قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / سیره نظامی معصومان(ع) در کتب چهارگانه شیعه
سیره نظامی معصومان(ع) در کتب چهارگانه شیعه

تازه‌‌های نشر؛

سیره نظامی معصومان(ع) در کتب چهارگانه شیعه

کتاب «سیره نظامی معصومان علیهم‌السلام در کتب چهارگانه شیعه» تألیف حجت‌الاسلام علی‌اکبر ذاکری از نویسندگان مداخل دانشنامه اهل بیت (ع) است که از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، سیره نظامی معصومان علیهم‌السلام از جمله مواردی است که در آثار مؤلفان کمتر مدنظر قرار گرفته است. این کتاب قصد دارد با معرفی این جنبه از زندگانی معصومان علیهم‌السلام که برگرفته از چهار منبع کهن و اصلی شیعه می باشد ابعاد این موضوع را بیشتر نمایان سازد.

سیره در ابتدا به سیره نظامی پیامبر گفته می‌شد، بعد تعمیم یافت. در کتاب‌های چهارگانه شیعه سیره نظامی معصومان علیهم‌السلام گسترده مطرح نشده و مطالبی در کتاب جهاد آمده است. شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه اساسا کتاب جهاد ندارد.

نگارنده در این کتاب سیره نظامی این بزرگان را از مهم‌ترین و معتبرترین منابع حدیثی شیعه یعنی کتاب‌های چهارگانه شیعه بررسی کرده است. وی برای دستیابی به سیره در این کتاب مدتی به مطالعه و فیش برداری که مجموع آن ۲۶ جلد است، پرداخته و موارد قابل استفاده و استناد در سیره همراهمان با عناوین مختلف را استخراج کرده و در کتب و ابواب مختلف فقهی جداگانه تدوین نموده است.

حجت‌الاسلام ذاکری در این کتاب سیره نظامی پیامبر و اهل بیت (ع) را در چهارفصل باعنوان‌های آداب جهاد، سیره نظامی رسول خدا (ص)، جهاد امیرالمؤمنین (ع) با یاغیان و جهاد امام حسین (ع) با حاکم ستمگر بررسی کرده است.

فصل اول این کتاب درباره آداب جهاد است. درآغاز قانون اساسی مدینه در تعامل مسلمانان با دیگر ساکنان مدینه مطرح شده که بخش‌هایی از آن در کتب اربعه آمده است. دستورات و توصیه‌های رسول خدا (ص) و امیر مؤمنان (ع) در باره جهاد گزارش شده است. هم چنین بیان شده که هدف اصلی جهاد در اسلام اعلای کلمه الله است. برخی شعارهای مسلمانان در جنگ‌های مختلف گزارش شده است. هم چنین نکاتی در باره برده داری در اسلام آمده که اسلام تشویق به آزادی برده داشته و در سیره معصومان دیده نشده که برده‌ای فروخته باشند بلکه آن بزرگواران بعد از تربیت افراد، آنها را آزاد می‌کردند.

فصل دوم درباره سیره نظامی رسول خداست. مطالبی در باره جنگ بدر، احد و مقاومت علی علیه السلام در دفاع از پیامبر (ص) و نکاتی از جنگ خیبر و جریان فدک و برخی جنگ‌ها، آمده است.

فصل سوم سیره امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نبرد بغات مطرح شده است. جنگ حضرت با ناکثین (اصحاب جمل)، قاسطین (معاویه) و مارقین (خوارج) و عفو ایشان به عنوان الگو مطرح گردیده به گونه‌ای که فقهای شیعه و سنی معترف‌اند سیره امام علی علیه السلام مبنای مبارزه با باغیان داخلی است.

فصل چهارم جهاد امام حسین علیه‌السلام با یزید حاکم ستمگر وقت است. اخبار محدودی که در باره حضرت در کتب اربعه وجود دارد آمده. از جمله خبری در باره مختار. در پایان نبرد با محارب مطرح شده و لزوم حفظ امنیت اجتماعی و دفاع شخصی و حتی تشویق به دفاع مدنی و جلوگیری از سیل و آتش سوزی و اهمیت آن، بحث شده است.

سیره نظامی معصومان علیهم‌السلام در کتب چهارگانه شیعهگفتنی است، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ اول کتاب «سیره نظامی معصومان (ع) در کتاب‌های چهارگانه شیعه» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۲۴۰ صفحه و به قیمت ۴۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه اثر به قم، خیابان ارم، نبش کوچه ۲۰ مراجعه کنند و یا با شماره تلفن :۳۷۸۳۲۸۳۴-۰۲۵ تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics