قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / فقه و نجوم / خبر و یادداشت فقه و نجوم / نظر ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب درباره روز اول ماه رمضان ۱۴۳۷
پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی‌قعده 1442 قمری در ایران

نظر ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب درباره روز اول ماه رمضان ۱۴۳۷

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری از استقرار بیش از ۱۵۰ گروه کارشناسی برای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: براساس پیش‌بینی کارشناسان، به احتمال زیاد، روز سه‌شنبه ۱۸ خردادماه روز اول ماه مبارک رمضان است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در نشست خبری که امروز صبح برگزار شد، اظهار کرد: روز یکشنبه ۲۹ شعبان بیش از ۱۵۰ گروه در نقاط مختلف کشور برای رویت هلال ماه مبارک رمضان اقدام خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی کارشناسان رؤیت این است که این هلال در روز ۲۹ شعبان قابل رؤیت نخواهد بود، گفت: اگرچه برخی از کارشناسان احتمال ضعیفی برای رؤیت می‌دهند.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تاکید کرد:‌ گروه‌های استهلال به دقت کار خود را انجام می‌دهند و گزارشات به ستاد استهلال خواهد رسید و در صورتی که یکشنبه هلال دیده شود، دوشنبه اول ماه رمضان خواهد بود و در غیر این صورت مطابق تقویم روز سه‌شنبه اول ماه مبارک رمضان است و احتمال قوی‌تر همان سه‌شنبه است.

حجت‌الاسلام موحدنژاد در ادامه اظهار کرد: روز دوشنبه هلال به سادگی با چشم عادی دیده خواهد شد و ممکن است، برای برخی این شبهه پیش بیاید که شب دوم است، ولی به هرحال در یکشنبه شب احتمال ضعیفی دارد که هلال رویت شود به هر حال ما باید منتظر رصد باشیم. کارشناسان نیز در این زمینه اختلاف دارند اگرچه بیشتر کارشناسان این هلال را قابل رویت نمی‌دانند.

وی افزود: در خارج از ایران مثلاً در ‌آفریقای جنوبی در همان شب با ابزار هلال ماه مبارک رمضان قابل رویت است و همچنین در شمال غربی آمریکای جنوبی در کشورهایی مانند بولیوی و کشورهای مجاور هلال با چشم عادی نیز قابل رویت است اما در ایران و در کشورهای مسلمان معمولاً هلال قابل رویت نیست.

حجت‌الاسلام موحدنژاد در پایان خاطرنشان کرد: اگر سه شنبه اول ماه مبارک رمضان باشد، اختلافات فتوایی تأثیری روی آن ندارد و اول ماه یکسان با فتواهای مختلف خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics