قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شواهدی از رشد مجدد سلفیت در کردستان ایران
شواهدی از رشد مجدد سلفیت در کردستان ایران

شواهدی از رشد مجدد سلفیت در کردستان ایران

شبکه اجتهاد: سلفیت در استان کردستان ایران، پدیده‌ای تقریباً نوظهور است که سابقه آن به ۱۵ سال می‌رسد. سلفیت ابتدا در اکراد عراق در دهه ۱۹۹۰ میلادی رواج یافت. در جنگ گروهک اتحادیه میهنی کردستان «P.U.K» با جنبش اسلامی کردستان «I.M.K» در سال ۱۹۹۳ اسلاف کُرد به کشورهای دیگر از جمله سوریه و یمن فرار کردند. در خلال تجاوز آمریکا به خاک عراق و سقوط «صدام حسین» به کردستان عراق بازگشتند.

بعد از تجاوز ائتلاف آمریکا به عراق، گروه «انصارالاسلام» به ایران آمده و اقدام به گسترش ایدئولوژی سلفی-تکفیری خود در میان اکراد ایرانی کرد.

در سپتامبر ۲۰۰۹، سلفی‌ها چندین چهره برجسته مذهبی در کردستان، از جمله ماموستا «شیخ الاسلام» و ماموستا «برهان علی» را کشتند. شهرهای «مریوان»، «سنندج»، «سقز» و «جوانرود» مرکز عملیات آنها بوده‌اند. لازم به ذکر است سلفی‌ها علناً جلسات خود را برگزار کرده، ریش‌های خود را بلند می‌کنند و در شهرها با ظاهری متمایز ظاهر می‌شوند. در ۱۴ می‌۲۰۲۱، یک گروه سلفی-تکفیری با سلاح سرد به شهروندان «سقزی» حمله کرد. آنها در توجیه این حمله مضروبان را افراد مست و الکلی خواندند.

گروه‌های افراطی در کردستان در حال عضویابی از اقشار ضعیف و محروم جامعه هستند. در این شرایط قشر محروم جامعه برای خروج از بحران مالی و روحی به این گروه‌ها می‌پیوندند.

به گفته کارشناسان، عقاید دینی مهم‌ترین عامل در پیوستن به سلفی‌گرها است. گفتنی است که «خانقاه‌»ها و عبادتگاه‌های مذهبی در این مناطق کانون جذب افراد هستند. بر اساس گزارشات وبسایت «Hengaw News» تاکنون ۱۴۱ جوان از سقز به گروه‎های تکفیری در افغانستان، عراق، سوریه و پاکستان پیوسته‌اند.

«ملا حسین صالح‌آباد»، «ملا‌هادی هرمیدل» و «ملا محمد علوی» از جمله شخصیت‌های مهم در جذب جوانان کُرد هستند. در شهرهای مریوان، سنندج و جوانرود نیز شرایط مشابهی وجود دارد. شمار زیادی از اسلام‌گرایان از این شهرها در جنگ با پیشمرگه‌های نیروهای کرد به داعش پیوسته‌اند./ تحولات جهان اسلام

منابع:

kurdpa.net/fa/news

en.radiozamaneh.com

Hengaw News

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics