده است.

در ادامه، وی به مستندات قاعده الزام از قرآن، روایات، اجماع، سیره متشرعه و سیره عقلا در این زمینه اشاره کرده و برخی از روایات در این موضوع را تحلیل نموده و ارتباط قاعده الزام با برخی قواعد دیگر مانند قاعده اقرار، قاعده مقاصد نوعیه و قاعده امضا، التزام یا لزوم را بررسی کرده است.

نگارنده در پایان به صورت تطبیقی مفاد قاعده الزام را در فقه و حقوق با یکدیگر مقایسه کرده و کاربردهای این قاعده در موضوعات مختلف فقهی و حقوقی را بیان نموده است.

گفتنی است، چاپ دوم کتاب «بررسی قاعده الزام از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه» تألیف دکتر سیدمحسن فتاحی در بهار ۱۴۰۲ توسط نشر ادیان به قیمت ۱۵۰ هزار تومان به زیور طبع آراسته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics