قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مروری بر زندگانی عالم مردمی حاج سید جعفر طباطبایی + تصاویر
مروری بر زندگانی عالم مردمی حاج سید جعفر طباطبایی

گزارش؛

مروری بر زندگانی عالم مردمی حاج سید جعفر طباطبایی + تصاویر

مرحوم استاد حاج سید جعفر طباطبایی که پرورش یافته حوزه علمیه خراسان و نمادی از روحانیت محبوب و مردمی بود، نزد اساتید برجسته‌ای همچون حضرات میلانی، بروجردی، حجت، امام خمینی، حکیم و شاهرودی بهره‌مند گردید، عمر بابرکت خود را در راه تبلیغ دین و ترویج معارف اسلامی و تربیت طلاب و دانشجویان و خدمت به مردم سپری نمود و همواره در عرصه‌های حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی حضور تاثیرگذاری داشت.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیین تشییع پیکر حجت‌السلام والمسلمین سید جعفر طباطبایی از علماء و خطبای سرشناس مشهد و امام جماعت حرم مطهر رضوی بعدازظهر پنجشنبه با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان از مهدیه مشهد تا حرم مطهر رضوی تشییع و بعد از اقامه نماز توسط آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دار العباده حرم مطهر ثامن الحجج (ع) به خاک سپرده شد

مروری بر ابعاد زندگی مرحوم استاد «سید جعفر طباطبایی»

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید جعفر طباطبایی شیرازی در سال ۱۳۱۷ شمسی در خانواده‌ای روحانی در رفسنجان دیده به جهان گشود. پدرش سید محمدحسین طباطبایی از روحانیون و مبلغین برجسته و از نوادگان دختری میرزای شیرازی بود که در سالها در نجف اشرف، رفسنجان، کرمان و مشهد به فعالیت‌های علمی و تبلیغی اشتغال داشت.

ایشان در کودکی در ۳ سالگی به همراه پدرش به مشهد آمد و تحصیلات مقدماتی را در مکتب خانه حاج شیخ غلامرضا در مشهد آموخت و در نوجوانی با توجه به علاقه شخصی و زمینه خانوادگی‌ای که داشت وارد حوزه علمیه مشهد شد و در مدارس علمیه دودرب و نواب به علم آموزی پرداخت و در ۱۲ سالگی به لباس مقدس روحانیت ملبس شد.

سید جعفر، دروس حوزوی را نزد اساتید برجسته‌ای همچون حضرات آیات ادیب نیشابوری، حجت‌هاشمی خراسانی، میرزا احمد مدرس یزدی، حاج شیخ کاظم دامغانی، حاج شیخ‌هاشم قزوینی، حاج شیخ مجتبی قزوینی، حاج میرزا جواد آقا تهرانی، حاج میرزا حسنعلی مروارید و حاج سید محمدهادی میلانی سپری نمود و مدتی نیز به حوزه علمیه قم رفت و از محضر ‌آیت‌الله بروجردی و ‌آیت‌الله حجت تلمذ نمود. ایشان سپس حدود ۳ سال رهسپار نجف اشرف شد و از محضر آیات عظام امام خمینی، حکیم، شاهرودی و شهید مدنی بهره‌مند گردید و بار دیگر به مشهد بازگشت.

با ورود به شهر امام رضا(ع) به تدریس و تبلیغ و مبارزه با رژیم پهلوی پرداخت و بیش از ۶۰ سال در کنار تدریس اخلاق و سطوح فقه و اصول در حوزه، به تبلیغ، خطابه و وعظ و ارشاد عموم مردم و به خصوص جوانان پرداخت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اقامه نماز جماعت در حرم مطهر رضوی و مسجد مدرسه میرزا جعفر و همکاری با بعثه مقام معظم رهبری در عرصه روحانی کاروان حج و همچنین سفرهای تبلیغی اهتمام ورزید.

حمایت از نهضت امام خمینی فصل مهمی از زندگی پربرکت این عالم ربانی به شمار می‌رود. ایشان به همراه اخوان روحانی خود سالها به ترویج نهضت مرحوم امام اهتمام داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در عرصه‌های مختلف همواره از نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری حمایت می‌نمود.

درب منزل این روحانی جلیل القدر همواره به روی مردم باز بود و راهگشای مشکلات مردم و پاسخگوی آنان در طول شبانه روز بود. ایشان تسلط خاصی بر روایات، اذکار و اوراد، علوم غریبه و تعبیر خواب داشت و در استخاره مورد توجه و مراجعه خواص و عوام بود.

این عالم پارسا نمایندگی مراجع عظام تقلید در مشهد را عهده دار بود و به اخذ اجازاتی در امور حسبیه از آیات عظام امام خمینی، حکیم، شاهرودی، سید یونس اردبیلی، حاج سید محمدهادی میلانی و اجازه نقل حدیث از ‌آیت‌الله شیخ علی نمازی شاهرودی مفتخر گردید.

توجه به تهجد و مسائل عبادی، توسل به اهل بیت(ع)، زیارت روزانه حرم مطهر رضوی، تقید به نظم در امور زندگی، روحیه مردمی و اجتماعی، ارتباط با اقشار مختلف مردم و روحیه تواضع و ساده زیستی از مهمترین شاخصه‌های اخلاقی این روحانی خدوم به شمار می‌رود.

حاج سید جعفر طباطبایی سرانجام پس از سالها تلاش علمی و عملی در راستای تبلیغ دین و احیای معارف اسلامی، در سحرگاه روز چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ دار فانی را وداع گفت. روحش شاد و یادش گرامی باد.

گفتنی است، رئیس محترم جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی در پی ارتحال حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی در پیام‌هایی جداگانه درگذشت این عالم ربانی را تسلیت گفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics