قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رساله طهارت یا نجاست کفّارِ غیر اهل کتاب
رساله طهارت یا نجاست کفّارِ غیر اهل کتاب

تازه‌های نشر؛

رساله طهارت یا نجاست کفّارِ غیر اهل کتاب

رسالهٔ طهارت یا نجاست کفّارِ غیر اهل کتاب به قلم هادی صادقی به‌تازگی از سوی نشر نشر دفتر عقل روانه بازار کتاب شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، این رساله، نگاه تاریخی و فقهی به موضوع طهارت  یا نجاست کفّار غیراهل کتاب دارد. مصنّف با ترمینولوژی کفر، تعیین اصناف کفر و موضوع شناسی دقیق مباحث پیرامون کُفر، چارچوب پژوهش مناسبی را ترسیم نموده است.

بررسی، نقد وارزیابی ادلّه اربعه فقها (کتاب، سنّت، عقل و اجماع) در نجاست یا طهارت کفّار غیراهل کتاب که در حقیقت قلب این رساله هستند؛ در بخش دوّم این اثر آمده است.

مؤلف در جمع بندی می‌نویسد: از مجموع آنچه بیان شد مشخص می‌شود که دلیلی بر نجاست کفّار غیراهل کتاب در دست نیست. آیات قرآن دلالتی بر نجاست مطلق کفّار ندارند و مهم‌ترین آیه مورد استناد در این باب، یعنی آیه ۲۸ سوره توبه، هم از جهت حکم نجاست و هم از جهت فراگیری موضوع نمی‌تواند اثبات کننده طرفداران نظریه نجاست مطلق کفّار یا کفّار غیراهل کتاب باشد.

از نقاط قوّت این پژوهش، تمایز تلویحی میان رافعیّت مانع و موجودیّت مقتضی در بررسی این موضوع است. مصنّف تمام ادلّه نقد نجاستِ کفّار غیرِ اهل کتاب در این نوشته را، ناظر به رفع موانع نجاست آنها می‌داند و اثبات طهارت کفّار غیر اهل کتاب را منوط به اثبات موجودیّت مقتضی در این موضوع می‌کند. البتّه مؤلف تصریح می‌کند که بجاست این موضوع، در پژوهشی مستقل بررسی شود. این نکته مهمّی است که تفاوت دقیق این پژوهش را با «کتاب طهارت ذاتی انسان» مشخص می‌کند.

در ادامه نکته پیش مؤلف می‌نویسد: در این رساله، وارد ادلّه مستقل دال بر طهارت نامسلمانان نشده‌ایم و بنابراین، باید گفت به لحاظ فقهی هیچ یک از اقسام کفّار غیرِاهلِ کتاب نجس نیستند، هر چند احتیاط در پرهیز از اختلاط با آنها مطلوب است؛ زیرا نجاست‌های عارضی همواره محتمل است و خوب است مسلمانان برای مبتلا نشدن به نجاسات عارضی، در تماس با آنان مراقبت لازم را به عمل آورند./ مسلمنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics