قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه

[vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_single_image image=”36191″ img_size=”90*120″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”تقویم” color=”turquoise” border_width=”2″ el_class=”andishvaran_calender” el_id=”calender”][vc_column_text]

حجه الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه سال ۱۳۴۵ در دزفول، متولد شد. دروس حوزوی را در کنار دروس متوسطه (رشته تجربی) در سال ۱۳۶۲ آغاز کرد و به مدت شش سال در سال ۱۳۶۸شمسی در مقطع سطح سوم حوزه علمیه فارغ‌ التحصیل شد.

وی از محضر استادان برجسته‌ حوزه‌های علمیه، همچون: آیات مکرم آقایان حاج شیخ محمدکاظم مدرسیان، حاج سید مجدالدین قاضى دزفولی، حاج شیخ محمدعلی مدرس افغانی، حاج شیخ قدرت الله وجدانی فخر، حاج شیخ کاظم تدین نژاد، حاج شیخ کاظم سبط الشیخ، حاج شیخ مصطفی اعتمادی و حاج شیخ محسن اراکی بهره فراوان برد.

ایشان در سال ۱۳۶۸ دروس خارج فقه و اصول را در حوزه علمیه قم آغاز کرد و دوازده سال از محضر استادانی همچون حضرات: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله العظمی فاضل لنکرانى، آیت الله العظمی جعفر سبحانی، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در حوزه علمیه قم، بهره برد تحصیل دروس تخصصى کلام اسلامى را در کنار دروس خارج فقه و اصول در سال ۱۳۷۰ شمسی آغاز کرده و در سال ۱۳۷۴ در مقطع دکتراى کلام اسلامى با رتبه اول از مؤسسه امام صادق (علیه‌السلام) فارغ التحصیل شد و پایان نامه خود را با عنوان انتظارات بشر از دین تدوین نمود.

تحصیل تفسیر قرآن و فلسفه و عرفان و بهره‌مندی از محضر استادانی همچون، آیت‌الله تدین‏ نژاد، آیت‌الله حسن‏ زاده آملی، آیت‌الله جوادى آملی، آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله سبحانى و آیت‌الله انصارى شیرازى، یکی دیگر از بخش‌های تحصیلی‌ وی به شمار می‌آید که از سال ۱۳۶۴شمسی تا سال ۱۳۸۵ ادامه داشته است.

ایشان در سال ۱۳۷۵ شمسی توسط آیت الله مدرسیان در دروس فقه و اصول، اجازه اجتهاد و اجازه نقل حدیث گرفت و از سال ۱۳۹۴ به رتبه استاد تمامی دست یافت و اینک از چندین استاد مشهورفقه و اصول حوزه علمیه قم، اجازه اجتهاد و اجازه روایی دارند.

مهمترین دغدغه‌های فکری و فلسفی و فقهی  وی در دو حوزه مشخص می‌شود: اول، جریان شناسی فکری ایران و جهان اسلام و دوم، اسلامی‌سازی علوم انسانی و به تبع آن، نظام‌سازی فقه اسلامی.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”آثار فقهی و اصولی” color=”turquoise” border_width=”2″ el_class=”andishvaran_asar” el_id=”asar”][vc_column_text]آدرس کتب:

۱- اندیشه‌های حکمی و اجتهادی شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر

۲- پلورالیزم دینی و سیاسی

۳- حکمت سیاسی اسلامی: مفاهیم بنیادین

۴- فقه در محک زمانه: نقدی بر مقاله “فقه در ترازو” دکتر سروش

۵- فلسفه‌های مضاف

آدرس مقالات:

۱- قرائت پذیری دین یا اختلاف پذیری تفقه؟

۲- اسلام و نیازهای زمان

۳- توانمندی های حکمت متعالیه در امر سیاست

۴- مفهوم آزادی از منظر درون و برون دینی

۵- گوهر تشیع و دموکراسی

۱- ح: مبانی معرفتی و کلامی فقه

۴- قاعده نفی غرور در معاملات

۵- تبعیت یا عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعی

۶- اندیشه: مرجعیت عرف در تطبیق مفاهیم بر مصادیق

۷- قاعده نفی سبیل

۸- گستره شریعت

۹- مناهج عمده تحقیق در معارف دینی

۱۰- فقه و مقاصد شریعت

۱۱- نظرات کارشناسانه فقیه در موضوعات احکام

۱۲- مصاحبه در مورد کتب درسى حوزه و مسائل آموزشى آن

۱۳- امام على (علیه السلام) و فقه

۱۴- نقش عقل در اجتهاد[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”مسئولیت ها” color=”turquoise” border_width=”2″ el_class=”andishvaran_masoliat” el_id=”masoliat”][vc_column_text]1- ریاست مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه

۲- مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

۳- عضو شورای علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

۴- عضو شورای علمی گروه کلام و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

۵- عضو شورای علمی گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

۶- رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون بررسی و تأمین نیازهای دینی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics
Clicky