قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / خلافت ولی‌فقیه، تحقق بخش امت واحده
معرفی چهار اثر جدید مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)

تازه‌های نشر؛

خلافت ولی‌فقیه، تحقق بخش امت واحده

ترکیب سه موضوع کلیدی «مدل‌های اِحیای خلافت در جهان اسلام»، «شیوه‌های تحقّق امّت واحده» و «نقش آفرینی نظریهٔ ولایت فقیه در برپایی امّتِ واحده»، شاکله کتاب جدید حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعیمیان را تشکیل داده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب «خلافتِ ولیّ فقیه، تحقّق بخش امّتِ واحده»؛ اثر حجت‌الاسلام والمسلمین ذبیح‌الله نعیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام و مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) قم، به‌تازگی از سوی پژوهشگاه مطالعات تقریبی در ۳۲۸ صفحه منتشر شده است.

ترکیب سه موضوع کلیدی مدل‌های اِحیای خلافت در جهان اسلام، شیوه‌های تحقّق امّت واحده و نقش آفرینی نظریهٔ ولایت فقیه در برپایی امّتِ واحده، شاکله این اثر را تشکیل داده است.

مؤلف دربخش نخست، برپایی امّت واحده اسلامی را نه تنها یک ضرورت اجتماعی؛ بلکه یک تکلیف شرعی خوانده و شواهد متعدّدی بر آن اقامه کرده است. دو رویکرد «برجسته سازی اشتراکات وتغافل در اختلافات» یا «برجسته سازی اشتراکات و تفاهم در اختلافات» در تحقّق امّت اسلامی در این بخش از کتاب مورد ارزیابی قرار گرفته است.

همچنین اصول برپایی امّت اسلامی و مراحل عملیّاتی کردن آن از طریق راهبردهای سیاسی و نهاد سازی اجتماعی از مهمترین موضوعات این نوشتار است.

بخش دوّم این اثر به جریان شناسی اِحیای خلافت در جهان اسلام پرداخته و با معرفی خاستگاه تاریخی خلافت از صدر اسلام تا به امروز، به دعوتگران مهم خلافت در جهان امروز اعم از داعش، حزب التحریر الاسلامی، جماعه العدل والاحسان و هشت خلافت خودخواندهٔ معاصر(شیخ کمال الدین قبلان مشهور به خمینی ترکیّه، خلیفه کولونیا، خلیل صوفو، محمل افضل افغانی نورستانی، محمدالرفاعی، ابوالبنات داغستانی، ابولقمان ابوشواخ وملک عبداللّه ثانی) در جهان اسلام اشاره کرده است.

بخش سوّم این اثر به امکان سنجی برپایی خلافت در جهان امروز پرداخته و ظرفیّت شناسی نظام‌های پادشاهی کشورهای عربستان، مراکش و اردن در راستای اِحیای خلافت بررسی شده است. همچنین پتانسیل نظام‌های دموکراتیک کشورهای مصر، عراق، ترکیّه وافغانستان در راستای برپایی خلافت ارزیابی شده است.

در واپسین بخش، مؤلف با واکاوی پتانسیل‌های نظری، عملی، ساختاری، فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی به نقش ایران و تئوری ولایت فقیه برای مشارکت در احیای خلافت بدون ایجاد هیچ حساسیّت مذهبی و فرقه‌ای پرداخته است.

براساس گزارش مُسلمنا، نگارنده در پایان نمونه‌هایی از سخنان و تصریح برخی از بزرگان جهان اسلام به تأیید تئوری ولایت فقیه را شاهد بر این ادعا آورده است.

علاقه‌مندان برای تهیه اثر و کسب اطاعات بیشتر می‌توانند به پژوهشگاه مطالعات تقریبی در قم، میدان جهاد، بلوار ١۵ خرداد، نبش کوچه شمارۀ ۴ مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۷۱۱۳۸۸ تماس حاصل نمایند.

گفتنی است، «مبادی و اصول فقه حکومتی (۴ جلدی)»، «عقلانیت و فقه سیاسی در تجربه تمدنی ایران اسلامی»، « بنیادشناسی و زمینه شناسی عقلانیت: روش تحلیل «اندیشه‌های رجال دینی – سیاسی»، «غرب شناسی انتقادی مسلمین»، «مسئولیت روشنفکر»، «حدود و اختیارات فقیه در رساله فی ولایت الحاکم الفقیه اثر آیت‌الله آقا نجفی اصفهانی (ره)»، «فقه‌الولایات/ محمدهادی التألهی‌الهمدانی» و «فقه خلافت داعش، تلاش پرچالش» از دیگر مکتوبات این دکترای علوم سیاسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics