قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دغدغه و توصیه‌های مراجع تقلید به رئیس‌جمهور
دغدغه و توصیه‌های مراجع تقلید به رئیس‌جمهور

گزارش روز؛

دغدغه و توصیه‌های مراجع تقلید به رئیس‌جمهور

«گرانی، تورم و معیشت»، «توسعه در کار و تولید»، «نظام بانکی و حذف ربا»، «قاچاق و واردات بی‌رویه»، «مدیریت منابع آبی کشور»، «مسئله کشاورزی»، «لزوم خودکفایی در عرصه‌های مختلف»، «بهره‌مندی از نخبگان باسابقه»، «لزوم عقلانیت و تدبیر عالمانه در اداره کشور»، «وضعیت نابسامان فرهنگی»، «کم‌توجهی به فرهنگ دینی»، «سیاست خارجی و مذاکرات» و «ارتباط با جهان با حفظ عزّت و اقتدار»، محورهای گفتگو و تأکیدات مراجع عظام تقلید با رئیس دولت سیزدهم بود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در دومین روز از سفر استانی خود به شهر قم، روز جمعه با هیئت همراه خود با حضور در بیت مراجع معظم با حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی، نوری همدانی، علوی گرگانی، سبحانی و شبیری زنجانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

سخنان آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی

ایجاد امید در جامعه را مهم‌ترین مسأله در پیشرفت کشور است، مردم نسبت به شما امیدوار هستند. من برای موفقیت شما جهت حل مشکلات مردم و کشور دعا‌ می‌کنم.

حل ریشه‌ای و اساسی مشکل گرانی در کشور ضروری است. بعضی از شرکت‌های دولتی خود باعث گرانی هستند، البته برخی از کاسبان نااهل نیز به گرانی دامن‌ می‌زنند.

مسأله قاچاق و واردات بی‌رویه از دیگر مواردی است که باید بر حل آن‌ها اقدام نمود، البته حل این مشکلات، زمان‌بر است، اما دولت ضمن توجیه مردم، برای حل آن‌ها باید تمام سعی و تلاش خود را انجام دهد.

مردم از نظام بانکی کشور گلایۀ شدید دارند، متأسفانه بانک‌ها به مصوبات دولتی هم توجه‌ نمی‌کنند که باید نسبت به اصلاح نظام بانکی کشور فکری اساسی صورت گیرد.

دغدغه و توصیه‌های مراجع تقلید به رئیس‌جمهور

قم متعلق به تمام جهان اسلام و تشیع است که به خاطر حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و حوزۀ علمیه، نیازمند به برنامه‌ریزی و توجه خاص دارد.

باید طرح‌ها و پروژه‌های مهم در قم همانند فرودگاه و مترو به اتمام برسد و قم باید شهری آباد، منظم و آبرومند شود.

همچنین کارگروه فرهنگی جهت برخورد با برخی از مفاسد اخلاقی در قم و بر حل مشکلات کارگران برخی کارخانه‌ها و شرکت‌ها تشکیل شود.

سخنان آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی

امر ریاست جمهوری بسیار سنگین و مشکل است. امیدوارم بتوانید با فضل خداوند متعال و توسل به حضرات معصومین علیهم‌السلام، به بهترین وجه ممکن، کشور را مدیریت نمایید و بر مشکلات فائق آیید که در این صورت برای شما مایه افتخار و موجب نیل به ثواب بسیار است.

سعی کنید بنا به دستور آیه شریفه «اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم» مدیرانی صالح که حافظ منافع مردم و دانا و آگاه و دلسوز باشند انتخاب نمایید تا بتوانند به مردم شریف به نحو احسن خدمت نمایند.

اگر کارها بر اساس عقلانیت و تدبیر انجام شود حتماً در امور پیشرفت خواهید کرد و زودتر به نتیجه خواهید رسید. باید با حفظ عزّت و اقتدار، با جهان در ارتباط بود و این دولت باید پیام صلح و دوستی را به جهانیان ابلاغ نماید.

ان‌شاء الله با اقدامات سریع، دغدغه‌ها و نگرانی مردم را در رابطه با گرانی‌ها بر طرف نمایید و بحث معیشت مردم را در اولویت کارها قرار دهید.

قم همواره پایگاه علم و ادب و معارف و اخلاق بوده و باید این سوابق به بهترین وجه حفظ شود و برنامه‌هایی که برای قم در نظر گرفته می شود در شان و مقام قم باشد.

امیدوارم تحت عنایات و توجهات خاصه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بتوانید در مسیر خدمت به دین و مردم عزیز کشورمان گام بردارید و رضایت خداوند متعال را کسب نمایید.

سخنان آیت‌الله عبدالله جوادی آملی

خداوند مردم را «کریم» آفرید؛ «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ»، روی این اصل کشور را کمیته امدادی اداره کردن برخلاف فرهنگ خلقت است، خداوند انسان را با کرامت خلق کرد و دستور داد کرامت انسان محفوظ باشد.

به دلیل همین تأکید اسلام بر حفظ کرامت انسان است که مزدوری در اسلام نهی نشده است، علما این نهی را حمل بر کراهت کرده‌اند اما برخی از کراهت بالاتر نیز گفته‌اند، سفارش اسلام این است که شما باید کنار سفره خود بنشینید، پیامبر(ص) دست کارگری را بوسید که برای خود کار می‌کرد، نه اینکه فردی که برای دیگری کار‌ می‌کند.

مسئولان باید همت بلند داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است، باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند چرا که فقر به معنای نداشتن و نداری نیست، اسلام به شخص ندار، فقیر‌ نمی‌گوید! در فرهنگ اسلام، فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است، چنین فردی به هیچ‌کس اعتماد نخواهد کرد. در بیان قرآن، اقتصاد عامل قیام و ایستادگی جامعه است اگر اقتصاد خراب باشد و ستون فقرات جامعه مشکل داشته باشد، مجبور خواهد بود به دیگران باج بدهد.

دغدغه و توصیه‌های مراجع تقلید به رئیس‌جمهور

ما هرگز در را به روی خود‌ نمی‌بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشورها تعامل‌ می‌کنیم. آن‌ها نیز باید مؤدب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند، اما ما پس از دست دادن با آن‌ها، باید انگشتان خود را بشماریم، این معنای استقلال است.

توسعه در کار و تولید باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، کشور این ظرفیت را دارد، باید تولیدکنندگان تشویق شوند و دولت هم آن‌ها را هدایت و مراقبت کند.

سخنان آیت‌الله حسین نوری همدانی

نامه حضرت علی (علیه‌السلام) به مالک اشتر که به عنوان یک منشور حکومت‌داری است باید مورد توجه مسئولان باشد که حضرت در این نامه به مالک اشتر به عنوان یک زمامدار توصیه می‌کند قلب خود را سرشار از محبت مردم قرار بده و مشکلات مردم را حل کن و بدان و آگاه باش ستون دین و سپر مقابل با دشمن این مردم هستند و این مردم یا برادر دینی هستند و یا هم نوع تو می‌باشند پس در مقابل آن شما مسئول هستید.

خدمت به این مردم و بهبود وضعیت معیشتی آن‌ها وظیفه اول دولت است مردم از نظر معیشت در تنگنا هستند و باید این مشکل حل شود و تنظیم و نظارت بر بازار مورد توجه قرار بگیرد. ما مکرر در بحث ساختار اقتصادی، بحث بانک‌ها و حذف دیرکرد و ربا در گذشته تذکر دادیم ولی عملی نشد.

دغدغه و توصیه‌های مراجع تقلید به رئیس‌جمهور

همان‌طور که وضعیت اقتصادی اهمیت دارد، موضوع فرهنگی و امربه‌معروف و نهی از منکر و حفظ ارزش‌ها؛ همانند حجاب و مسائل دینی و مذهبی هم مهم است که دولت محترم باید به آن توجه کند.

از نخبگان باسابقه در مسئولیت بسیار مهم بهره‌مندی باشید و ما از سیاست خارجی و مذاکرات حمایت می‌کنیم. همچنین وضعیت افغانستان نگران کننده است و باید به این موضوع و وضع شیعیان خصوصاً توجه شود.

من برای موفقیت شما و حل مشکلات مردم و حفظ این انقلاب و نظام و رهبری دعا می‌کنم.

سخنان آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی

دیدارهای رودررو و اطلاع از مشکلات مردم، عملی بسیار پسندیده و شایسته است. امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند فاصله بین حق و باطل را چهار انگشت است آنچه که گوش می‌شنود احتمال خطا در آن زیاد است ولی آنچه که به چشم دیده می‌شود به‌حق نزدیک‌تر است، لذا حضور شما در جمع مردم موجب می‌شود بهتر از مشکلات مردم اطلاع کسب کنید.

هر چقدر کمبودها جبران شود شایسته است. نباید طرح جدید عمرانی آغاز شود و در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اولویت‌ها را مد نظر قرار دهید.

موضوع آب و مدیریت منابع آبی کشور، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، لذا ما در برخی مناطق که مشکل کمبود آب هم ندارند، باز شاهد عدم مدیریت صحیح هستیم که لازم است حساسیت نشان دهید.

دغدغه و توصیه‌های مراجع تقلید به رئیس‌جمهور

موضوع دیگری که اهمیت زیادی در کشور دارد مسئله کشاورزی است. این قشر عزیز در مضیقه هستند و در کنار تأمین آب باید نسبت به رفع مشکلات کشاورزان و دامداران اهتمام جدی داشته باشید. باید از نظرات کارشناسان و جوانان نخبه هم بهره ببرید و با امید به آینده حرکت کنید.

کم‌توجهی به موضوع فرهنگ دینی در جامعه اثرات نامطلوبی در جامعه گذاشته است که باید با برنامه‌ریزی صحیح اقدام عاجل صورت گیرد.

سخنان آیت‌الله جعفر سبحانی

طبیعتاً در این مدت بیش از گذشته مشکلات مردم را لمس کرده‌اید. برای حل مشکلات فرهنگی خصوصاً حجاب و عفاف باید از مدارس و دانشگاه‌ها اقدام کرد. باید به این موضوعات فرهنگی و حجاب و عفاف توجه ویژه شود و از مدارس و دانشگاه‌ها برای علاج آن با انتخاب روسای انقلابی و دلسوز اقدام شود.

دغدغه و توصیه‌های مراجع تقلید به رئیس‌جمهور

پروژه ناتمام مونوریل قم تاکنون هزینه زیادی داشته و ضروری است تصمیمی برای آن گرفته شود و سروسامان دادن به این موضوع با نظر کارشناسان اقدام شود.

سخنان آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی

اخلاص در عمل  لازمه عنایت خداوند متعال و اولیاء الهی است. بشر از اشتباه مصون نیست و فقط افراد معدود و مشخصی دارای عصمت هستند و لذا برای مصون ماندن از اشتباه، نیازمند اخلاص و توسل هستیم.

ما اهل فن نیستیم که درباره جرح و تعدیل مسائل نظر بدهیم. کاری که از دست بنده ساخته است دعا برای رفع مشکلات کشور است. مسئولان هم تلاش کنند که اقداماتشان خالصانه باشد و ارتباط خود را با اولیاء الهی قطع نکنند. اخلاص نتیجه مثبت دارد.

تغییر شرایط در زندگی فردی و اجتماعی را منوط به اراده افراد است. خداوند در قرآن می‌فرماید «إِنَّ الله لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»؛ در جامعه، وقتی مشکلات رفع می‌شود که همه به وظایف خود عمل کنند.

دعا برای مسئولان خدمتگزار دعای برای شخص نیست. بلکه دعا برای حل مشکلات و دعا برای عموم است.

گفتنی است، در ابتدای این دیدارها، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی گزارشی از وضعیت داخلی و مسائل خارجی کشور و اهتمام دولت به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی و نیز اقدامات صورت گرفته در سفر استانی به شهر قم ارائه و تصریح کرد: در این دولت به دنبال کاهش دغدغه‌های مردم، مراجع و نخبگان هستیم.

لازم به ذکر است، این دومین دیدار رئیس دولت سیزدهم با مراجع تقلید در قم بود. علاقه‌مندان می‌توانند گزارش دیدار اول را در «شبکه اجتهاد» اینجا بخوانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics