قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «زمین در اقتصاد اسلامی» منتشر شد
«زمین در اقتصاد اسلامی» منتشر شد

تازه‌های نشر؛

«زمین در اقتصاد اسلامی» منتشر شد

کتاب زمین در اقتصاد اسلامی به قلم سعید فراهانی فرد و محسن رضایی صدرآبادی از اعضای شورای علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی، توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، زمین یکی از نهادهای تولید است که با کاربری‌های مختلف در بخش‌های گوناگون اقتصاد دارای نقش مؤثر می‌باشد. در اقتصاد ایران، زمین علاوه بر عامل تولید، به عنوان دارایی نیز به منظور حفظ قدرت خرید و فعالیت‎‌های سوداگرانه مورد استفاده قرار گرفته است. در این پژوهش، الگوی مالکیت و بهره‌برداری از زمین در نظام اقتصادی اسلام مورد کاوش قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در اسلام با توجه به اصول و قواعد در مالکیت و بهره‌برداری از زمین؛ می‌توان الگویی مناسب برای استفاده از نعمت الهی طراحی نمود که عمل به آن موجب توسعه پایدار، حفظ محیط زیست و عدالت درون نسبی و برون نسلی شود

در فصل اول کتاب زمین در اقتصاد اسلامی، به بررسی پیشینه و ادبیات موضوع مالکیت و بهره‌برداری از زمین پرداخته می‌شود. در فصل دوم طبقه بندی انواع زمین صورت گرفته است. فصل سوم این کتاب نظام‌های بهره‌برداری از اراضی را مورد بحث قرار داده است. فصل چهارم کتاب مربوط به مالکیت انواع زمین در اسلام است. در فصل پنجم بررسی فقهی بهره‌بردای از زمین صورت می‌گیرد. فصل ششم مربوط به تبیین مولفه‌های اساسی نظام بهره‌برداری از زمین است. در فصل هفتم بازار زمین محور بحث است و نهایتا در فصل هشتم مالکیت و بهره‌برداری از زمین در ایران بررسی می‌شود.

گفتنی است، کتاب کتاب زمین در اقتصاد اسلامی به قلم آقایان سعید فراهانی فرد و محسن رضایی صدرآبادی در ۳۴۰ صفحه و با قیمت ۵۳۰۰۰ تومان هم‌اکنون در دسترس علاقمندان است. جهت سفارش این کتاب به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics