قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جلد دوم «گفتارهایی در فقه فرهنگ و ارتباطات» مکتوب شد
جلد دوم «گفتارهایی در فقه فرهنگ و ارتباطات» مکتوب شد

تازه‌های نشر؛

جلد دوم «گفتارهایی در فقه فرهنگ و ارتباطات» مکتوب شد

جلد دوم کتاب گفتارهایی در فقه فرهنگ و ارتباطات تألیف حجت‌الاسلام قانع منتشر شد. این اثر سعی دارد با معرفی و شناسایی موضوعات فرهنگی، ارتباطی، حکم آن‌ها را نیز از کلیاتی که در کتاب، سنت و عقل وجود دارد یافته و معرفی کند.

به گزارش شبکه اجتهاد، جلد دوم کتاب گفتارهایی در فقه جلد دوم گفتارهایی در فقه فرهنگ و ارتباطات منتشر شدفرهنگ و ارتباطات تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین قانع عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام منتشر شد.

حجت‌الاسلام احمد علی قانع، در مقدمه کتاب خود به معرفی اجمالی اثر خود پرداخته است: آنچه در این کتاب ملاحظه می‌کنید سعی دارد با معرفی و شناسایی موضوعات فرهنگی، ارتباطی، حکم آن‌ها را نیز از کلیاتی که در کتاب و سنت و عقل وجود دارد یافته و معرفی نماید و مصداق عمل به فرمایش گهربار امامان معصوم باشد که: «علینا بالقاء الاصول و علیکم بالتفریع» (ابن ادریس، بی‌تا: ۴۷۸ به نقل از جامع بزنطی).

بیان نکاتی جهت روشنگری بیشتر در این مقدمه ضروری است.

۱- از آنجا که در زمینه فقه‌های مضاف و از جمله فقه فرهنگ و ارتباطات، ادبیات و پیشینه قوی و حجیم از جانب مراجع عظام و فضلای حوزه و دانشگاه به‌جز چند مقاله و کتاب وجود ندارد، تمام ضعف و نقص این مجموعه را که البته ضعف و نقص مؤلف محسوب می‌شود، به‌حساب کار ابتدای راه بگذارید و با تذکرات مستدل و ناصحانه خود، ما را در تقویت مباحث آینده و اصلاح چاپ‌های بعدی همین کتاب یاری نمایید.

۲- غالب کتب فقهی مرسوم حوزه‌ها به زبان عربی نگارش یافته است؛ بنابراین ممکن است برخی از سروران با دیدن مباحثی که به زبان فارسی نوشته شده اظهار دارند که این چه کتاب فقهی است که متن آن عربی نیست؛ اما با دقت بیشتر ملاحظه می‌کنند که ادله فقهی از قرآن و روایات، به زبان اصلی خود یعنی عربی نقل شده و حتی فتاوای فقهای عظام را که در اصل عربی بوده به همان شکل آورده‌ایم.

۳- اگرچه در کتابی که رسماً به زبان فارسی نوشته می‌شود، لازم است عبارات غیرفارسی ترجمه شود، اما از آنجا که امید است از این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی استفاده شود، از ترجمه همه عبارت‌های عربی خودداری کرده‌ایم و فقط ترجمه برخی را آورده‌ایم.

۴- پاره‌ای از مباحث این کتاب تلخیصی است از آنچه توسط فاضلان و مؤلفان ارجمند دیگر نگارش شده و یا در جلسات علمی مطرح گردیده و از آنجا که مطالعه آن‌ها برای دانشجویان مفید تشخیص داده شد، با تصرف و توضیح و معرفی مؤلف آن، مورد تلخیص قرار گرفت، بقیه مباحث تألیف یا تصنیف نگارنده کتاب می‌باشد.

۵- آنچه در این مجموعه آمده به شکل استقرایی انتخاب ‌شده و بخشی از مباحث فرهنگی ارتباطی را تشکیل می‌دهد. مباحث دیگری نیز وجود دارد که به یاری خداوند متعال در آینده تکمیل و چاپ خواهد شد. / وسائل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics