قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دیپلماسی تسلیت برای نفوذ در میان شیعیان عراق!
دیپلماسی تسلیت برای نفوذ در میان شیعیان عراق!

دیپلماسی تسلیت برای نفوذ در میان شیعیان عراق!

شبکه اجتهاد: در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمدسعید حکیم، یکی از ۴ مرجع تقلید برجسته حوزه علمیه نجف اشرف، دولت سعودی از کانال سفارتخانه این کشور در بغداد و همچنین رابطه العالم الاسلامی، درگذشت این مرجع تقلید شیعیان عراق را تسلیت گفت.

این رفتار متفاوت و خارج از پروتکل سعودی‌ها در برابر حوزه‌های علمی شیعی، ریشه در تغییر سیاست سعودی در برابر عراق در ماه‌های اخیر و گسترش معنادار روابط فیمابین دوکشور، پس از روی کار آمدن دولت مصطفی الکاظمی در عراق دارد. به عبارت دقیق‌تر این تسلیت مقامات سعودی بیش از یک تسلیت عادی و طبیعی است. زیرا عمده توجه سعودی‌ها در سال‌های اخیر به اهل تسنن عراق و مناطق سنی نشین آن بوده است.

اما به نظر می‌رسد سعودی‌ها پس از تغییر رویکرد در برابر حکومت و مردم عراق با توجه به جایگاه مراجع تقلید در میان شیعیان عراق و بدبینی برخی از شیعیان نسبت به رفتار سال‌های گذشته سعودی در این کشور، مسئولین سعودی را بر آن داشته تا پس از گسترش روابط با دولت عراق، اکنون با دیپلماسی تسلیت به دنبال جای پایی در میان عامه مردم شیعیان این کشور باشند.

این در حالیست که سعودی‌ها مدتی است به دنبال حضور در شهر نجف اشرف و ارتباط با مراکز و شخصیت‌های شیعی این شهر از طریق افتتاح کنسولگری در این شهر هستند که هنوز دولت عراق به دلیل مخالفت برخی بزرگان نجف اشرف با این درخواست موافقت نکرده است.

هرچند سعودی‌ها بیش از این نیز از این دست رفتارها داشته‌اند، که وعده ساخت ورزشگاه در بصره و بازسازی بیمارستان الخطیب بغداد، که در اثر آتش‌سوزی ویران شد، را می‌توان دو نمونه از این تلاش‌ها دانست.

از سوی دیگر همزمان با تشییع پیکر این عالم شیعی، وزیر کشور سعودی وارد عراق شد و با سران این کشور دیدار کرد. دیداری که به نظر می‌رسد در راستای آماده‌سازی سفر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به این کشور در روزهای آینده باشد.

با این حال به نظر می‌رسد سعودی‌ها مخالفین سرسختی در عراق داشته باشند که کار توسعه روابط با این کشور را برای آنان سخت و دشوار می‌نماید.

در جریان سفر وزیر سعودی به عراق مقدمات امضای یک توافقنامه امنیتی میان دو کشور آماده شد که‌هادی العامری؛ رهبر جریان فتح پارلمان عراق به شدت با آن مخالفت کرد و آن را غیر قابل پذیرش، مخالف با مصلحت عراق، خطری برای امنیت کشور و ناقض امنیت ملی نامید.

از سوی دیگر ابوعلی العسکری؛ مسول امنیتی گردان‌های حزب الله عراق نیز رسما سعودی را متهم به مدیریت باقیمانده‌های داعش در عراق کرد./ مطالعات خلیج فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics