قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تا نظام به حکمرانی اسلامی درنیاید، فقه فضای مجازی ما درست نمی‌شود
تا نظام به حکمرانی اسلامی درنیاید، فقه فضای مجازی ما درست نمی‌شود

استاد عبدالکریم فرحانی:

تا نظام به حکمرانی اسلامی درنیاید، فقه فضای مجازی ما درست نمی‌شود

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تا نظام به حکمرانی در بیایید و آن حکمرانی، اسلامی گردد، بدون تردید فقه فضای مجازی‌، فقه اقتصاد، فقه خانواده فقه سیاسی ما درست نمی‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد عبدالکریم فرحانی، عضو مجلس خبرگان در نشست علمی «ضرورت انقلاب اسلامی در فضای مجازی بر اساس مبنای امامین انقلاب»، اظهارکرد: موضوع بحث ضرورت انقلاب اسلامی در فضای مجازی و بر اساس مبنای امامین انقلاب اسلامی است. اگر ما نظامی خود را به حکمرانی اسلامی تبدیل کنیم بسیاری از اهداف و رسالت‌ها و منوّیات امامین انقلاب اسلامی پیاده سازی شده است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان اینکه حکمرانی اسلامی وقتی در جامعه پیاده شود، آن موقع فقه سیاسی‌تان، فقه فضای مجازی‌تان، فقه اقتصادتان و فقه خانواده شما درست می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر در جامعه ما بتوانیم این مطلب را در ارتباط با حکمرانی درست کنیم، یعنی بتوانیم ترکیب حقیقی را در جامعه از طریق «نظام اسماء» در بیان امام راحل، یا از طریق «ترکیب حقیقی» که علامه طباطبائی ارائه می‌کنند را مورد استفاده قرار دهیم، آن موقع شما می‌توانید برای این جامعه نظام حکمرانی درست کنید.

فرحانی بیان کرد: آن موقع بزرگان سوالشان این است که اگر ما ترکیب حقیقی را برای جامعه قائل شدیم، یک جامعه داریم، یا جوامع داریم؟ اگر یک جامعه داشته باشیم یک ایدئولوژی واحد، یک باید و نباید واحد با یک اعمال نظام حکمرانی واحد مواجه هستیم که درست است؛ اما اگر جوامع‌ای مواجه هستیم دیگر خبر نداریم که علامه طباطبائی اعتقادشان در این خصوص چیست. ما سه مدل اختلاف در جامعه انسانی داریم، اختلاف طبیعی و دو مدل اختلاف دیگر، خدا رحمتشان کند که در تحلیل بسیار خوبی که از آیات سوره یونس و سوره هود مختلفین «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَلِذَلِکَ خَلَقَهُ» ارائه و تفسیر خیلی زیبایی ارائه کرده اند. اگر جامعه مرکب حقیقی است و ترکیب حقیقی در جامعه وجود دارد اختلاف طبیعی در جوامع وجود دارد، ولی اختلاف طبیعی مانع نظام حکمرانی واحد نیست. چون دین از یک چهارچوب درست شد که در واقع در فضای ترکیب حقیقی می‌شود از آن دفاع کرد، آن موقع اصل ثابت نظام حکمرانی درمی‌آید.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر هم کسی ترکیب حقیقی را انکار کرد، مثل استاد ما آیت‌الله مصباح یزدی، ایشان هم یک منظومه‌ای دارد برای اعمال نظام حکمرانی واحد که آن هم باید مسیر خودش را برود. مواردی که ارائه شد شامل نظرات مختار، نظریه امام(ره)، علامه طباطبائی، آقای مطهری و رهبری معظم انقلاب است که ارائه کردم. ولو عرض کردم حاصل یک کار عمیق پژوهشی است که امید داریم حوزویان عزیز با نقد و بیان و نگاهشان کمکمان کنند و این دوستان عزیزی که واقعاً کار مهمی را شروع کردند و ما را هم دعوت کردند، حرکت دادند، تشکر می‌کنیم.

وی اظهار کرد: ببینید چهارچوب حکمرانی را درست می‌کنیم برای فرد، چهارچوب حکمرانی را درست می‌کنیم برای جامعه‌ای که مورد نظر ما است و حتی مسخ انسان‌هایی که این مرکب را درست می‌کنند را درست می‌کنیم تا قانون «نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» درست دربیاید، فرعون امام یک جامعه‌ای بود، موسی(ع) هم امام یک جامعه‌ای بود «تُدْعَی کُلُّ أُمَّهٍ تُدْعَی إِلَی کِتَابِهَا» و این مسیر ادامه دارد تا امروز که فضای مجازی هم به آن اضافه شده و خود دارای احوالاتی است، در فضای مجازی می‌گوییم همه این دو جامعه فرعون صفت و امام صفت، به فضای مجازی نیاز دارند، آنهایی که عاقل هستند و با اراده کار می‌کنند و آنهایی هم که مسخ شده‌اند با شوق و خیال در این فضا کار می‌‌ کنند، خواهش می‌کنم دقت کنید، لذا به نظر ما حضرت آقا، درست می‌گویدآن خانمی که حجابش اینطور است از ما است، لذا رهبری معظم می‌فرماید، ما واجب مریدیم. آقا مبنا را گفت، «ما اصابه من مصیبته فمن نفسک» ببینید، این نظام که ما دنبالش هستیم که به فضل الهی به نتیجه خواهد رسید، مبانی‌اش به نظر ما مخصوصاً در نظام اسماء امام(ره) و استاد بزرگوارمان آیت‌الله جوادی در بحث نظام اسماء خوب ارائه می‌کنند هرچند در بعضی از نکات تفسیری همه آن را بیان نمی‌کنند، اگر این مطلوب درست دربیاید که درمی‌آید، ترکیب حقیقی و نظام حکمرانی و نقش مسخ در واقع این مرکب حقیقی دربیاید آن موقع شما می‌توانید الزامات این بحث را پی بگیرید.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در پایان تصریح کرد: ما در بحث‌های فقه مضاف این موضوع را تعقیب می‌‌ کنیم و اعتقادمان این است نسخه نجات‌بخش همان نسخه‌ای است که حضرت آقا در فیضیه در سفر اخیرشان به قم فرمودند، ما باید برگردیم و فقه اکبر علوم انسانی و علوم اجتماعی‌مان را تحلیل کنیم./ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics