قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حوزه علمیه خراسان در همه عرصه‌ها حضور اجتهادی داشته باشد/ امروز سکولاریسم اجتماعی حوزه را تهدید می‌کند/ تبیین رسالت حوزه‌های علمیه در سه ساحت «علم‌آموزِی، تبلیغ و اجرا»
حوزه علمیه خراسان در همه عرصه‌ها حضور اجتهادی داشته باشد/ امروز سکولاریسم اجتماعی حوزه را تهدید می‌کند/ تبیین رسالت حوزه‌های علمیه در سه ساحت «علم‌آموزِی، تبلیغ و اجرا»

تولیت آستان قدس رضوی در اجلاسیه اساتید خراسان تشریح کرد:

حوزه علمیه خراسان در همه عرصه‌ها حضور اجتهادی داشته باشد/ امروز سکولاریسم اجتماعی حوزه را تهدید می‌کند/ تبیین رسالت حوزه‌های علمیه در سه ساحت «علم‌آموزِی، تبلیغ و اجرا»

تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز تفاوت زمان ما با زمان صاحب جواهر و شیخ انصاری و دیگر بزرگان آن است که فقه‌‌‌‌ می‌خواهد در جامعه حکومت کند و بناست انقلاب اسلامی منادی فقه آن هم در همه حوزه‌ها از حقایق حقه تا اخلاق فاضله و مجموعه همه باید‌ها و نباید‌ها باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، ‌‌‌‌حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی امروز در اجلاسیه سراسری اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد با بیان این که شما اساتید در کسوت استادی و تربیت نفوس مستعده در حوزه علمیه کهن خراسان ایفای نقش ویژه‌‌‌ای می‌کنید، گفت: رسالت روحانیت در خصوص حوزه انقلابی و نقش آفرین عموما امروز در چندین ساحت قابل بررسی، تطبیق، برنامه ریزی توامان با جذمیت علمی و عزم جدی و عملی خواهد بود.

ساحت اول رسالت حوزه‌های علمیه؛ علم آموزی

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به ساحت اول رسالت حوزه‌های علمیه بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: ساحت اول موضوع علم بوده و حوزه جایگاه علم آموزی و علم افزایی است؛ امروز توجه به مساله علم و علومی که در حوزه محل بحث‌‌‌‌ می‌باشد قابل تطبیق بوده و به سلسله مباحث از ادبیات تا اصول و فقه و فلسفه و کلام و مباحث سیاسی اجتماعی که در حوزه‌ها بحث‌‌‌‌ می‌شود باید توجه شود و امروز حوزه متکفل علمی است که برخواسته از دین و آموزه‌های دینی باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که حوزه علمیه خراسان بایستی در همه عرصه‌ها حضور داشته و حضورش نیز، حضور اجتهادی با رویکرد اجتهاد تمدن ساز مبتنی بر مبانی و اصول انقلابی باشد، افزود: امروز تفاوت زمان ما با زمان صاحب جواهر و شیخ انصاری و دیگر بزرگان آن است که فقه‌‌‌‌ می‌خواهد در جامعه حکومت کند و بناست انقلاب اسلامی منادی فقه آن هم در همه حوزه‌ها از حقایق حقه تا اخلاق فاضله و مجموعه همه باید‌ها و نباید‌ها باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که جامعه باید برخوردار از فقه باشد، عنوان کرد: امروز جامعه با سؤالات فراوانی مواجه است که در حوزه باید پاسخ آنها مطرح شود و حوزه باید با شبهه افکنی‌ها برخورد کند؛ همچنین امروز نگاه جامعه به حوزه در مسائل علوم روز و مستحدثه‌‌‌ای است که پاسخ این‌ها باید مبتنی بر اجتهاد نسبت به مبانی، قرآن، سنت و سیره معصومین باشد.

وی با بیان این که مساله علم و توجه به مبانی علمی نکته مهمی است، بیان کرد: اگر حوزه گرفتار جمود و تحجر یا شتابزدگی و سیاست زدگی یا سیاست زدایی شود، آسیب‌‌‌‌ می‌بیند و همه اینان در این اجتهاد منجر به انحراف‌‌‌‌ می‌شود.

باید اجتهاد را در همه رشته‌ها تقویت کرد

تولیت آستان قدس رضوی ضمن تاکید بر ضرورت تبیین مفاهیم اسلامی خاطر نشان کرد: دفاع از دین و ارزش‌های الهی و مواجهه با شبهات و مبارزه با خرافات و توجه به اخلاق و تهذیب نفس رسالت حوزه‌های علمیه و روحانیون‌‌‌‌ می‌باشد که در این راستا باید اجتهاد را در همه رشته‌ها تقویت کرد و با اجتهاد در برابر مسائل روز حاضر شدن بسیار اهمیت دارد.

رئیسی با بیان این که در هر حوزه‌‌‌ای وارد شدن با اجتهاد خیلی مهم است و باید در هر رشته‌‌‌ای اجتهادی ورود کرد و نظر داد و به نظرات مخالف نیز توجه داشت، گفت: باید تفکر آزاد اندیشی داشت و کرسی‌های نظریه پردازی نیز راه اندازی و تاسیس کرد چراکه آزاد اندیشی، تفکر و کرسی‌های نظریه پردازی‌‌‌‌ می‌تواند حوزه را بالنده، بهنگام و بروز کند.

وی با بیان این که در حوزه‌های علمیه باید مراقب هرگونه انحراف، کج فکری و تهدید نسبت به فقه بود که رسالت علمای بزرگ نیز همین بوده که مراقبت‌‌‌‌ می‌کردند و اگر بدعتی خود نمایی کرد کتابهایی در رد و نفی آن نوشته اند، تصریح کرد: این کار دیدبانی نسبت به دین و ارزش‌های الهی است که روشنفکران جامعه در این زمینه با آگاهی عمل کنند.

ساحت دوم رسالت حوزه‌های علمیه؛ تبلیغ دین

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: ساحت دومی که امروز باید مورد توجه حوزه‌های علمیه باشد، مساله تبلیغ دین به عنوان رسالت حوزویان و روحانیون بوده که در امتداد رسالت انبیا و پیشوایان دین قرار دارد و رسالت علما در طول تاریخ نیز این بوده که به میزان بصیرتشان تبلیغ دین‌‌‌‌ می‌کردند اما عده‌‌‌ای پیشروی مبلغین مشکل ایجاد کرده و‌‌‌‌ نمی‌خواهند تبلیغ رواج پیدا کند.

رئیسی با بیان این که رسالت علما معرفی معروف‌ها و نهی از زشتی‌ها و پلشتی‌هاست و باید همگام با روحانیت حرکت کرد، خاطر نشان کرد: در مقابل تبلیغ موانع جدی وجود دارد، چراکه علیه زبان و قلم گویا و موثر توطئه خواهد شد؛ تبلیغ صرفا یک سخنرانی و کتاب نیست بلکه رساندن پیام انسان ساز دین مساله بسیار مهمی است.

وی با اشاره به رسالت روحانیون در فضای نظام اسلامی اظهار کرد: در صحیفه نور امام راحل(ره) نکته زیبایی وجود دارد مبنی بر اینکه رسالت ما ارشاد ملت و دولت‌ها و جمیع دستگاه‌ها و به عبارت بهتر هدایتگری است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که در مقابل تبلیغ موانع زیادی به وجود‌‌‌‌ می‌آورند، اما اگر بخواهید تبلیغ دین و آموزه‌های دینی نداشته باشید از دین تنها صورت‌‌‌‌ می‌ماند و سیرت آن از بین‌‌‌‌ می‌رود، بیان کرد: در این جهت نکته مهم زمان شناسی در تبلیغ بوده و رسالت شما آن است که حضور موثر در مراکز به ویژه در مساجد داشته باشید.

رئیسی با بیان این که فضای مجازی صحنه را عوض کرده، اما همچنان منبر، تدریس و تربیت اثرگذاری خود را دارد، تصریح کرد: باید حساسیت داشت و از این فضا نهایت استفاده را کرد، چرا که وسایل ارتباط جمعی بهترین وسیله برای رساندن پیام است؛ همچنین از دیگر مسائل در امر تبلیغ مساله صمیمیت و اعتماد به مردم است که مبادا تحصیل و تدریس آقایان را از مردم جدا کند.

مبلغان در برابر شبیخون فرهنگی رسالت تبلیغ و روشنگری را برعهده دارند

وی با بیان این که گفتمان سازی در تبلیغ داشته باشید و گفتمانی که در تبلیغ دارید برای مردم مشخص باشد، خاطر نشان کرد: حوزه باید رسانه‌هایی داشته باشد که پیام خود را برساند؛ حوزه و مبلغان در این رابطه باید فعالیت کنند و در زمینه تبلیغ این که سطح دانش ارتقا پیدا کند کار خوبی است و انسان در هر کوی و برزنی در امر تبلیغ برای رساندن سخن دین باید بکوشد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که در راستای احیای هویت اسلامی برای مسلمانان در امر تبلیغ از پای ننشینید و سست نشوید، خطاب به اساتید اظهار کرد: همه شما باید مقابله با شبیخون فرهنگی داشته باشید و بدانید این تهاجم هر روز شکل پیچیده تری پیدا‌‌‌‌ می‌کند؛ مقابله با تهاجم فرهنگی و فرهنگ مبتذل رسالت حوزه‌ها و روحانیت بوده و باید خطر استعمار به ویژه شیطنت‌های نوین آنان هشدار داده شود و مبلغان باید در این راستا رسالت تبلیغ و روشنگری را دنبال کنند.

ساحت سوم رسالت حوزه‌های علمیه؛ عرصه اجرا

‌‌‌‌حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که ساحت سوم برای حوزه‌های علمیه ساحت اجرا است، تصریح کرد: همه باید و نباید‌های الهی باید در جامعه اجرا شود؛ سکولار الحادی حوزه‌های ما را تهدید‌‌‌‌ نمی‌کند، بلکه امروز سکولار از نوع اجتماعی حوزه و مجموعه‌های علمی را تهدید کرده است. در این زمینه رسالت حوزه این است که در کنار مسائل علمی، به مشکلات اجتماعی نیز ورود کند.

وی با بیان این که امروز نگاهی وجود دارد که‌‌‌‌ می‌گوید رسالت حوزه‌های علمیه مسائل علمی است، اما توام با مسائل علمی باید همه چیز را خوب یاد گرفته و ملا باشید، اظهار کرد: هر یک از شما باید نسبت به مسائل اجتماعی احساس مسئولیت کرده و همچنان که مبدا انقلاب اسلامی حوزه بوده، عامل استمرار آن نیز قطعا همین حوزه‌ها خواهند بود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که رسالت همه ایفای نقش اجتماعی و احساس مسئولیت نسبت به آن چیزهایی است که در کشور و جهان اسلام‌‌‌‌ می‌گذرد و حوزه زنده و با نشاط باید ایفای نقش کند، خاطر نشان کرد: از ابتدای انقلاب حوزه‌ها همراه نظام بوده اند، اما امروز القائاتی شده که حوزه تنها نگاه علمی دارد، در حالی که این طور نیست و حوزه انقلابی تلاش مبتنی بر آن دارد که گام‌هایش بر اساس جزمیت علمی و عزم انقلابی و عملی همراه با دور اندیشی باشد.

رئیسی با بیان این که حوزه‌های علمیه باید حرکت همراه با عقلانیت و متناسب آن نگاه‌های مبتنی بر فقه جواهری با دید خلاقانه، مبتکرانه و نوآورانه داشته باشند، گفت: تطورات علم و دانش، تولید مقالات جدید و مطرح کردن موضوعات جدید مبتنی بر مبانی و نظریه پردازی‌های جدید باید در حوزه مورد تشویق باشد تا حوزه‌های علمیه پویایی خود را داشته باشد.

وی با بیان این که لیبرال‌ها چنین اعتقاد دارند که حوزه‌های علمیه رسالت علمی داشته و به اجرا و یا حضور در عرصه‌های اجتماعی دخالتی ندارند، اظهار کرد: جبهه ملی در سال‌های انقلاب اعتقاد داشت که حوزویان نباید ارتباطی با حکومت داشته و تنها باید رسالتشان را در فضای حوزه‌های علمیه دنبال کنند و اعتقاد داشتند قانون اسلام نه اجرای آن مفید و نه ممکن است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که در پاسخ به این افراد باید گفت ما برای دین و شریعت و اجرای احکام نورانی اسلام قیام کردیم و مردم چنین‌‌‌‌ می‌خواهند که اسلام اجرا شود، ابراز کرد: شریعت غایاتی در راستای برپایی آرمان شهر اسلامی و مدینه فاضله دارد که در این آرمان شهر توحید، اخلاق، معنویت، عقلانیت و عدالت اجتماعی برقرار بوده و ارمان شهر اسلامی این‌هاست.

رسالت اصلی حوزه انقلابی تمدن سازی نوین اسلامی است

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که اندیشه حوزه انقلابی باید فرصت‌ها را خوب شناخته و به دنبال آن تهدید‌ها را تبدیل به فرصت‌ها کند تا تمدنی نوین برپا شود، بیان کرد: رسالت اصلی تمدن سازی اسلامی بوده و ماموریت حوزه‌های علمیه نیز تولید علم و اندیشه دینی مبتنی بر مبانی بوده و راهبرد در این حرکت تمدنی بیدار کردن عقل جمعی و توسعه نشاط اجتهادی است.

وی با بیان این که راهکار در ایجاد حرکت تمدنی نیز ایجاد فضای آزاد اندیشی و تضارب آرا و دیگر تدوین روش‌های علمی برای این تضارب است، اظهار کرد: در این حرکت تمدنی چارچوب وفاداری به اصول و آرمان‌ها، التزام به منطق روشمند علمی، رعایت اخلاق و آداب در استفاده از آزادی بیان و حفظ حقوق مادی و معنوی از نکات مهمی در این تضارب آراست که در این حرکت تمدن ساز مخاطراتی نیز پیش روی حرکت اجتهادی شامل خودباختگی وجود دارد.

یکی از آفات پیش روی حرکت تمدن ساز جمود و تحجر است

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که از آفات پیش روی حرکت تمدن ساز جمود و تحجر است، خاطر نشان کرد: آسیب‌هایی نیز شامل یاس و شتابزدگی در این مسیر باید مورد توجه باشد، همچنین از دیگر نکات بسیار خطرناک نیز سیاست زدگی و یا سیاست زدایی است که تلاش‌‌‌‌ می‌کنند بویی از سیاست نباشد، اما طلبه و دانشجوی سیاسی باید جامعه و نیاز را به خوبی بشناسد و متناسب با آن ایفای نقش کند که شهید بهشتی، استاد مطهری و شهید‌هاشمی نژاد کسانی بودند که نیاز جامعه را شناختند و تلاش کردند.

بنابر گزارش حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که باید در مقابل شایعه سازان ایستادگی کرد. پیش از انقلاب در همین شهر نسبت به چهره‌های فرهیخته چه حرف‌هایی زده‌‌‌‌ می‌شد، اما میدان را خالی نکردند، افزود: حوزه‌ها در این میان نقش اساسی دارند و فاضل شدن ضرورتی اجتناب ناپذیر برای طلاب حوزه‌های علمیه است که نباید از آن غافل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics